Studera senare i livet?

Jag har ingen föreställning om att en enskild administratör eller användare kan påverka särskilt mycket, och jag förstår att en osmidig digital miljö kan vara lika frustrerande för personal som för studenter. Men jag får intrycket att du menar att det finns något närmast fatalistiskt över upphandlade systemlösningar; det är som det är och man får göra det bästa av det (och det spelar ändå ingen roll). Men jag ser det nog annorlunda. Innan något "blir upphandlat" så har fysiska människor bollat med leverantörer och knådat kravspecifikationer utifrån en målbild eller åtminstone en luddig vision av hur man vill att resultatet skall se ut och fungera. Och det är där som jag uppfattar att det inte alltid verkar klicka. Jag deltar i den typen av ärenden till och från, i regional förvaltning, och det krävs engagemang och kunnande för att det skall bli bra i slutänden.

Men det här blev ett sidospår som kanske inte tillför TS så mycket. Och jag är kanske överkänslig för osmidiga användarmiljöer. 😅
Fast för fakulteten, som ju är de som möter studenterna och får klagomålen, så är det ju fatalistiskt. Man kan inte påverka det digitala systemstödet öht, utan det är som det är. I regel är systemen dessutom stora, dyra, och gjorda för annat än högskoleutbildning, så de är inte precis optimerade för den egna kursens behov. Man får göra det bästa av situationen, och det brukar vara ok i slutänden. Man vänjer sig.

Jag jobbar också med digitalt verksamhetsstöd, och leverantörerna är stora och den enskilda kunden liten. Det är sällan lönsamt att specialanpassa till en enskild kund, annat än välja bland färdiga moduler.
 
Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera år så har det varit så motigt, tungt, deppigt men nu äntligen! Det är dags för den här snart 40-åriga kvinnan att plugga. Om drygt 1,5 vecka så påbörjas min 3-åriga utbildning och motivationen har varit så galet hög.

Tills…

När jag öppnade kursplanen 😅 Motivationen var en stark 10:a innan, rakt ner till en svag 2. Trots att jag är behörig (såklart) så är det 10 år sedan jag studerade något sist. Jag känner mig helt möglig i huvudet. Har fullt upp med att ha kolla på alla plattformar, mailadresser, appar, inlogg, hitta osv på deras digitala hjälpmedel.

Kan jag inte få några av era solskenshistorier gällande att byta arbetsriktning senare i livet? Är det bara jag som känner den här stressen med att jag aldrig kommer klara det?
Börjar också plugga snart, inom en helt annan inriktning än jag jobbar med. Det känns ovant och ringrostigt men jag försöker peppa mig med att jag är där för att lära mig, inte för att kunna allt redan från start. Det löser sig när jag väl har börjat.
Vad ska du läsa?
 
Visste du inte vilka kurser som ingick i din utbildning innan du sökte?
Jag var 42 när började min YH utbildning och blev servicetekniker med industriell inriktning. Fick jobb direkt och jobbade som underhållstekniker en tid för att sedan bli tjänsteman. Jag är toknöjd med min karriär efter min studietid och är idag projektledare inom kylteknik.
Jag har alltid haft ett otroligt dåligt självförtroende när det kommer till studier. Bland de sämsta i klassen och lättdistraherad. Visst var det jobbigt att komma igång, men sista terminen gick så himla bra när jag lärt mig MIN studieteknik.
Jag hade en överskådlig blick men hade inte öppnat någon mer specificerad kursplan. Där samtliga mål är uppsatta och betydligt mer detaljerat än ”programmering” 😅
 
Börjar också plugga snart, inom en helt annan inriktning än jag jobbar med. Det känns ovant och ringrostigt men jag försöker peppa mig med att jag är där för att lära mig, inte för att kunna allt redan från start. Det löser sig när jag väl har börjat.
Vad ska du läsa?
Så är det såklart. Man blir ju lätt nedslagen när man ser allt uppradat och direkt tänker att man ”inte kan något”. Syftet är ju att vi ska lära oss det vi inte kan. Gäller bara att hålla i den tanken! 🤭

Jag ska läsa 3 år IT-forensik. Vad ska du själv plugga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp