Kräsen hund

Sv: Kräsen hund

Har en papillon på 1.5 år som är kräsen som få!
Hon älskar ost, leverpastej kötbullar och annan mat för oss människor.
Men är matskålen med torrfoder åker fram tvärvägrar hon.:eek:
Har testat blöta upp torrfodret för att sen blanda med filmjölk och leverpastej men hon slickar bara upp allt utan torrfodret.
Nått bra tips ni kan dela med er av? :confused:

Klart hon inte äter torrfoder om hon får ost, leverpastej mm;) En liten papillon behöver bara en ostskiva så har det täckt typ en tredjedel av dagens energibehov:angel:

Testa fruset färskfoder och till en sådan liten är nog Bravo att rekommendera då den finns i 150 grams burgare. Annars är det lätt att småtina t ex Vom och hundemat korvar och dela i lagom portionsbitar och frysa in igen.

haha ja, vi får testa sen.
Hon har ett sorts foder som heter Frollek/frollec nu, det går ganska bra när det är kyckling. Men hon gillar inte när maten är sådär hård och krispig.
Är ju så svårt att tugga då ! :p

Färskfoder brukar gå hem för de flesta kräsna hundar.

Men min mest kräsna här hemma sa:
Klass - Blä!
Fodax - Blä!
Bravo - Mums!

Tyvärr strular det med leveranserna så det har hela tiden blivit ett glapp mellan att frysen blivit tom och att den kunnat fyllas på igen, och hundarna måste ju ha nåt att äta därimellan... blev inte hållbart i längden så nu har jag fått gå över till torrfoder, efter att ha varit benhård med att bara ge dem torrfoder och absolut ingenting annat så äter alla som de ska, den mest kräsna äter dock sin dagsranson på kvällen (morgonmålet rör han oftast inte).

Kan säga att jag höll på ett tag att byta foder, blanda i gott, blanda färskfoder med torrfoder, ge det uppblött/torrt/hälla på vatten innan men för mina hundar var det så att de åt bara av det nya fodret i några dagar och sen vägrade de och jag stod med en 15 kg säck som fick slängas, jag kände ju lite "panik" över att hundarna inte åt så jag köpte nytt foder och så upprepades det hela, blev snordyrt och tröttsamt i längden :crazy: Blandade jag "torrisar" med nåt gott eller färskfoder så blev "torrisarna" kvar i skålen, mosade jag ihop uppblötta torrfoderkulor med tex. färskfoder så lämnades allt. Men som sagt nu har jag valt ut ett torrfoder och håller fast vid det och det funkar. Som sagt, varför krångla till det när det egentligen inte behövs...

Senast ändrad:

haha ja, vi får testa sen.
Hon har ett sorts foder som heter Frollek/frollec nu, det går ganska bra när det är kyckling. Men hon gillar inte när maten är sådär hård och krispig.
Är ju så svårt att tugga då ! :p

Om du menar Frolic, är inte det typ hundgodis?
Sen har jag för mig att frolic har väldigt hög salthalt så det kan skada hundens njurar :eek: Tror tillochmed att många djuraffärer inte säljer det längre..

Haha, sen om du menar frolic vet jag inte, men det lät ju lika :angel:

Håller med om färskfodret, jag har hittills inte mött en hund som ratar färskfoder. Dessutom har det många andra fördelar (för min del är det tex hälften så dyrt som torrfoder).

Vad jämför du med för torrfoder, och vilket färskfoder har du? Går det inte åt mycket till så stora hundar?

Vår pudel blir lätt bortskämd då han får "människomat" ett par ggr i veckan när det blir över från middagen. Men säger som någon tidigare sagt. Hitta ett foder som hunden tycker är gott, så att hon inte undviker att äta för att hon generellt inte gillar smaken, men låt henne sen hållas med det fodret, äter hon inte fodret får hon vara hungrig, punkt slut. Inte konstigt att hunden blir kräsen om du ger den leverpastej, köttbullar och ost.
Kan lova att hon glatt kommer sluka sitt hundfoder när hon vants av med att få människomat och inser att det inte blir bättre än hundfodret.
Vår pudel älskar VoV burkmat och får en portion om dagen, däremellan är det torrfodret som gäller, och är han hungrig sätter han i sig det utan att blinka.

Jag kanske skriver nu något som redan är skrivet, men orkar inte läsa geom allt.
Tips, ge hunden inget annat än sitt torrfoder såklart vatten då, ställ ner skålen till hunden be den göra en uppgift innan du ger den tilllåtelse att äta, brukar uppmuntra iaf om hunden är van att träna lydnad och trix och sånt. Låt skålan stå max 10 min sen ställer du bort den och erbjud inte hunden skålen igen förns 5-12 timmar senare. Du blir den konkurrent om maten och manar hunden att äta när maten väl är framme. Äter hunden fortfarande inte, fortsätt på detta sätt äter den inte på 4 dan får du väl ge upp, men de brukar gå i 3 dan iaf. Sen kan du ju prova någon annan mat, man kan känna till och med på lukten om de ena eller andra fodret skulle kunna vara mer tilltalande för hunden, Lukten är mest avgörande för hundar vad de stoppar i sig än smaksinnet. Tips, fodret VOV brukar gå i många hundar då det smakar mycket, dock rekomenderar inte jag de då sockerhalten är rätt hög i de men de är billigt, royal canins foder luktar verkligen kött de gillar många hundar men vet de som inte äter de, (obs RC foder som står att de har fisksmak luktar verkligen fisk) Sen finns det ett till foder som heter något med Meat.... något, de ska vara torrfoder men med mycket kött och färskt de brukar hundarna vräka i sig, Men vet en Schäfer som inte ens äter om han blir matad med köttbullar, kanske din hund oxå är så, men den hunden äter varannan/var tredjedag och är glad och lycklig ändå =)

Vad jämför du med för torrfoder, och vilket färskfoder har du? Går det inte åt mycket till så stora hundar?

Jag jämför med bra torrfoder som kostar 550-650 kr för 13-15 kg, har gett bland annat Standart, Oliver's och Purina Pro Plan. De käkar lätt en säck per hund/månad.
Om jag då tar mina vuxna äter de 600-700 gram av Fodax gröna/dag, dvs 20 kg i månaden, det ger en månadskostnad på ca 230 kr/hund. Så inte ens om jag ger Pedigree Pal är det billigare...
Nordic har jag också gett, men inte ens det blev lika dyrt som torrisar.

Kan skriva jag med, mina fyra hundar på 35kg åt tillsammans torrfoder (Som kostade knappt 600kr/säck) för 75kr/dag = 2325kr i månaden, och nu äter dom Bravo färskfoder för 50kr/dag = 1550kr. Gör stor skillnad! Jag har dessutom fått en riktigt nice rabatt på Bravo, som gör sitt till :)

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: Jensa75
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 225
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka