Fast för fakulteten, som ju är de som möter studenterna och får klagomålen, så är det ju fatalistiskt. Man kan inte påverka det digitala systemstödet öht, utan det är som det är. I regel är systemen dessutom stora, dyra, och gjorda för annat än högskoleutbildning, så de är inte precis optimerade för den egna kursens behov. Man får göra det bästa av situationen, och det brukar vara ok i slutänden. Man vänjer sig.Jag har ingen föreställning om att en enskild administratör eller användare kan påverka särskilt mycket, och jag förstår att en osmidig digital miljö kan vara lika frustrerande för personal som för studenter. Men jag får intrycket att du menar att det finns något närmast fatalistiskt över upphandlade systemlösningar; det är som det är och man får göra det bästa av det (och det spelar ändå ingen roll). Men jag ser det nog annorlunda. Innan något "blir upphandlat" så har fysiska människor bollat med leverantörer och knådat kravspecifikationer utifrån en målbild eller åtminstone en luddig vision av hur man vill att resultatet skall se ut och fungera. Och det är där som jag uppfattar att det inte alltid verkar klicka. Jag deltar i den typen av ärenden till och från, i regional förvaltning, och det krävs engagemang och kunnande för att det skall bli bra i slutänden.
Men det här blev ett sidospår som kanske inte tillför TS så mycket. Och jag är kanske överkänslig för osmidiga användarmiljöer.
Jag jobbar också med digitalt verksamhetsstöd, och leverantörerna är stora och den enskilda kunden liten. Det är sällan lönsamt att specialanpassa till en enskild kund, annat än välja bland färdiga moduler.