Kraftigt överviktig äldre hund!

caradan

Trådstartare
Var idag och tittade på en kastrerad han hund som ska omplaceras. Han är 6 år och kraftigt överviktig (ca 10 kg för mycket på hund som bör väga 20 kg)
Bästa medicinen är väl motion men fodret bör ju även kollas upp. Just nu äter han inget speciellt foder och jag har kollat runt på Specifics Fibril men har ingen erfarenhet av det.
Vad tycker ni???
Hur får jag lättast ner honom i vikt?

Sv: Kraftigt överviktig äldre hund!

Genom att ta det försiktigt. Varför är han överviktig? Har han fått för mkt mat eller har ägarna gett honom extra godsaker? Eller för lite motion?

Är det extra godsaker, så skulle jag bara börja med att ta bort allt sånt. Ge han lagom mängd av fodret han äter. Korta promenader för att inte belasta kroppen. Smyg in lite lek i vatten, korta simturer.

Är det för mkt mat så minska och motionera som ovan.

Är det för lite motion så skulle jag lugnt smygöka motionen. Gärna vattenlek och simning.

Tänk på att man ska ta det lugnt med bantningen och absolut inte en massa motion, med så mkt övervikt.

Lycka till!

Vore skoj med före och efter bilder.

Såg nu att han inte åt något särskilt foder. Välj ut ett bra dietfoder nu första säcken, så kan du byta över till ett vanligt sedan.

Han har fått för mycket mat och alldeles för lite motion. Suttit i löplina hela dagarna.
Bantningsfoder är ju inte billigt såg jag nu men för att han ska må bra så behövs det verkligen.
För att få köpa det så verkar det som om veterinären måste ordinera det...är det så med allt bantningsfoder?
Kortare promenader flera gånger per dag, hur låter det? (typ som att sätta igång en häst som stått länge)

Det finns light foder att köpa utan att gå via vet. Bantningsfoder går bara att köpa hos vet. Men light går i vanliga affärer.

Dock är det inte nödvändigt att ge honom light om det är så att han fått för mkt mat. Då räcker det med att ge honom lagom mkt istället och så korta promenader ofta.

Ja, helt rätt att tänka det som att sätta igång en häst som varit konvalecent. Sakta men säkert. Och utnyttja gärna vattnet nu. De är mkt bra motion, men sliter inte på en tung kropp.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka