Kramp.. gallgångar?

_FiA_

Trådstartare
Jag opererade bort gallblåsan för flera år sedan eftersom jag haft flera krampanfall, och efter ultraljud såg dom många stenar. För ett halvår sedan fick jag världens kramp attack (fruktansvärd smärta en 10/10 på skalan.. värst anfallet hittills) som resulterade i att jag lyckades ringa 112 och lyckades haspla fram vad jag ville. Dom skickade en ambulans som gav mig diflofenak och krampen släppte. I ett halvår har jag varit besvärsfri. Men sedan igår så blev jag öm i magen när jag vaknade, och kravlade mig ändå iväg till jobbet. Lyckades stanna där hela arbetstiden men när jag kom hem så blev det värre och värre. I natt har jag inte sovit någoning och haft ont långt upp i solarplexus precis där smärtan brukar vara. Men det bröt aldrig ut i en riktig hemsk kramp utan det, småkrampar bara.


Hur f*n kan jag ha ont trots att gallblåsan är borta? Varför får jag anfall? Vad kan man göra åt detta ? Ska jag åka in eller ska jag bara avvakta? jag har diflofenak hemma, bör jag ta dom? Är så fruktansvärt less på sjukhus (många anledningar , har spenderat mycket tid där) Och totalt livrädd för att detta ska eskalera in i en riktig kramp igen, den smärtan går inte ens att beskriva. Nu har jag inte fött barn, men det ska bli intressant att jämföra sedan när det är dags..
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

Åk till akuten eller kontakta sjukvårdsupplysningen tycker jag. Alternativt ring 112. Sådär ont ska man ju inte behöva ha.
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

Man kan få fortsatta besvär trots att gallblåsan är borta. Gallgångsspasm är inte helt ovanligt och du får försöka med diklofenak och hjälper inte det får du söka för det så kan de kanske byta smärtlindring. En del funkar bättre med spasmofen.
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

Känns inte som att jag har tillräckligt ont för akuten. Visst har jag ont men inte så där panikkramp skrika och svimma av smärtan som jag haft innan.
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

SYnd att man inte tål några värkmediciner.. blir jätte illamående och kräks som en idiot. Diklofenak funkar väl skapligt blir bara lite illamående. Men det konstiga är ju att jag var helt utan attacker säkert 2 år efter operationen innan det nu nyligen alltså har börjat med attacker igen, inte så ofta men nu har det varit 2 ggr på ett halvår. Finns det ingen mer behandling alltså? Är det inte rätt sjukt att den värsta attacken (smärtan mätt) fick jag nyligen när jag inte ens har någon blåsa?
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

Smärta är tyvärr lite av ett svart hål inom medicin när det inte finns något tydligt fel som orsak. :(
 
Sv: Kramp.. gallgångar?

SYnd att man inte tål några värkmediciner.. blir jätte illamående och kräks som en idiot. Diklofenak funkar väl skapligt blir bara lite illamående. Men det konstiga är ju att jag var helt utan attacker säkert 2 år efter operationen innan det nu nyligen alltså har börjat med attacker igen, inte så ofta men nu har det varit 2 ggr på ett halvår. Finns det ingen mer behandling alltså? Är det inte rätt sjukt att den värsta attacken (smärtan mätt) fick jag nyligen när jag inte ens har någon blåsa?

Tyvärr inte alldeles ovanligt att man fortsätter ha gallkramper efter operation.
Det finns ganska bra hjälp att få, även förebyggande.

Been there, done that. Föder hellre barn igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 214
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag har sedan klockan 4 varit uppe ur sängen och gått runt med magsmärta.Jag känner igen smärtan och det är med största sannolikhet...
Svar
12
· Visningar
8 802
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 892
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp