Kraftig hovbensrotation med buktande sula - finns det någon chans?

Majskolven

Trådstartare
Som att stupa på upploppet, så kändes det när min fina 24-åriga pålla mirakulöst återhämtade sig från sin senskada, bara för att för tre, fyra veckor sedan få kraftig fång på det "friska" frambenet. Kraftig belastning pga senrupturen på andra benet, IR, cushings (som nu medicineras), lång boxvila och spirande grässtrån fick fångbägaren att rinna över.

Hästen är röntgad och hovbenet står mycket nära sulan som nu också buktar märkbart. Ömmar som bara den vid tryck mot buktningen, så barfota är inte att tänka på, står med bakvända skor fram nu och fångverkad.

Har svarat fint på buttan som hon fått under två veckor (inledde först med 10 dagar finadyn, bytte därefter preparat), såtillvida att hon går bekvämt rakt fram men ömmar när hon svänger. Buttakuren slutade igår och idag hade hon mycket ont, så jag gav henne mera.

Nu undrar jag, finns det någon chans överhuvudtaget att en häst med så kraftigt hbrotation kan repareras? Kommer hon att ha så stora smärtor hela tiden tills hovbenet återfått normal placering i förhållande till hovkapseln, så är det ju fråga om 7-12 månader...! Då går det ju inte! Eller kan man få hästen smärtfri under konvalecensen/återuppbyggnaden så att den kan ha en dräglig tillvaro?

Finns det överhuvudtaget någon här på buke som klarat en fångis med buktande sula? Eller är det helt hopplöst? (Naturligtvis har jag mycket tät kontakt med kliniken här och veterinären som gjort alla undersökningar på hästen, så veterinärdialogen har jag redan, jag ville bara få lite input från hästägare här på buke som kanske har liknande erfarenheter.)

Kanske måste jag ringa det där telefonsamtalet som jag fasar så för, snart... Jag älskar min häst för mycket för att se hennes sista tid här på jorden präglas av smärta och boxviletristess. Finns det hopp?

Sv: Kraftig hovbensrotation med buktande sula - finns det någon chans?

Jag har (tack och lov) inte haft en fånghäst med buktande sula. Min ponny hade ett ganska allvarligt anfall med rotationer och sänkningar. Det tog ett tag att ställa in rätt medicinering och få henne utan symptom på smärta. Sedan var hon tvungen att äta butta ganska länge (= några veckor om jag inte minns fel) innan hon klarade sig utan. Men sedan hade hon inte ont mer och när hon röntgades ett år efter fånganfallet var hovbensförändringarna borta. Jag har inte förstått det som att de har ont ända tlls hovbenet är på plats igen (för att svara på en av dina frågor).

Däremot så tror jag, om jag ska vara ärlig, kanske inte mkt på att rehabilitera en 24 år gammal häst som är IR och har Cushing och en så pass kraftig sänkning som jag antar att hästen har. Jag har ingen uppfattning om hur pass möjligt det är att rädda din häst utan vet bara att det är allvarligt om hovbenet har sjunkit så djupt. Jag antar att man måste hitta mkt kunniga veterinärer och hovslagare och dessutom ha en hel del kunskap, tid, ork och pengar för att klara av det.

Men det beror naturligtvis på hästen, hur pigg den är i vanliga fall, hur den klarar att stå inne osv men också på hur mkt den som ska sköta om den orkar med.

Jag förstår att du vill diskutera med andra och höra vad de tycker. Men egentligen så är det nog den veterinär som behandlar din häst som kanske är den du ska diskutera det med.

Tråkigt med din häst. Jag hoppas att du kommer att känna att du kan fatta ett beslut.

Smärta så iom att hon svarar på butta så borde det ju kunnas hålla under kontroll sålänge hon inte försämras. Men du kommer ju aldrig undan 'boxvilestressen', det är ju under det närmsta året väl inte annat än box/liiten hage att tänka på, även i best case scenario.

Min unga valack var (är men symptomfri nu) IR och fick fång. Ingen lägesförändring alls. Men dels hade vi ett sjå att smärtstilla honom tillräckligt, och framförallt tog det mycket lång tid (minns inte hur länge, men typ 2 månader..) innan vi kunde sätta ut buttan. Han fångverkades, röntgades och boxades samt fick NSAID. Men såfort vi provade sätta ut NSAID fick han puls och ömmade mer. Rtg om då de trodde han roterat men nej. Provade olika NSAID etc.

Gick dock fortfarande inte sätta ut NSAID, hovarna gipsades vilket gav lindring. Men inte förrän jag fick hans IR lite mer under kontroll kunde vi sätta ut buttan. Han stod på box slutet av juni - början av september. I sept fick han komma ut i boxhage. Sen i sjukhage, då fick vi bakslag och fick backa ett steg. I oktober kom han ut i mer normal hage. Då hade hans om sagt inga förändringar varken då eller tidigare.

Jag vetesjuttom om jag skulle 'göra om' den resan igen trots att han dels är helt återställd, dels en drömpatient att ha på box och ett enormt soligt och vänligt temperament.

Med tanke på åldern på din, IR och cushings samt de stora förändringarna skulle jag nog faktiskt inte försöka. Men valet är ju ditt, och tror veterinären det går så.

(Ponnyn jag hade när jag var liten fick fång 28 år gammal, han fick lika allvarliga förändringar som din och där gick det inte MEN på den tiden hade man INTE lika mycket kunskap som idag - alls)

Hade ett varmblod, nybliven treåring, som fick kraftig fång, där hovbenet i princip gick igenom sulan... bra nära låg det iaf.
Där avslutade vi för att det var så dålig prognos.

En häst som jag hjälpte till att sköta om fick fång med hovbensrotation och var några år yngre än din. Om jag minns rätt så var sulan buktande.

Det är otroligt mycket arbete och man ska ha tid, ork och pengar. Hennes vindskydd gjordes om till sjukhage, torv lades in och hon fick specialskoning samt medicin (Finadyne). Det tog lång tid, men det blev bättre och bättre. Pulsen i hovarna gick ned, de var inte längre kokheta och sulan såg bättre och bättre ut. Till slut kunde hon gå i vanlig hage korta stunder, sedan korta promenader som stegvis ökades på .. Idag är hon 25 och fortfarande en fin ridhäst. :laugh:

Det som var så härligt i denna eländiga period var att hon alltid var på ett sådant solskenshumör. :love: Alltid lika positiv. Det kändes som att hon var en solstråle i en grupp människor där den dystra stämningen låg som tjocka regnmoln. Hade hon tappat den positiviteten tror jag nog att ägaren hade fått ta ett annat beslut.

Den som förmodligen kan ge den bästa prognosen är (som du vet) behandlande veterinär, och även du som känner hästen och måste se och lyssna på henne. Jag önskar dig lycka till och hoppas du skall kunna ta ett beslut som känns rätt.

Det går att få dem bra. Även fall där hovbenet faktisk penetrerat sulan har blivit bra. Men det är ju inte bara att knäppa med fingrarna....

Vad säger veterinär och hovslagare? Ta även 2nd opinions från experter på just fång. Det är alltså bara ETT ben som har fång? Det är åtminstone en mkt bättre prognos än om det vore alla fyra. Stödlinda benen om du inte redan gjort det. Djup spånbädd räknar jag med att du redan har?
Särskilt viktigt när de är skodda att de står på material som packas som stöd under sulan. En ide vore att klippa till en mjuk sula (tex sån som man har i barfotaboots, comfort soles) och tejpa fast innanför skon. Men gör ett hål vid hovbensspetsen så du inte får något tryck just där. Då ger du honom lite extra stöd och skydd samtidigt som du snabbt kan ta av och på det för att kolla sulan. Är sulan mjuk? Kan vara smart att använda hovstärkare tex Keratex Hoof Hardener för att göra den hårdare.

Får han tillräckligt mkt pergolid för att få ner ACTH i normalvärde? (1 mg räcker inte till min cushinghäst.)Hö med låg sockerhalt?

Finns en cushingsgrupp på yahoo med mkt kunskap och erfarenhet, rek att gå med där!

Buktar hela sulan eller vid hovbensspetsen?

Vad sa röntgen?
Grav rotation och/ eller lätt- grav sänkning? Har du fått ngt gradantal?

Jag har för mig att min hästs sulor buktade o då var det endast rotation.

det brukar vara ett ganska typiskt tecken när hoven ser högre ut på utsidan, men det finns ingen hovvägg att verka. sulan kan bukta även av ödemet eller av blödning som ev uppstår.

Jag tycker du ska ta diskussionen med din Vet o hovis o se hur bra den svarar på buttan.

Min fick oxå finadyne som sedan byttes ut. 2-3 v. efter bytet o på mjuk bädd var den oöm. Den hade 9 o 11 graders rotation man var då 10 år yngre än din. 2 v. senare travade den självmant på ÅB.

nu vet jag inte på vilken klinik du var, men på S. ville man just att även om hästen stog på tjockt mjukt spån så skulle den vara barfota för att få mottryck på sulan, men det kräver oxå att man gjort mer eller mindre resektion av tåväggen- inte bara raspat in nertill- kortat tån. detta gör att trycket i hoven kan avta.

Om den nu kunde skos är prognosen mer godartad.

De flesta som har allvarliga förändringar går ej att sko.

Lycka till med eländet.

Senast ändrad:

Kanske måste jag ringa det där telefonsamtalet som jag fasar så för, snart... Jag älskar min häst för mycket för att se hennes sista tid här på jorden präglas av smärta och boxviletristess. Finns det hopp?

Är ledsen att säga det men anser att din 24 åriga gamla häst måste gått igenom tillräckligt med sjukdomar och borde få vandra vidare till det eviga gräset där inga smärtor finns .

Dessutom ansåg även vetrinären det redan i April om jag förstått det rätt .
Den som blir kvar är vi själva som får genomlida den tunga sorgen efter vår vän men det får vi ta som djurägare och det måste vara djurets mående som går första hand i alla lägen inte den enskilda djurägaren sorg .

Känner både för dig och din vän hästen .

Mia

Nedanstående står i ts inlägg i början av tråden:
Hästen är röntgad och hovbenet står mycket nära sulan som nu också buktar märkbart

Jag kan inte tolka det på annat sätt än en kraftig sänkning/rotation av hovbenet. Sedan har jag också förstått det som att sulan kanske ev kan bukta utåt pga av andra anledningar än ett tryck av hovbenet. Men det verkar inte vara fallet med ts häst.

Man bör inte "testa" hästen på 5v. Den ska bara kunna röra sig obehindrat/ vara bekväm i sin box. det kan ge bakslag om man håller på. Om man ser att sulan blir normal igen så vänta lite till.

Miaa: Du blandar nog ihop denna häst eller mig med någon annan; hon har inte blivit utdömd av veterinär. Senskadan var i mars, inledningsvis var prognosen avvaktande, redan vid nästa ÅB med UL var läget helt annorlunda med mycket stor förbättring. Konvalescensen för senskadan var aldrig något problem, hästen var vid gott mod hela tiden eftersom hennes själsfrände stod bredvid dygnet runt (också den på boxvila) och de umgicks och kliade varandra och åt ihop dagarna i ända. Den hästen lever tyvärr inte idag, och den psykiska och sociala tillvaron för min häst är därmed helt annorlunda nu. Det är därför jag tänker att det för hästens skull kanske inte är "värt" den långa och tråkiga fångkonvalescensen idag.

Sulan buktar endast vid hovbensspetsen, kliniken angav rotation, ej sänkning.

Jag är ju av den åsikten att det aldrig är synd om hästen som tas bort, bara om den eller dem som blir kvar och sörjer. När livet är slut så är det slut. Och ändå är det så ofattbart jobbigt att fatta det slutgiltiga beslutet.

Veterinären säger att det är hästens kliniska bild som avgör. Kan man inte göra henne smärtfri så ska hon slippa lidandet. Kan hon bli smärtfri så kan man ge det en chans. Kliniken vi är hos är ett av vårt lands större djursjukhus och jag har full tilltro till deras kompetens. Jag har dessutom en vet från en av ortens mindre kliniker som kommer ut till stallet vid behov.

Min ponny fick fång när hon var 20 år. Detta togs riktigt tidigt då hästen är tydlig.

Jag frågade veterinären på kliniken vad hon trodde (jag tänkte att en 20 år gammal häst ska det finnas gränser för vad hon går igenom och tänkte på avlivning) och hon sa att vi skulle ge det 5 veckor. Natten mellan dag 2-3 hoppade hon över boxväggen som var relativt hög och mötte mamma i stallgången på morgonen :cool: Detta med finadyne i kroppen i och för sig.

Hade hon varit sämre hade jag inte ens försökt. Anledningen är inte att jag inte tror att hon skulle överleva det utan att det inte känns sjysst mot en häst i den åldern (eller över huvudtaget?). En gammal häst ska må bra och gå i hage osv. Ska de gå igenom först ett extremt fånganfall där prognosen kanske inte ens verkar särskilt god och sen inte få gå i hage med kompisarna nåt mer, det känns inte alls bra.

Min pålla gick redan ett halvår senare i hage, någongång under vintern fick hon faktiskt även gå med kompisarna i stora hagarna. En känning utan att benet rört sig hade hon under hösten vilket gav en vila på mindre ruta i 5 veckor innan det var dags att gå ut igen. Det var någon ficka tror jag de kallade det. Sensommaren året efter gick hon i gräshage med MYCKET gräs. Detta hade ju stått hela sommaren utan att ha blivit betat så det var väl inte innehållsrikt men det var inte heller gult och idag går hon på vall (2 år efter fånganfallet). Jag tar risken för att hon ska få vara häst. Händer det nåt tar jag helt enkelt ett tufft beslut men då har hon fått leva hästliv sista tiden.

Hade jag haft din häst hade jag faktiskt inte försökt. 24 år gammal, jag lovar att ni båda lider för hur det ser ut i dagsläget. Hästen har ont och är säkerligen inte glad, det är psykiskt påfrestande att ha en sjuk häst och se den hästen må dåligt. Dessutom vet man ju inte, om ett år kanske hästen ändå inte finns av andra anledningar, det är ju en större risk med en äldre häst, och då är inte ens behandlingen klar. Vill du ha en rättvis bedömning av någon som sett hästen så fråga behandlande veterinär vad denne gjort om hästen varit varit dennes.

Miaa: Du blandar nog ihop denna häst eller mig med någon annan; hon har inte blivit utdömd av veterinär. Senskadan var i mars, inledningsvis var prognosen avvaktande, redan vid nästa ÅB med UL var läget helt annorlunda med mycket stor förbättring. Konvalescensen för senskadan var aldrig något problem, hästen var vid gott mod hela tiden eftersom hennes själsfrände stod bredvid dygnet runt (också den på boxvila) och de umgicks och kliade varandra och åt ihop dagarna i ända. Den hästen lever tyvärr inte idag, och den psykiska och sociala tillvaron för min häst är därmed helt annorlunda nu. Det är därför jag tänker att det för hästens skull kanske inte är "värt" den långa och tråkiga fångkonvalescensen idag.

Jag kanske har blandat ihop det med denna häst och tråd som du skrev om senskadad häst och om det var oetiskt att ev inte följa vetrinären rekomendation att avliva ? Och här dragit egna förhastade slutsatser .

Det är ju ingen som kan sitta på ett forum och råda över din häst utan det måste ju samrådas med vetrinär prognos ålder och hästens nuvarande sjukdomar och störst av allt att hästen skall ha livskvalite de sista åren av sitt liv . Frågan är om din häst får det med hovnensrotation och som någon annan skrev fråga vetrinären om det var deras egen häst vad denna hade gjort då ?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15115863#post15115863

Hur länge är det etiskt rätt att vänta på att en senskada ska läkas? Naturligtvis finns det inget "rätt" svar på den frågan, eftersom det måste bedömas från fall till fall. Intressant att fundera på dock. Är det oetiskt att inte följa en veterinärs rekommendation av avlivning för att man själv vill ge läkningschanserna längre tid?

Ja, Miaa, du har rätt nu, den gamla tråden om "etiken kring senskadad häst" gällde just den häst som var min hästs själsfrände. Den ägdes inte av mig och jag styrde således inte över beslutet kring dennes avlivning. Den blev utdömd pga sin senskada och betar nu på de evigt gröna ängarna.

Tack för din och andras omtanke och reflektioner här i tråden. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, kanske mest det senare.... Min häst och jag lever så nära symbios man kan leva med ett djur. Jag var med när hon föddes och kommer att vara med när hon dör. Vi läser och känner varandra utan ord eller stora åthävor. Vi har haft en lång och framgångsrik tävlingskarriär tillsammans, och nu de senaste tio åren en avslappnad och kärleksfull promenadridnings-och hagvistelse-tid. Den varsamhet som hon visat mig under mina graviditeter och senare mot mina barn har alltid gjort mig varm om hjärtat och jag har då känt att det finns nog inget mildare och klokare är en gammal häst med mycket livsvisdom. Jag är skyldig henne att se till att hennes sista tid i livet blir fin. Det är mitt ansvar som djurägare.

Jag har lite svårt att vara personlig på ett internetforum, men det känns skönt att ventilera mina tankar och funderingar med er andra just nu. Tack för allas inlägg.

Fast så kan man ju inte tänka, att vid en viss ålder lider hästen mer av att vara sjuk och bör därför avlivas och inte ges en chans att bli frisk igen? Medan en ung häst kan få stå länge på boxvila och ha ont bara för att den statistisk sett har flera år kvar att leva?

En 5 åring med fång har precis lika ont som en 25 åring. Och 25 åringen kan bli över 30 år om den är fräsch i övrigt, medan 5 åringen kanske skadar sig svårt när den är 6 och måste avlivas, så allt lidande och tråkighet efter fånganfallet var förgäves. Hästen vet inte heller hur många år den har igen att leva! Ur hästens synpunkt är det ingen skillnad, den lever i nuet, det är ägaren som inte tycker det är lönt om hästen är gammal... Smärtan är lika stor oavsett ålder.

Det är inget som säger att TS häst inte kan få fem fina år till i livet, om den blir bra nu. Kanske blir den inte bra. Det vet man aldrig innan man försökt.

Jag håller med TS veterinär, om hästen klarar av boxvila, den tål smärtlindringen etc så är det värt ett försök. Ge det lite tid och ta inga förhastade beslut. Gå efter hur hästen mår och hur prognosen ser ut, inte åldern. Spendera tid med hästen så den håller humöret uppe, det är viktigt för att den skall tillfriskna. :)

fördelen är väl att bara ett ben är drabbat så kan den belasta normalt igen så bör det läka fortare . Nackdelen är cushing. Låt veternär och hästens smärta avgöra. Är cushing och den andra skadan under kontroll eller påverkar det också hästens livskvalitet. Du och veternären ser och kan avgöra. Lycka till!

Självklart har den ju lika ont oavsett ålder men samtidigt vill man (eller i alla fall jag) inte ge en äldre häst ett sådant avslut på sitt liv. Den har förhoppningsvis redan haft mååånga bra år bakom sig och att då hamna i det läget med smärta känns inte rätt. Sen kan det ju ofta ta längre tid för en gammal häst att läka från skador (sjukdomar med skulle jag tro). Möjligheten för en yngre häst att så småningom gå på bete känns väl större efter ett fånganfall än vad det är för en äldre, men jag kan ha fel.

Min ponny som då även är min första har inget ekonomiskt värde alls men jag skulle kunna ge allt jag äger för att få ha henne resten av livet. Hon hade inte heller något större ekonomiskt värde innan hon blev sjuk kan tilläggas. Däremot känns det inte sjysst mot en äldre häst att hålla på att hatta med sjukdomar som fång och andra långdragna grejer. Det må vara en form av förmänskligande men hur mår man som djurägare när man försöker laga en häst som har en väldigt bökig sjukdom som man vet skapar mycket lidande osv? Dessutom när hästen är äldre och bara borde ha det bra. Hur mår man som ägare när man kämpat länge med en äldre häst som sedan visar sig inte vara stark nog till att läka sjukdomen?

Jag är helt fel person att säga att hästar med fång borde avlivas pga lidande då jag själv försökt behandla en och lyckats behandla en annan för det. Däremot får man ju ha lite hjärta för hur djuret mår också. Hade jag velat vara sjuk så länge utan bättring? Nä. Hade jag velat vara placerad i en ruta med makaroner och köttbullar medan kompisarna på andra sidan staketet fick plankstek? Nä. Kanske ett felaktigt jämförande men det är så mina tankar går.

Och slutligen: Hade min 5-åring fått fång hade jag tagit ställning till hur hon mår (såklart), hur prognosen är och funderat över följderna innan jag behandlat. I och med att detta är en häst i okej tävlingsflås vet jag att hon hade mått dåligt av en boxvila. Att då sätta henne på box i flera månader vet jag faktiskt inte om jag hade gjort, om nu inte prognosen varit mycket god. Sen hade jag även reflekterat över försäkringarna. En häst med livförsäkring på okej peng vill man ju försöka få igen något på så länge det inte utmanar hästens lidande för mycket, men där går ju djurskyddet in och backar upp ägaren.

Jag är ganska övertygad om att TS tar ett väl genomtänkt beslut och med tanke på tidigare inlägg om att det bara är hon som sörjer när hästen är borta och inte hästen själv så verkar hon inte heller främmande för avlivning när den dagen kommer.

.. Jag älskar min häst för mycket för att se hennes sista tid här på jorden präglas av smärta och boxviletristess...

Så kände jag ockå för mitt 21-åriga sto, och därför fick hon somna in för två veckor sedan.

Kanske var det lättare för mig ändå, för hästen hade pålagringar i ena frambenet som hade börjat spöka mer och mer och min tanke var just att min härliga häst i alla fall inte skulle få lida på gamla dar.
Men ovanpå detta kom så fånget - jag har haft hästar i mer än 20 år men aldrig haft fånghäst tidigare och därför blev jag helt tagen på sängen.
Röntgen visade hovbensrotation båda fram, tror veterinären sa att det var 4 mm kvar till sulan i ena hoven och 4,5 mm i andra.

Den hästen var en i allra högsta grad levnadsglad och positiv halvblodsdam som aldrig hade klarat av att stå ensam i en box i flera veckor. Båda jag och behandlande klinikveterinär samt försäkringsbolagets veterinär tyckte det var rätt ur djurskyddssynpunkt att låta hästen få somna in.

Så hon blev avlivad på sommarängen utanför kliniken. Det gick lugnt och stillsamt till - och jag kände att det var det bästa jag kunde göra för min häst.

TS - det är kanske inte detta svar du vill ha, och jag vill inte på något vis tala om för dig hur du ska göra med din häst, för det vet bara du och de veterinärer du har kontakt med. Jag tror du kommer att göra det rätta - vad det än blir.

Tänker verkligen på dig och din flicka och är verkligen ledsen för din skull samtidigt avundsjuk som fått haft din vän i 24 år det är vi inte alla som får behålla våra vänner så länge och det låter som din häst haft en underbar klok matte .

Tycker du fått många bra och olika åsikter .

Mia

Sulan buktar endast vid hovbensspetsen, kliniken angav rotation, ej sänkning.

Jag är ju av den åsikten att det aldrig är synd om hästen som tas bort, bara om den eller dem som blir kvar och sörjer. När livet är slut så är det slut. Och ändå är det så ofattbart jobbigt att fatta det slutgiltiga beslutet.

Veterinären säger att det är hästens kliniska bild som avgör. Kan man inte göra henne smärtfri så ska hon slippa lidandet. Kan hon bli smärtfri så kan man ge det en chans. Kliniken vi är hos är ett av vårt lands större djursjukhus och jag har full tilltro till deras kompetens. Jag har dessutom en vet från en av ortens mindre kliniker som kommer ut till stallet vid behov.
Min hade just så o hade 11 graders rotation som benämns som måttlig. 5 v. efter bytt till butta fick den gå ut i hage dagtid o sattes ig¨ång sakta 3-4 mån. senare.

Vilken relation ni har. Ston:love:

Jag är övertygad om att du gör det rätta hela vägen. kram

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka