Kräkande spädis, rapningar etc.

FadeAway

Trådstartare
Hur länge "brukar" spädisar kräkas? Sonen var aldrig en kräkis och jag kan nog räkna gångerna han kräktes (bortsett från sjukdom) på en hand. Dottern kräks lite flera gånger varje dag (som regel ett par gånger efter varje mål). Hon går upp i vikt så mat får hon ju i sig. Hon vägrar dessutom rapa. Några tips på vad man kan göra? Känns som jag har testat allt. :meh:

Sv: Kräkande spädis, rapningar etc.

Jag har inte haft några storkräkande barn, men kräk har förekommit - i minskande grad - till upp runt året. När de äter mest vanlig mat (och har lärt sig att inte överdosera :sneaky:) så rinner det ju inte över på samma sätt. Och så hjälper det ju förstås att de är uppe och går och inte ligger och trycker på magen på samma sätt ;)

Jag har inte haft några storkräkande barn, men kräk har förekommit - i minskande grad - till upp runt året. När de äter mest vanlig mat (och har lärt sig att inte överdosera :sneaky:) så rinner det ju inte över på samma sätt. Och så hjälper det ju förstås att de är uppe och går och inte ligger och trycker på magen på samma sätt ;)

+1 på det.

Fast mina har varit kräkbebisar rakt igenom och kräkts ner allt och alla i deras omgivning tills dess att de börjat gå i princip.

Mina barn har aldrig rapat efter måltid faktiskt. Försökte lite men det hände inget så jag slutade hålla på. Sålänge dom får komma upprätt och inte verkar ha ont i magen så får dom upp det dom behöver. En del sväljer mer luft än andra, det har ju med sugteknik att göra också. Ingen av mina har dock kräkts mycket heller, sonen mer än dottern. Det är väldigt olika hur mycket spädisar kräks, en vän till mig som fick barn samtidigt som jag fick min dotter, hennes son kräktes stora mängder efter varje måltid och annars också, och kan fortfarande som 3-åring kräkas tex om han skriker väldigt hysteriskt eller liknande. En del har lättare att få upp mat än andra, pojkens pappa var likadan som liten.

En bekants son kräktes flera gånger varje dag till han var ungefär 1 år medan en annans dotter inte kräktes något. Killar brukar kräkas mer när de är små eftersom struplocket (tror jag det var) inte har utvecklats lika snabbt som på tjejer så det håller inte tätt så då kan lite komma upp igen.

Här har vi det precis lika. Storebror kräktes aldrig speciellt mycket trots reflux som nu behandlas. Lillebror, nu 1 månad kräks hela tiden. Ibland tycker jag att han kräks mer än han ätit men går upp i vikt fint så uppenbarligen får han i sig.. På BVC säger de att det slutar oftast när de börjar resa sig upp alternativt börjar krypa. När de börjar med fast föda blir det också en bättring...

Båda mina har varit spybebisar. Lite har alltid kommit upp efter varje mål. Får båda har det avtagit runt 6-8mån, dvs när de fått börja testa gröt m.m.
Sonen behövde aldrig rapas, dottern rapas. Gör dock ingen skillnad.

Spylappar (små frottelappar från IKEA) strategiskt utplacerade överallt, handduk över axeln, ombyteströjor i mängder och bibbar till bebbarna. Sen bara vänta ut.

Lånar tråden med en fråga:

Är det vanligt att det kommer vattniga och surt kräkluktande små uppstötningar då och då, även när det var längesen de åt? har blivit mycket av den varan på senare tid för min femmånaders. Tidigare var det bara luktfri mjölk som kom upp strax efter måltiden, så då var det tydligt att det var överskott, det verkar det ju inte vara nu.

Min dotter har varit en riktig spygurka, precis som jag var när jag var liten.

Jag höll på att bli tokig på spyorna i början och tyckte de va svinsnuskiga. Läste på nätet och såg att efter 1 år har de allra flesta slutat kräkas. Tog upp det med BVC som skrattade och sa att ja såååå länge ska du inte behöva vänta, de allra flesta blir bra när de börjar få fast föda vid 6 månader.
6 månader kom och kräkningarna minskade visserligen, men kom fortfarande frekvent och var betydligt mer äckliga nu när det blev riktig mat och inte bara mjölk. Ju mer dottern börjat äta riktig mat och inte pureer så har det blivit än bättre men hon som älskar vatten dricker ofta mycket och då kommer det fortfarande upp nu när hon är ett år. Youghurt, banan osv kommer också gärna lätt upp, men nu mer är vi inte så att vi passar att hon håller sig lugn efter att hon ätit utan hon får köra på bäst hon vill. Vid det här laget är vi så härdade.
Pratade med BVC vid ettårskontrollen och kollade av läget. Eftersom hon går upp i vikt och allt i övrigt ser bra ut. (Hade tur att dottern dessutom la en spya inne på sköterskans rum så hon såg att de inte va massa hitte på ;))
Men nu sa hon iaf att vi skulle vänta ytterligare tre månader och skulle dottern då fortfarande kräkas, alltså vid 15 månader så skulle vi ta tag i det då.

När jag läste på internet i början så var det många som gastade om att "kräv hjälp" "det finns hjälp att få" "man ska inte behöva ha det så" osv osv osv. Men ju mer tiden gick och ju mer vande vi oss, därför har jag valt att inte göra ett problem av det och dra på stora skällan. Sen är det klart att hur länge som helst vill man ju inte vänta, men jag tänker att jag hellre väntar lite längre än att dottern ska behöva gå igenom massa obehagliga undersökningar (och vadå, en OP, för det måste väl vara så det såfall behandlas?) för att jag tycker det är äckligt och inte har tålamod? Nä tack.

Jag förstår att det känns hopplöst, tröttsamt, äckligt och ung hundra negativa saker till.. men man blir lite härdad och vänjer sig.. och nu känner jag lite så att... hehehehe kräket är långt ifrån det värsta som kommit ur den ungen... ok.. fast när hon kräktes mig i munnen och i näsan... det tar nog priset av äcklighet... men om man bortser från det :D

Såna fick min dotter också när jag fortfarande ammade. Jag tänkte att det fortfarande va mjölk men att den typ... hunnit ändra form under tiden den var i magen?

+1 på det.

Fast mina har varit kräkbebisar rakt igenom och kräkts ner allt och alla i deras omgivning tills dess att de börjat gå i princip.

Ja juste, det nämnde min BVCsköterska, att det ofta blev än bättre när de började gå för att de började vara mer upprätta då och inte så ihopkurade som när de kryper.

Såna fick min dotter också när jag fortfarande ammade. Jag tänkte att det fortfarande va mjölk men att den typ... hunnit ändra form under tiden den var i magen?

Så tolkar jag det också. När vår A, nu en månad gammal, låg inne på neo sa de att det var mjölken som bearbetats i magen helt enkelt.

A kräks allt mer men det stör mig inte alls. Kommer inga kaskader utan rinner ut ibland efter att han ätit. Ofta direkt efter men ibland mer bearbetad mjölk en stund efter matning. Eftersom han är helt obekymrad över även den sortens kräkningar tror jag inte det är ngn fara.

Jag gör som Skogstrollet, handdukar på strategiska platser så han kan ligga på en sån om han ska ligga i soffan etc. Alltid med några om ombyten åt honom.

Att rapa honom funkar inte alls, det händer inte något alls och han blir bara arg. Frågade om det när vi låg inne på neo och de menade att vissa bebisar helt enkelt inte behöver rapa.

Refluxen behandlas med läkemedel, Nexium, en typ av losec. Han hade sura uppstötningar som tillsist hade frätt i matstrupen och gav inflammationer i magen mm och så hade han andningsuppehåll på mellan 1/2-1 minut varje gång han fick en uppstötning. Direkt efter behandling sattes on blev han bättre. Operation som någon annan nämnde gör man bara i de värsta fallen och barnen är oftast äldre. Det betyder ju att de inte kan kräkas alls efter op..,

Usch, det lät läskigt. Hur förstod ni att något var fel? Hade han ont? Aldrig hört talas om reflux hos bäbisar innan, det snackas ju bara kolik som går över av sig själv.

Usch vad hemskt! Skönt att det blev bättre.
Det var fö jag som gissade på op ;)

Vad jag förstod när jag googlade där i början med min dotter så förstod jag att reflux var ett samlingsnamn på problem med magmunnen (vilket kräkningarna beror på). Lite som att kolik eg är ett symptom som kan bero på flera olika saker. Sen gjorde jag ingen djupgående koll så jag vet inte om det stämmer eller ej.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 781
Senast: Imna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 276
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?