Kraniosakralterapi?

Barbabelle

Trådstartare
Någon som testat? Exakt vad är det bra för?

Jag har känt mig trött en tid, tung i huvudet och känner mig stressad och hade behövt varva ner och kunna vila ordentligt. Hade det hjälpt mot detta?
 
Någon som testat? Exakt vad är det bra för?

Jag har känt mig trött en tid, tung i huvudet och känner mig stressad och hade behövt varva ner och kunna vila ordentligt. Hade det hjälpt mot detta?
Testade på mässan i Göteborg för ett gäng år sen. Trodde huvudet skulle flyga av och fattade inte varför då personen inte gjorde något överhuvudtaget enligt mig mer än hålla handen på mig.
 
Jag har provat en gång. Upplevde det som ett utmärkt sätt att nyttja någon annans nervsystem för samreglering av både fysisk och mental stress. Milt och icke-invasivt, ingen manipulation bara kontakt/beröring. Jag kan definitivt se det vara mer effektivt än självledd eller audioguidad avslappning i lägen av hög stress.
 
Jag har provat en gång. Upplevde det som ett utmärkt sätt att nyttja någon annans nervsystem för samreglering av både fysisk och mental stress. Milt och icke-invasivt, ingen manipulation bara kontakt/beröring. Jag kan definitivt se det vara mer effektivt än självledd eller audioguidad avslappning i lägen av hög stress.
Meningen med det är dock inte att man ska få det i lägen av hög stress, det är behandling som man går i över tid. Och som sagt, i stunden kan det vara lika skönt som vilken avslappning som helst men nån varaktig effekt har jag svårt att se.

Enligt vad min behandlare sa så påverkade hennes terapi ”flödena” mellan skalle, ryggmärg osv. Om man vill tro på sånt så är det väl som vanligt upp till var och en.
 
Har inte fått det själv, men använt det på min förra häst på slutet när ingen annan lösning fanns. Det fungerade tyvärr inte heller, inte så oväntat, men hästen blev riktigt avslappnad iaf och hade en bra stund.
 
Jag har provat en gång. Upplevde det som ett utmärkt sätt att nyttja någon annans nervsystem för samreglering av både fysisk och mental stress. Milt och icke-invasivt, ingen manipulation bara kontakt/beröring. Jag kan definitivt se det vara mer effektivt än självledd eller audioguidad avslappning i lägen av hög stress.

Instämmer!

För mig (och min häst) är dessa olika typer av väldigt milda metoder som mer pratar nervsystem emellan och är försiktigt medvetandegörande välgörande både på kort och längre sikt. Inte som att man bara "blir behandlad" utan mer som att det blir mer tillgängligt både att ta emot, ge och delta i lite mer gynnsamma mönster. Både psykiskt och fysiskt.

Jag hade testat med ett öppet sinne och en ingång om önskan att lära mig mera @Barbabelle. Tex inom Feldenkrais talar man ju om lektioner och inte om behandling och det tycker jag verkligen att det är. En hjälp att själv utforska och hitta liksom!
 
Meningen med det är dock inte att man ska få det i lägen av hög stress, det är behandling som man går i över tid. Och som sagt, i stunden kan det vara lika skönt som vilken avslappning som helst men nån varaktig effekt har jag svårt att se.

Enligt vad min behandlare sa så påverkade hennes terapi ”flödena” mellan skalle, ryggmärg osv. Om man vill tro på sånt så är det väl som vanligt upp till var och en.
Jag pratar bara om effekten av neurologisk samreglering, vilket är något välbelagt (inte då specifikt gällande CST utan mänsklig samvaro och stressreglering).

Varför skulle det inte ges till stressade personer? Låter jättekonstigt.

Jag tycker inte alls det är en fråga där den enda möjligheten är att var och en får, helt slumpmässigt tro vad de vill. (Självklart får alla tro på vad de vill men det finns trots allt forskning för den som vill ha något bättre att luta sig mot än magkänslan). Det verkar finnas metaanalyser som visar frånvaro av effekt, och någon som visar statistiskt men inte kliniskt signifikant effekt (beroende på tillstånd). Den nyaste metaanalysen hävdar också att randomiserade kontrollerade studier är en metod som lämpar sig väl för att undersöka effekten av CST men att studierna i nuläget inte håller tillräckligt hög kvalitet för att få säkra resultat. Detta tycker jag skiljer sig ganska mycket från att ”vem som helst får tro vad den vill” utan tyder på att det inte gått att påvisa en positiv (men inte heller negativ) effekt på gruppnivå oavsett tillstånd som undersökts.

Men, återigen rör det alltså sjukdomssymptom och TS verkar fråga om effekt för allmänt välmående, vilket var också vad jag svarade på. Jag kan inte hitta några forskningsstudier gällande eventuell nervsystemreglering och CST. Ser inte funktionaliteten i ett så kategoriskt och svepande sätt att uttrycka sig?
 
Någon som testat? Exakt vad är det bra för?

Jag har känt mig trött en tid, tung i huvudet och känner mig stressad och hade behövt varva ner och kunna vila ordentligt. Hade det hjälpt mot detta?
Jag rekommenderar (som alltid) kinesisk akupunktur mot stess. Funkar verkligen, och hela systemet lugnar ner sig efter 1-3 gånger.
 
Någon som testat? Exakt vad är det bra för?

Jag har känt mig trött en tid, tung i huvudet och känner mig stressad och hade behövt varva ner och kunna vila ordentligt. Hade det hjälpt mot detta?
det har fungerat mycket väl på hund och häst men jag själv har tyvärr aldrig provat. Man ser hur det förändras i kroppen på de och det är häftigt med energi!
 
Jag rekommenderar (som alltid) kinesisk akupunktur mot stess. Funkar verkligen, och hela systemet lugnar ner sig efter 1-3 gånger.
ja, alltså kinesisk akupunktur är ju fantastiskt för så mycket! Min mamma har ju gjort det för att sluta med sködkörtelmedicin också.
 
Ja jag har fått många behandlingar och det är tack vare det jag inte behöver rullstol, hemtjänst och morfin längre och det är tack vare kraniosakralbehandling den fruktansvärda smärtan jag hade tidigare inte finns längre. Jag är inte frisk men jag har livskvalitet.

Det finns såklart bra och dåliga behandlare precis som det finns bra och dåliga läkare och precis som att alvedon inte fungerar på alla så fungerar inte kraniosakralbehandling på alla. Jag hade tur. Det fungerar på mig.

Därifrån är det universum emellan att vara vaccinationsmotståndare. Det är inte på samma planet ens. Det är i mina ögon jättesynd att endel behandlare flummar iväg eftersom det gör att kraniosakralbehandling hamnar bland hittepåsaker i lurasjukapåpengarträsket.
 
En kraniosakralbehandlare rör inte patienten på ett masserade sätt så det är inte troligt.
Jag har som sagt gått hos en och jag har inte sagt att de masserar. Det var beröring jag var ute efter, både massage och den här terapin innebär beröring. Hästen hade förmodligen blivit lika avslappnad av massage.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera...
2
Svar
23
· Visningar
1 056
Senast: Aliide
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
4 695
Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp