Sv: Kraftur frá Bringu till Sverige
kul han kommer till sverige
Han kom till Sverige redan ifjol.
Angående fertiliteten så har han ju stått på semin denna säsong, då kontrolleras ju sperman regelbundet, så så dålig kan den ju inte vara. Intressant info är en artikel i Eidfaxi nr3/08 som hette "Can fertility be a burden for a mare?" som handlade om just Krafturs mamma, som lyckats få tvillingar vid hela tre tillfällen med olika hingstar, och dessutom tagit sig tre gånger med Krafturs pappa Gustur frá Hóli som enligt samma artikel har rykte om sig att ha låg fertilitet. Kanske är det Gusturs rykte som smittat av sig till sonen. Gustur har dock lyckats yngla av sig med hela 649 avkommor ändå, varav 99 är stambokförda mellan 8,0 och 8,63p. Häftigt. Gusturs pappa är Gáski frá Hofsstödum och han är ju känd för att kunna ge känsliga heta avkommor så det finns säkert en hel del av honom i sonen.
Angående att en del ston inte tog sig så är det väl så både för djur och människor att insemination är en mer osäker metod än den naturliga vägen? Kostnaden och "krånglet" kring inseminering kan också avskräcka en hel del. Det blir kanske annorlunda när han fribetäcker eller handbetäcker. Att ston inte tar sig beror ofta på andra orsaker än hingsten, dåligt hull, stress, livmoderinflammationer/ infektioner etc. (Det stod också en del om sådana aspekter på Krafturs hemsida också såg jag)
Man skall nog inte vara för snar att "döma ut honom".
Jag har gjort lite research på honom på WF och han har ganska många avkommor i visningsbar ålder, men relativt många är efter obedömda ston, eller lågt bedömda, det var väl först när han ridits ett par år som han small till och blev kanonfin, kanske var han inte så populär innan dess med tanke på att hans första visningar inte var så fantastiska. Utbudet är ju enormt på Island. Hursomhelst så tycker jag att själva Kraftur är en fantastisk häst, jag såg honom live på Íslandsmot 2007 (isändska mästerskapen) och det är en av de mjukaste och trevligaste hästar jag sett. Ett stort plus är att han verkligen såg mycket positiv ut och såg ut att göra allt för sin ryttare. Dessutom vann han både femgången och tölten det året, i väldigt hård konkurrens, plus blev världsmästare i femgång. Han hade nog en ganska tuff tävlingssäsong, han vann det mesta i mästerskapsväg som är värt att vinna i sina klasser.
Nu har han ju inte varit ute på banorna värst mycket i år, men jag hoppas att man kommer att få se honom nästa säsong, och att hans avkommor visar upp sig framöver. Jag tycker att han verkar spännande, och om ryktena om hans avkommor är sanna eller ej lär visa sig med tiden, nu när han blivit så framgångsrik och fått en så hög bedömning lär ju fler och fler som äger avkommor bli intresserade av att visa dem.