Krafttag mot oseriösa hovslagare

coari

Trådstartare
I takt med att hästägarna blir allt fler tar oseriösa hovslagare sig in i branschen. Nu hoppas man på att legitimering ska avhjälpa problemet.

Länk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=797347&lid=puff_797347&lpos=bild

Kort citat:- Det är ju en marknad för lycksökare som tror att de kan gå in och tjäna snabba pengar och hitta på nya alternativa metoder som ska förenkla för dem. Och kanske tjäna snabba pengar, säger Peter Frosch,ordförande i Svensk hovslagarförening till Smålandsnytt.Bland annat finns vissa "barfotametoder" som skapar problem och har lett till djurskyddsfall. Nu finns ett förslag om legitimering av hovslagare för att branschen ska självsaneras.
Slut citat:

Rättelse. Detta uttalande är för dagen från föreningens före detta ordförande men vid aktuell tidpunkt föreningens ordförande.

Senast ändrad:
Sv: Krafttag mot oseriösa hovslagare

Jag vill börja med att skriva att jag inte på något sätt är för "Barfotasekterna" men jag kan i och för sig förstå att de blivit så populära då det finns så få bra hovslagare att anlita.

Att en hovslagare har utbildning är verkligen ingen kvalitetsgaranti! Det har både jag och andra jag känner fått erfara många gånger om! Man måste alltså vara kunnig själv för att avgöra hur en hovslagare utför sitt arbete.

I mitt yrke besöker jag många stall och har sett många mycket dåliga verkningar och skoningar av utbildade hovslagare.
För inte länge sedan var det en nyverkad ponny som knappt kunde gå. Förklaringen var att den gick enbart på sulan då hovväggarna var verkade under sulnivå! Detta av en utbildad hovslagare. Kroniska fånghästar verkar det inte ens ingå i grundutbildningen hur man verkar... Har sett flera skräckexempel!

Förhoppningsvis hittar man till slut en bra utbildad hovslagare som kan utföra en bra standardskoning. Ett större problem är om hästen kräver någon form av sjukbeslag eller annat. Då är det på många ställen stört omöjligt att få tag på någon duktig hovslagare som förhoppningsvis vidareutbildat sig och som dessutom orkar tänka till lite extra.

Då hästägare i dag ofta är intresserade av att lära sig så mycket som möjligt även om hovar så finns det ju inte många ställen att finna kunskap på. Knappt några böcker och i princip inga kurser alls ordnade av duktiga hovslagare. Det är då inte så konstigt att barfotarörelserna får så många anhängare då de överallt gör reklam om sina föreläsningar och kurser. Hästägare (troligtvis många nya, oerfarna ) ser ju då sin chans att få lära sig mer.

Jag hoppas att det blir mer kurser för hästägare, gärna ordnade av hovslagarföreningen där man INTE får lära sig verka själv på 2 dagar utan får en mer teoretisk utbildning som leder till att hästägarna själva kan bedöma något så när vad som är ett bra utfört hovslagararbete eller inte. Då kanske det sållar bort alla "dåliga" ( eller slarviga?) hovslagare som det tyvärr finns alldeles för många av!
Förhoppningsvis kommer även Barfotasekternas medlemmar minska på detta sätt då det finns andra kurser att välja! Ett litet tips bara....
Själv har jag efter att min gamla ovärderliga hovslagare gått i pension fått byta ca 4 gånger innan jag hittat en ny som jag bedömer mycket duktig utbildad hovslagare.

Jag tycker personligen det vore bra att hovslagare blir ett legitimationsyrke och hoppas att detta skulle innebära någon slags kvalitetsgaranti.

Något jag märkt ute i stallarna. Hur många hästägare som på en direkt fråga vågar erkänna att "hovslagaren" de anlitat i själva verket varit en jävligt billig svartknackare utan utbildning?

Något jag märkt ute i stallarna. Hur många hästägare som på en direkt fråga vågar erkänna att "hovslagaren" de anlitat i själva verket varit en jävligt billig svartknackare utan utbildning?

Du skriver det som om det vore något negativt?
De flesta inom travbranchen skor sina hästa själva, och jag kan erkänna att min pappa har varit och hjälpt några vänner med deras hästar. Och även fast han inte har någon utbildning så skulle jag inte byta honom mot någon hovslagare i världen. En travtränare som skor sina hästar själv får man en helt annan kunskap än vad man får när man utbildar sig, man får följa sina hästar, hur de reagerar med olika skoningar och olika sorters skor (vilket är många inom travet :D )

Nu kanske jag har fördommar, men hovslagare idag tycker jag bara kommer till stallet lyfter upp hovarna slår på skorna (med på tok för många sömmar för att de ska slippa komma tillbaka och slå på den om den åker av) Sen ska de ha hutlöst betalt och sen sticker dom.. Så står man själv där med halta hästar och alla andra konsekvenser en dålig skoning kan ha.

Nej mitt tips är att ni letar på någon pensionerad hovslagare som varit med längre eller en travtränare som kan lära er grunderna i hovslagning och så gör ni det själv. Iaf så länge ni har en häst som gärna lyfter på hovarna och bara ska verkas och ha vanliga skor på sig.

Då är det faktist inte svårt.

Beroende på hur man utformar en tråd så får man även svar, det har upprepade gånger startats trådar där frågeställningen har varit vad man betalar för en skoning. Ofta tenderar dessa trådar att bli hiskeligt långa, där användare i princip försöker klå varann med att ha den billigaste hovisen. Det är inte så svårt att inse att dessa är outbildade, samt utför sitt arbete utan kvitto.
Man motiverar det med att man ALDRIG skulle betala en 1000 lapp för hovvården, det är alldeles för dyrt.

Själv har jag den erfarenheten att en utbildad hovis som KAN sitt jobb, medverkar till en sundare liv för våra hästar. Det ska jämställas med en häst som senare såldes av oss, köparen anlitade en svartknackare och hästen hamnade på klinik pga den personens inkompetens. Det blev en dyrköpt historia för köparen, en konvalecent häst i nästan 6 månader pga att personen inte visste åt vilket håll sömmen skulle slås, man verkade så sulan blödde osv.

Det kan säkert komma att finnas dåliga och felaktiga skoningar kvar även efter en legitimering, men då finns ju ändå en möjlighet att kunna vända sig till SHF för ev råd och hjälp. Idag med en svartknackare är ju den möjligheten obefintlig, många har ju den erfarenheten att dessa personer går under jorden när något går på tok och de vill absolut inte stå för sitt arbete vid problem.

Jag är positiv till en legitimering av all sk hovvård, och hoppas på att den kommer snabbare än planerat.

Vi har ju hovslagare för att DE är utbildade och förväntas kunna sitt yrke. Jag skulle aldrig slå på mina hästar skor- dels för att jag inte är intresserad/har tid att lära mig hur man gör, och dels för att det finns människor som är experter på detta.

På dig låter det som att man lär sig massera hästen ungefär- är det SÅ enkelt att lära sig slå på skor och verka? Jag tycker att det verkar vara en konst.

För mig är det också en konst, en konst att hålla hästen frisk utifrån varje individs förutsättningar.
Jag har kikat på SHF:s forum och ser att en del diskussioner utgår ifrån att verka/sko utifrån hästens individuella förutsättningar såsom exteriör tidigare skador etc.

Du skriver det som om det vore något negativt?
De flesta inom travbranchen skor sina hästa själva, och jag kan erkänna att min pappa har varit och hjälpt några vänner med deras hästar. Och även fast han inte har någon utbildning så skulle jag inte byta honom mot någon hovslagare i världen. En travtränare som skor sina hästar själv får man en helt annan kunskap än vad man får när man utbildar sig, man får följa sina hästar, hur de reagerar med olika skoningar och olika sorters skor (vilket är många inom travet :D )

Nu kanske jag har fördommar, men hovslagare idag tycker jag bara kommer till stallet lyfter upp hovarna slår på skorna (med på tok för många sömmar för att de ska slippa komma tillbaka och slå på den om den åker av) Sen ska de ha hutlöst betalt och sen sticker dom.. Så står man själv där med halta hästar och alla andra konsekvenser en dålig skoning kan ha.

Nej mitt tips är att ni letar på någon pensionerad hovslagare som varit med längre eller en travtränare som kan lära er grunderna i hovslagning och så gör ni det själv. Iaf så länge ni har en häst som gärna lyfter på hovarna och bara ska verkas och ha vanliga skor på sig.

Då är det faktist inte svårt.

:eek:
Hur kommer det sig att du är så otroligt nervärderande mot en hel yrkesgrupp??:mad: :mad:

Tro mig "det är inte så svårt" att vara läkare heller men jag vet inte hur lämpligt det är när det springer runt en massa folk och utger sig för att kunna ett yrke dom inte har utbildning för.......

Mitt förslag är att försäkringarna inte ska gälla om man inte anlitat korrekt utbildad personal. Ungefär som det fungerar med fastighetsförsäkring, du får bara ersättning för det som du har kvitto på...

Jag har haft tur på senare år och kunnat anlita hovslagare som varit lärare på hovslagarutbildningen. De har berättat om vad de gör och varför. Lite allmänna riktlinjer.
sas kapitel 1A i hovslagarboken.
Såå tråkigt när man sen träffar folk som har hästar med sneda och vinda hovar - eller för långa eller för stora - utflutna... etc....
Och man vet att det är grundfel. Ändå är det folk med utbildning som har verkat. Det är svårt det här med skor!!!

Jag skrev att jag antagligen har fördomar om hovslagare för min erfarenhet av dem är inte den bästa.
Du skriver att det finns sånna som är experter på hovslagning, och jag tycker det är farligt att skriva så. Det kan lätt bli så att när en person fått en legitimering så vågar man inte ifrågasätta denna expert. Jag tycker att de faktum att man känner sin egen häst och vet hur den reagerar med olika skoningar och skor överväger hovslagarens utbildning. Däremot skulle jag ALDRIG anlita en okänd svartknackare. Aldrig i livet. då ringer jag hellre en hovslagare.

Min far håller på att lära upp mig hur man skor, verka kan jag redan. Jag tycker inte det är speciellt svårt, däremot jobbigt. Man måste ha en jäkla kondis. Men jag har ju den fördelen att pappa alltid finns där om jag har frågor, därför blir det ju lättare för mig

En legitimering skulle nog bara vara positivt. Då skulle det finnas nån typ av garanti på jobbet och någonstans att vända sig vid klagomål. Och kanske en viss självsanering skulle ske.

Men oj vilken kö de legitimerade skulle få i mitt län, för de legitimerade skulle förmodligen bli ganska få. Och vilka priser de skulle kunna ha, men det skulle ju å andra sidan finnas ett hyffsat motiv till priset.

Skulle gärna anlita en legitimerad hovis för att verka mina hästar. De som har utbildning och verkar/skor enligt mig på ett bra sätt är få och har mkt jobb. Bara resorna här tar ju tid och kostar pengar. Så de som skor utan utbildning och utan redovisning skulle nog i vilket fall få en del kunder.

Jag tycker nog att en kärnfråga är hur man får ut fler utbildade (och kanske legitimerade) hovslagare på fältet. Det måste ju vara ett attraktivt jobb oxå och inte bara nån sorts kall och barmhärtighetsgärning som det verkar en del gånger när man pratar med och läser vad hovisar (inte för att jag så här på internet kan avgöra om når är utbildad eller inte) här skriver.

Tills vidare fortsätter jag verka själv och tar ut utbildad hovis för översyn, när h*n kommer hem från välbehövd utlandssemester.

:eek:
Hur kommer det sig att du är så otroligt nervärderande mot en hel yrkesgrupp??:mad: :mad:

Tro mig "det är inte så svårt" att vara läkare heller men jag vet inte hur lämpligt det är när det springer runt en massa folk och utger sig för att kunna ett yrke dom inte har utbildning för.......

Mitt förslag är att försäkringarna inte ska gälla om man inte anlitat korrekt utbildad personal. Ungefär som det fungerar med fastighetsförsäkring, du får bara ersättning för det som du har kvitto på...

Det kan hända att jag var lite hård. Men jag säger bara att jag har dåliga erfarenheter. Det betyder inte att alla är så, för jag vet att det finns många duktiga hovslagare. Men jag föredrar att någon som känner min häst skor min häst istället. Som jag skrev förut så skulle jag aldrig anlita en okänd svartknackare.
Jag tycker att du är lite ute och cyklar när du jämför det med att vara läkare, faktist.

Jag hoppas att du är medveten om att en legitimerad hovslagare inte är lika med en bra hovslagare i alla situationer.

Jag får hellre min häst bra skodd av min pappa än att låta någon jag inte känner sko min häst för att jag har chans till att få ut försäkringspengar om han eller hon misslyckas!? tycker de låter lite konstigt.

Mitt förslag är att försäkringarna inte ska gälla om man inte anlitat korrekt utbildad personal.

Nu läste jag här på Bukefalos att det redan hade skett, försäkringsbolaget vägrade hästägaren ersättning med motiveringen att hästägaren själv var vållande till skadorna genom sitt agerande. Så om det börjar tillämpas nu, lär det väl öka i omfattning kan man tänka sig.

Fast då måste det ju finnas korrekt utbildad personal att tillgå, och det finns det faktiskt inte överallt.

Det kan hända att jag var lite hård. Men jag säger bara att jag har dåliga erfarenheter. Det betyder inte att alla är så, för jag vet att det finns många duktiga hovslagare. Men jag föredrar att någon som känner min häst skor min häst istället. Som jag skrev förut så skulle jag aldrig anlita en okänd svartknackare.
Jag tycker att du är lite ute och cyklar när du jämför det med att vara läkare, faktist.

Jag hoppas att du är medveten om att en legitimerad hovslagare inte är lika med en bra hovslagare i alla situationer.

Jag får hellre min häst bra skodd av min pappa än att låta någon jag inte känner sko min häst för att jag har chans till att få ut försäkringspengar om han eller hon misslyckas!? tycker de låter lite konstigt.

Jag använder jämförelsen med läkare eftersom dom har legitimation. Om det känns bättre för dig kan jag göra jämförelsen taxi - svarttaxi. Det handlar ju i grund och botten om tryggheten att veta om dom har utbildning eller ej. Men visst finns det människor inom alla yrkesgrupper som inte passar för sitt jobb.

Men faktum kvarstår, du kan ju förstöra hela hästen om hoven inte verkas rätt... Tänkvärt eller hur?

Jag kan erkänna att vi har anlitat en "sk hovslagare". Denna person har gått hovslagarutbildningen men inte gjort slutprov av personliga skäl. Då det kan vara svårt att få tag i en bra utbildad hovslagare som är villig att ta nya kunder får man tyvärr ibland göra så.

I vårt fall hade vi en duktig hovslagare som la av, anlitade en annan duktig kille, men där var problemet att det var i slutet svårt att få ut honom, var inte han sjuk var barnet sjuk å han kunde inte komma. där stog vi utan hovslagare med hästar i behov av skoning. Frågade en annan ubildad hovslagare om han kunde, nej han hade inte tid men rekonmenderade denna personen.

Till en början skötte han skoningarna bra, men ju längre vi hade honom ju mer började han slarva. Kan skriva hur långt som helst om detta. Jag och denna personen rök ihop rejält för att jag kritiserade honom och dessutom bytte hovslagare.

Nu har även de andra i mitt stall bytt hovslagare, den nye har skott en av våra hästar och det såg bra ut. Han är utbildad hovslagare med bra referenser så vi hoppas mycket på honom.

Vad jag vill säga med detta är att ibland är det svårt att få tag i utbildad bra hovslagare å då försöker man göra det bästa av saken.

Jag vill även säga att jag aldrig mer kommer anlita en hovslagare som inte har fullgjort utbildningen, Jag hoppas ivf att jag ska slippa detta.

Den som inte hade fullgjort sin utbildning tog 700kr, han som vi anlitar nu tar oxå 700kr plus reseersättning på 175kr per gång han kommer ut, så det skiljer sig inte mycket i pris heller.

Men man tjänar faktiskt på att ha en bra hovslagare och betala lite mer än att få sin häst dåligt skodd av en billig "hovslagare" å få åka till veterinären pga hältor osv som kan uppkomma.

Idag måste man inte ha gjort slutprovet för att anses som utbildad, med en legitimering måste man ha gjort slutprovet för att få legitimation.

Det där är intressant! Vilka prioritetslistor har vi på hovslagare? Min är:
1. Inte slå hästen
2. Gå att få tag på för att få nästa skoning bokad (nu gör jag det direkt men iaf) och eventuella tappskor.
3. Nu kan vi börja titta på kvalitén på arbetet.

Många faller alltså redan på punkten 1 och 2.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka