Kraftur frá Bringu till Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftur frá Bringu till Sverige

kul han kommer till sverige:)
Han kom till Sverige redan ifjol.

Angående fertiliteten så har han ju stått på semin denna säsong, då kontrolleras ju sperman regelbundet, så så dålig kan den ju inte vara. Intressant info är en artikel i Eidfaxi nr3/08 som hette "Can fertility be a burden for a mare?" som handlade om just Krafturs mamma, som lyckats få tvillingar vid hela tre tillfällen med olika hingstar, och dessutom tagit sig tre gånger med Krafturs pappa Gustur frá Hóli som enligt samma artikel har rykte om sig att ha låg fertilitet. Kanske är det Gusturs rykte som smittat av sig till sonen. Gustur har dock lyckats yngla av sig med hela 649 avkommor ändå, varav 99 är stambokförda mellan 8,0 och 8,63p. Häftigt. Gusturs pappa är Gáski frá Hofsstödum och han är ju känd för att kunna ge känsliga heta avkommor så det finns säkert en hel del av honom i sonen.

Angående att en del ston inte tog sig så är det väl så både för djur och människor att insemination är en mer osäker metod än den naturliga vägen? Kostnaden och "krånglet" kring inseminering kan också avskräcka en hel del. Det blir kanske annorlunda när han fribetäcker eller handbetäcker. Att ston inte tar sig beror ofta på andra orsaker än hingsten, dåligt hull, stress, livmoderinflammationer/ infektioner etc. (Det stod också en del om sådana aspekter på Krafturs hemsida också såg jag)

Man skall nog inte vara för snar att "döma ut honom".

Jag har gjort lite research på honom på WF och han har ganska många avkommor i visningsbar ålder, men relativt många är efter obedömda ston, eller lågt bedömda, det var väl först när han ridits ett par år som han small till och blev kanonfin, kanske var han inte så populär innan dess med tanke på att hans första visningar inte var så fantastiska. Utbudet är ju enormt på Island. Hursomhelst så tycker jag att själva Kraftur är en fantastisk häst, jag såg honom live på Íslandsmot 2007 (isändska mästerskapen) och det är en av de mjukaste och trevligaste hästar jag sett. Ett stort plus är att han verkligen såg mycket positiv ut och såg ut att göra allt för sin ryttare. Dessutom vann han både femgången och tölten det året, i väldigt hård konkurrens, plus blev världsmästare i femgång. Han hade nog en ganska tuff tävlingssäsong, han vann det mesta i mästerskapsväg som är värt att vinna i sina klasser.

Nu har han ju inte varit ute på banorna värst mycket i år, men jag hoppas att man kommer att få se honom nästa säsong, och att hans avkommor visar upp sig framöver. Jag tycker att han verkar spännande, och om ryktena om hans avkommor är sanna eller ej lär visa sig med tiden, nu när han blivit så framgångsrik och fått en så hög bedömning lär ju fler och fler som äger avkommor bli intresserade av att visa dem.

Varför skulle det vara så? Snarare tvärtom, större chans för en häst som svarar harmoniskt på hjälper och har ett bra lynne (dvs mycket framåtanda utan att bli spänd eller upphetsad) att kunna prestera bra, eftersom risken för konflikt mellan häst/ryttare minskar.

Ia o Denni tog upp detta på företagarseminariet, väldigt intressant. De menade att många av deras elit-tävlingshästar skulle vara lika bra som turridningshästar.

Vad gäller Kraftur är han urflott, jag älskar att se på honom. Men jag vet att han har hemskt dåligt rykte på Island, när man disskuterat honom säger många "honom skulle jag aldrig använda, han har så dåligt lynne och Toti har fått jobba massor med honom." Och så var det ju det med avkommorna med...

På avelsseminariet förra helgen fick vi lära oss att har hingsten för bra sperma är risken för tvillingar större så det kan stämma. Var en mycket bra veterinär där som föreläste om dräktighet och fölning, Kerstin Darenius...

med tanke på att hans första visningar inte var så fantastiska.

Nu måste jag rätta mig själv, han kom över åtta strecket redan vid sin första visning 1999, alltså som fyraåring, både ridegenskapsmässigt och exteriört.

Jag hörde också en hel del om Kraftur när jag var på Island, framförallt att det han är en fantastisk häst gångartsmässigt, men också att han behövde mycket träning för att komma dit.

Nu har jag fått svar från Malin att hälften av stona blev dräktiga.

när man disskuterat honom säger många "honom skulle jag aldrig använda, han har så dåligt lynne och Toti har fått jobba massor med honom." .
Så dåligt lynne kan han ju inte ha. Då hade det inte gått att hantera och tävla med honom som det görs.
Men kanske ett lynne att ta hänsyn till vid kombination.
Såna lynnen finns det också på välanvända hingstar i Sverige.

Det skrev hon inte.
Utan att ha den siffran och dessutom veta hur många som inte blev dräktiga på grund av andra omständigheter än hingsten så är det svårt att dra några "vetenskapliga" slutsatser om hans fertilitet. Man bör också ta hänsyn till saker som vad den ungefärliga dräktighetsprocenten i allmänhet ligger på för siffra när det gäller inseminering. Hoppas att han får fler ston nästa år och att dräktighetsprocenten blir högre när han inte står på semin.

Tillägg, eventuell låg dräktighetsprocent från tidigare säsonger kan också ha haft att göra med att han legat i hård träning och därför inte "presterat" lika bra. Det är många aspekter som spelar in.

Senast ändrad:

Jag har också fotat Kraftur. :)
DSC_1025Kraftur.jpg

Möjligt, det var bara vad de jag disskuterade med sa;) Att han hade fått jobba i många många år för att få honom som han är idag pga att hans lynne tog emot. Och vissa sa att de då hellre ville avla på en häst som hade lätt för sig. Jag pratade med några olika om detta, alla duktiga avlare och tävlingsryttare.

Skulle inte alla sagt detta till mig, skulle jag vara första att skicka ett av mina ston till Kraft!:)

Jag skulle lätta kunna tänka mig att skicka ett sto till Kraftur. Jag gillar hans typ.
Man får väl hoppas att han finns kvar i Sverige när det är dags för föl på Gála, han är idagsläget ett alternativ då i alla fall. Men blir hon för tuff i psyket så får vi nog ta en mesigare hingst ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor? Det är...
Svar
8
· Visningar
3 686
Senast: Kilauea
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka