Kraftur frá Bringu till Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jonaz

Trådstartare
Kraftur frá Bringu kommer till Sverige och är köpt av Malin och Björn Bonniver (vilka det nu är).

Kul med en riktigt fin hingst till Sverige. Har sett honom några gånger och han är en riktigt flott fyrgångare av världsklass. Kommer att tävla på VM i Holland.

Källa: Eiðfaxi.is

/Jonaz

Sv: Kraftur frá Bringu till Sverige

Tänkte just säga att han har väl ändå fem växlar - han är ju med på hestbakki 2 med Eyolfur ...

Här är han, jag plåtade honom på Istölten på Myvatn. Gillar honom skarpt!

KrafturRSWebbVatten.jpg

Enligt WF har han haft 14 ston i år. Vad tror ni det beror på att han inte haft fler?

Förhållandevis låg blup, få avkommor med bra bedömning (i förhållande till hur många avkommor han har). Det var i alla fall vad som fick mig att inte använda honom. Jag var väldigt inne på att betäcka med honom först.

/Malin

Han var ganska dyr att använda, 16 250 kr i språngavgift, tillkommer betesavgift, stallplats, veterinäravgift, stationsavgift, stoavgift.

Enligt WF har han haft 14 ston i år. Vad tror ni det beror på att han inte haft fler?

Sen tror jag ryktet om hans psyke får en del att rygga tillbaka.
Jag vet ju förstås inte om det ligger någon sanning i det då jag varken tränat eller ridit honom (såklart :p) men jag har hört många rykten om att han har väldigt svårt temprament och inte alls var lätt att träna.
En sån hingst skulle jag tex inte behöva till mitt ena sto som är nog svår i sig själv s a s.
Men nu verkar de ju ha fått bra ordning på honom nu iaf. :)

Sen om det är bara rykten eller inte, det vet jag inte.

Hur har han det med fertiliteten?

Jag vet två ston som varit på betäckning hos honom i sommar - ingen av dem blev dräktiga. Nu kan man ju inte dra någon slutsats av så få ston - men det vore intressant att höra hur det gått för andra....

(De två ston jag känner till har i alla fall inte haft problem att bli dräktiga tidigare.)

Jag har också hört att han och hans mamma varit svåra. (heta/känsliga)
När jag träffat honom har han uppvisat ett utmärkt lynne.

Jag ska fråga.
Jag känner bara till ett sto som varit hos honom och hon blev inte dräktig. Sedan blev hon dräktig med en annan hingst.

*kl*
På Krafturs hemsida säger ägarna att de själva är väldigt besvikna över säsongen, som inte varit någon vidare bra tydligen.
www.kraftur.se

Jag hoppas att han stannar i Sverige ett tag till, har ett sto som jag tror skulle passa skitbra med honom just för att han har lite rykte om sig att vara skarp. Hon är hälfen naturtöltare hälften gos-kossa:p så med lite mer turbo kan det nog bli riktigt häftiga föl undan henne.

Men jag vill inte använda semin igen, det blev dyrt trots att stoet tog sig med en gång, lägg till det att språngavgifterna på seminhingstarna är högre också.

Mitt Forni frá Horni föl kostade drygt 20 000 i bara tillverkningskostnad och visst han är jättefin men hade det krånglat hade det lätt gått på 10 000 till och det får man inte igen för ett vanligt trevligt hingstföl. Så det är större risk att man går med förlust om man använder semin, för alla föl blir inte hingstämnen och kan man inte ens få igen pengarna för betäckningen (strunta i kostnaderna för stoet under vintern och de 2000 som det kostar att regga rackarn) så är det inte intressant, om man inte avlar bara för att ha själv.

jag tror att en riktigt bra häst för att nå toppen måste ha något extra, och vara lite skarp/het för att kunna prestera det yttersta men då måste man ju vara medveten om att en sådan häst inte passar ihop med en okunnig ryttare/som familjehäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor? Det är...
Svar
8
· Visningar
3 686
Senast: Kilauea
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka