Kräsen hund

A

ardennern

Har en papillon på 1.5 år som är kräsen som få!
Hon älskar ost, leverpastej kötbullar och annan mat för oss människor.
Men är matskålen med torrfoder åker fram tvärvägrar hon.:eek:
Har testat blöta upp torrfodret för att sen blanda med filmjölk och leverpastej men hon slickar bara upp allt utan torrfodret.
Nått bra tips ni kan dela med er av? :confused:

Sv: Kräsen hund

Färskfoder? :confused:

Vi tvingar inte i henne, bara försöker hitta något hon tycker om!

Senast ändrad av en moderator:

Googla :-) Det är färskfruset krossat kött (och ben) med eller utan tillsatta kolhydrater. Finns många olika sorter.

Min pappis var likadan vid den åldern. Bara köttbullar och entrecote som gällde :crazy:. Nu är han däremot ett matvrak och det kom efter kastreringen. Ju äldre han blir desto mer intressant är det med mat verkar han tycka.

Förrut letade jag med ljus å lyckta efter något som skulle passa herrn i smaken, det blev tillstut eukanuba, kommer dock ej ihåg vilken sort. Nu har han en som är speciellt anpassat för äldre hundar med mindre fett i.

Hur länge har ni testat att bara ge torrfodret innan ni gett upp?
Uno skulle mer än gärna äta bara köttbullar men äter han inte fodret som bjuds får han vackert vara hungrig. Jag har aldrig hört talas om en frisk hund som svälter ihjäl sig själv av kräsenhet.

Hon äter lite när hon väl inser att hon inte får något annat, och det är då hon är hungrig!:D
men har ni nått tips om hur man kan blanda fodret ex med nått annat eller någon bra sort för kräsna små hundar?
alla foderbitar är ju alltid gigantiska!:eek:

Håller med om färskfodret, jag har hittills inte mött en hund som ratar färskfoder. Dessutom har det många andra fördelar (för min del är det tex hälften så dyrt som torrfoder).

Jag säger med Färskfoder, min kräsna hund strular aldrig med maten jämnfört när han åt torrfoder.

Färskfoder brukar gå hem för de flesta kräsna hundar. Om du vill ge torrfoder så skulle jag köra på att ställa ner skålen med torrfoder och låta den stå nere 5-10 min, plocka sen bort den oavsett om hon ätit eller inte. Ställ ner skålen igen vid nästa måltid och ge ingenting annat mellan måltiderna. Tillsut kommer hon inse att det är bäst att äta när det serveras för det kommer inget godare. Ofta gör man sig själv en otjänst genom att blanda i massa gott, många hundar äter då bara upp det goda, kanske slutar de tom. att äta upp det goda efter ett tag för att se om det kanske kommer nåt ännu godare osv. En frisk hund äter när den är hungrig, sen är det upp till en själv hur mycket man vill krångla till det :p

i'll go with the flow och kör på färskfoder :D

Klart att din hund ratar torrfodret när det erbjuds godis. Var mer bestämd i vad du ger. Det handlar ju lite om din hunds hälsa också. Jag använder färskfoder och det fungerar jättebra till mina hundar. Visst är det enorma bitar till en så liten vovve men försök portionera upp det. Färskfoder klarar sig ju länge i frysen.

OT

Du är välkommen hem till oss, lilleman tycker inte alls att färskfoder är någon hit.

Men då är det inget problem om hon ändå äter lite, hunden mår inte dåligt av att bli lite hungrig först ;)
Bättre att ni ger henne ordentligt foder än att hunden bara äter en massa skräp.

Stora bitar är inget problem för små hundar. Min chihuahua (under 2kg) äter foder för stora hundar.

Tack för alla tips !:banana:

Undrar bara om färskfoder är krispigt som torrfoder eller hur är konsistensen?

eller så låter du bara maten (helt torr och oblandad då) stå framme dygnet runt och ger inga mutor! Min lilla plupp ville minsann inte äta när hon var yngre, tog nån kula då och då bara. Hon får fortfarande fri tillgång och äter prick vad som täcker underhållsbehovet. I tio år har hon ätit så och hon är fullt frisk! Har man en hund/flera hundar som inte är matglad/-a så brukar det funka, har man fler som äter upp det om det står kvar så kan man ju inte ha så förstås. Jag har aldrig hört talas om en hund som svälter sig till döds...

de finns, de där hundarna som inte gillar färskfoder... svägerskans lilla diva rynkade på nosen och vände ryggen till när hon bjöds smaskig bravo med vom :) resten i hundflocken slukade glatt hennes portion också :D

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: Jensa75
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 225
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka