Kraniosakralterapi?

Jag har provat en gång. Jag hade lyckats klanta mig och fått ett tungt fönstergaller(stall) på handen/fingrarna i dum vinkel och stukade lite leder. Jobbade med att jobba hästar och hade svårt att vila handen. Min vanliga behandlare sjukgymnast/kiropraktor som dessutom forskat på såna skador var så klart utomlands.
Det var en kvinna i stallet som jobbade med Kranisakral terapi. Jag testade trots skeptisk IOM desperat.
Jag vet inte om det hjälpte. Eller om det var placebo eller vad. Men det kändes som något hände i handen/armen. Att det pirrade. Jag upplevde att det läkte lite snabbare än liknande skador. Men å andra sidan läker det ännu snabbare med kiropraktik upplever jag.

Hon behandlade en MYYYYCKET skeptisk person. Hen upplevde att det kändes som om man hade någon el som gick genom kroppen och hade letat elkablar på britsen etc. 😅

Personligen hade jag nog hellre gått till en person bra på kinesisk akupunktur för avslappning. Jisses vad nockad jag varit efter det!

Feldenkrais rekommenderades jag faktiskt av en sport-ortoped. Han fick ju inte rekommendera sånt egentligen. Men gjorde det iaf till mig.
Det gick jag dock inte på för avslappning. Utan för smärtproblematik.
Jag kunde absolut ändå känna mig lite avslappnad ibland när behandlaren höll på.
Men inte som efter hos en bra kinesisk akupunktör.
 
Jag har en vän som varit med om ett stort trauma och dras med svår huvudvärk. Vännen går regelbundet och får behandlingar och säger att det är dessa som räddar vardagen. Personen som utför behandlingen är också osteopat.
 
Varför ens försöka när hela teorin bakom är uppenbar humbug? Är det inte bättre att satsa på någon av de många andra behandlingar som finns som faktiskt borde kunna få effekt?
För att "de andra behandlingarna", jag antar du menar de inom den vanliga vården (?), inte hjälper alla eller så finns det inte resurser till alla som behöver.
Har själv blivit nekad behandling inom den vanliga vården eftersom jag har för komplicerade problem.
När den officiellt erkända vården inte hjälper så är det klart man försöker hitta andra vägar till hjälp.
 
Den om akupunktur bland annat, akupunktur är en av världens mest beforskade alternativa terapier och har endast belagd effekt mot smärta. Så väldigt begränsad effekt utöver placebo.
Placebo är inte att föringa. Var ett program på UR för ett gäng år sedan från England där en man blev så bra på sockerpiller så han kunde börja segla och gå igen efter år i rullstol pga smärta.

Placepo är långt ifrån så bara.
 
Placeboeffekt är verkligen inte att förakta. Så i forskning om medicinska behandlingar måste man se till att minimera sådan påverkan. En medicin eller annan behandling måste ju ha en bevisad effekt utöver placebo.

Tittar man på metastudier om kraniosakral terapi verkar det vara väldigt skralt med sådana bevis.

"Conclusions: The qualitative and quantitative synthesis of the evidence suggest that CST produces no benefits in any of the musculoskeletal or non-musculoskeletal conditions assessed. Two RCTs suggested statistically significant benefits of CST in children. However, both studies are seriously flawed, and their findings are thus likely to be false positive."

Is Craniosacral Therapy Effective? A Systematic Review and Meta-Analysis
 
För att "de andra behandlingarna", jag antar du menar de inom den vanliga vården (?), inte hjälper alla eller så finns det inte resurser till alla som behöver.
Har själv blivit nekad behandling inom den vanliga vården eftersom jag har för komplicerade problem.
När den officiellt erkända vården inte hjälper så är det klart man försöker hitta andra vägar till hjälp.
Varför antar du att jag menar att man måste gå via vården? Jag menar att jag tycker att man i första hand borde satsa på sånt som det finns forskning som stödjer och inte bara lutar sig mot flum. Stor risk att stöta på oseriösa aktörer i såna branscher. Och kommer en eventuell behandlande effekt av att man slappnar av så kan man då i stället börja med något som påstår att syftet är att slappna av och där effekt visats i studier. Det finns massor med alternativ som medicinsk yoga, floating, taktil massage osv.
 
Placeboeffekt är verkligen inte att förakta. Så i forskning om medicinska behandlingar måste man se till att minimera sådan påverkan. En medicin eller annan behandling måste ju ha en bevisad effekt utöver placebo.

Tittar man på metastudier om kraniosakral terapi verkar det vara väldigt skralt med sådana bevis.

"Conclusions: The qualitative and quantitative synthesis of the evidence suggest that CST produces no benefits in any of the musculoskeletal or non-musculoskeletal conditions assessed. Two RCTs suggested statistically significant benefits of CST in children. However, both studies are seriously flawed, and their findings are thus likely to be false positive."

Is Craniosacral Therapy Effective? A Systematic Review and Meta-Analysis
Det är svårt att undvika ev placeboeffekt när det inte är mediciner man tar för de går att göra verkningslösa men ändå se ut som riktiga tabletter.

Hur bevisar man att kraniosakral terapi har effekt eller ej när det innebär att behandlaren rör vid patienten ...?
 
Varför antar du att jag menar att man måste gå via vården? Jag menar att jag tycker att man i första hand borde satsa på sånt som det finns forskning som stödjer och inte bara lutar sig mot flum. Stor risk att stöta på oseriösa aktörer i såna branscher. Och kommer en eventuell behandlande effekt av att man slappnar av så kan man då i stället börja med något som påstår att syftet är att slappna av och där effekt visats i studier. Det finns massor med alternativ som medicinsk yoga, floating, taktil massage osv.
Många som är emot alternativmedicin brukar mena att man ska söka hjälp inom vården.
Har inte yoga, floating och taktil massage också ansetts vara flum förut? :confused:
Det finns oseriösa aktörer inom alla branscher, oavsett om det finns forskning eller ej.
 
Har inte yoga, floating och taktil massage också ansetts vara flum förut? :confused:
Det finns oseriösa aktörer inom alla branscher, oavsett om det finns forskning eller ej.
Fast det är oseriöst att göra påståenden om det man erbjuder mot rejäl betalning, utan att det finns stöd för det. Eller som i många fall, finns gott om stöd för att det inte har effekt utöver placebo.

Då får man marknadsföra sig på ett vis som ligger i linje med kunskapsläget.
 
Det är svårt att undvika ev placeboeffekt när det inte är mediciner man tar för de går att göra verkningslösa men ändå se ut som riktiga tabletter.

Hur bevisar man att kraniosakral terapi har effekt eller ej när det innebär att behandlaren rör vid patienten ...?

Jag har inte själv läst de studier som granskas i artikeln. Men det finns hänvisningar till dem där om du vill se uppläggen som använts. Det skulle t ex kunna vara möjligt att man mätt objektiv effekt mellan personer som fått CST och en kontrollgrupp.
 
Fast det är oseriöst att göra påståenden om det man erbjuder mot rejäl betalning, utan att det finns stöd för det. Eller som i många fall, finns gott om stöd för att det inte har effekt utöver placebo.

Då får man marknadsföra sig på ett vis som ligger i linje med kunskapsläget.
Är det många som gör. Titta på Heling, förr iallafall så tog den som gav Helingen inte betalt för behandling utan för sin tid behandlaren lånade ut sin kropp som mellan hand mellan.
 
Fast det är oseriöst att göra påståenden om det man erbjuder mot rejäl betalning, utan att det finns stöd för det. Eller som i många fall, finns gott om stöd för att det inte har effekt utöver placebo.

Då får man marknadsföra sig på ett vis som ligger i linje med kunskapsläget.

Det håller jag med om! Men det har också gjort att jag varit så skeptisk att jag dissat typ "allt" ganska länge i livet (efter att ha sökt hjälp på många olika vis inom vården också). Jag har också (fortfarande) ett väldigt svartvitt tänk och vill helst att allt (utbildning, värdegrund, påståenden, övriga samarbeten osv i all oändlighet) ska vara "perfekt" och felfritt, enligt mig själv, där jag själv är just nu. Det är ett totalt ohållbart sätt att se på världen, jag gör det väldigt svårt för mig själv och vet att det är en stor brist hos mig 😅

Numera orkar jag inte längre bry mig, jag vill ha hjälp och jag letar tills jag hittar det som ger mig fler insikter som hjälper mig vidare. Jag tycker fortfarande det fel med helt inkorrekta påståenden, men jag vill vara mer öppen för att vi trots allt inte vet allt och jag vill också vara nyfiken på varför andra tänker som de gör.
 
Fast det är oseriöst att göra påståenden om det man erbjuder mot rejäl betalning, utan att det finns stöd för det. Eller som i många fall, finns gott om stöd för att det inte har effekt utöver placebo.

Då får man marknadsföra sig på ett vis som ligger i linje med kunskapsläget.
En seriös behandlare lovar inget och hen kräver att problemet är kollat av läkare alternativt veterinär om det gäller djur innan behandling. De jag har varit hos har varit mycket tydliga med att de inte lovar bot och de behandlar inte alls vid vissa sjukdomstillstånd.

Den första jag gick hos ville inte ha betalt alls de första två åren eftersom "mitt fall" var så allvarligt. Vården hade gett upp och försökte bara lindra med morfin i väntan på döden. Då behandlades jag varannan vecka första halvåret och därefter en gång i månaden.

Det låter så fint med vårdens "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet" men det är inget de själva är så noga med om det inte gäller just alternativa behandlingar. Essure är ett mycket bra exempel på det.
 
En seriös behandlare lovar inget och hen kräver att problemet är kollat av läkare alternativt veterinär om det gäller djur innan behandling. De jag har varit hos har varit mycket tydliga med att de inte lovar bot och de behandlar inte alls vid vissa sjukdomstillstånd.

Den första jag gick hos ville inte ha betalt alls de första två åren eftersom "mitt fall" var så allvarligt. Vården hade gett upp och försökte bara lindra med morfin i väntan på döden. Då behandlades jag varannan vecka första halvåret och därefter en gång i månaden.

Det låter så fint med vårdens "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet" men det är inget de själva är så noga med om det inte gäller just alternativa behandlingar. Essure är ett mycket bra exempel på det.
Njae, tvärt om så är ju Essure ett exempel på hur metoden fungerar - när den inte missbrukas-. Essure gjorde inte vad den sades göra, och togs därför av marknaden. Att den inte stoppats innan den sattes in i människor beror ju på korruption. Det uppdagades och i de flesta länder har patienterna fått hjälp (även om Sverige fortfarande aktivt förnekar det som tom amerikanska patienter fått ersättning för...)

Alternativmetoder har en sak gemensamt: De hävdar styvnackat att det finns effekt trots att det helt saknas evidens. Och de fortsätter i årtionden, trots att de gång på gång motbevisas och den effekt som ses kan förklaras av placebo.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera...
2
Svar
23
· Visningar
1 056
Senast: Aliide
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
4 695
Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp