Kraftig avmagring, verkar smittsamt...

gul_zebra

Trådstartare
Har upptäckt att pojkarna har magrat av väldigt kraftigt. Den som är värst däran är Björn (tyvärr, för hade det varit någon som faktiskt går att hantera så hade jag kanske upptäckt problemet tidigare, men icke...). Han är alldeles fyrkantig på svansen, extremt mager i övrigt och numera alldeles matt - han går tom att hantera nu, trots att han är väldigt rädd för människor. De andra är pigga och glada iaf, trots avmagringen... Än sålänge iaf.

Även de andra är magra, ffa Adolf och Leffe (antar jag, har inte känt igenom de andra så noga iom att jag fick så bråttom hit till datorn...). Tjejerna däremot är inte alls påverkade, de är lika pigga, glada och med allt hull i behåll precis som innan, förutom Krull då som är väldigt mager men hon har varit det rätt länge nu, åldersrelaterat (hon blir 3 år om drygt en vecka). Därför tror jag att det är något smittsamt, för det kan knappast bero på maten de får.

Ska självklart ringa veterinär så fort de öppnar, jag tänker inte sitta här och tittar på medan mina pojkar tynar bort... Men tills dess, är det nån här som haft råttor med liknande problem, vad var orsaken då? Och vad kan jag göra för mina pojkar, förutom en massa näringsrik mat? Skulle Dextropur kunna vara bra för Björn (och ev resten om även de blir matta) tills vi kommer till vet?

Jag inbillar mig för övrigt att det kan vara bra att sätta de i mindre bur så att de kanske rör sig mindre och då gör sig av med mindre energi och kanske inte magrar av lika mycket... Kan det vara en fördel kanske?

Och sist men inte minst, håll tummarna för att jag får ha kvar mina pojkar... :cry:

Sv: Kraftig avmagring, verkar smittsamt...

Det går bra. De fick en liten röra av varma koppen, potatismos, morotspuré, sojamjölk, mosad banan osv, det gav visst lite energi verkar det som.

Förmodligen är det mask som är problemet. Har köpt hem Banmith för hundar på 2,2% men vet inte om jag kan använda det till de. Skulle ha köpt Stronghold egentligen men mitt recept på det hade visst gått ut såg jag, och apoteket skulle stänga så jag fick helt enkelt ta nåt... Har även ringt veterinär men fick inget vettigt svar där, bara att jag skulle prata med de jag köpt råttorna av (4 av de är zooråttor, 2 är födda här, så good luck :p) eller fråga på nån zooaffär (yeah right liksom. Finns visserligen en bra här men när det gäller sjukvård för pälsklingarna så är det inte dit jag vänder mig), annars skulle jag ringa igen imorrn när det finns smådjurskunniga där, så jag kör på det... Tills dess får de sitta i en liten bur så jag kan ha bättre koll på både de och bajs (det är en process för sig att komma åt skiten i deras voljär, för att säga det milt...) och äta en massa god mat så de inte magrar alltför mycket. Så nu är det bara att sitta här och hålla tummarna för att allt går bra tills de kan få bättre vård.

Precis som du beskriver dina råttor hade mina marsbin ett tag,det orsakades av parasiter. Var till veterinären soc gav spruta mot det samt att de sprutade i den vätska också. Marsvinen blev bra.

hoppas på mask då, det känns mest rimligt tycker jag :)

Dom har inte fått ett utbrott av Mycoplasma?
Men det brukar ju förståss märkas på andningen.

Nix, ingen myco. Andningen är det inga problem med, hörs ingenting från lungorna när man håller de mot örat heller.

Har pratat med Ultuna nu iaf, Strömsholm hade visst stängt idag. Enligt de ska jag inte använda maskmedlet jag köpt för att maskar är artspecifika, utan hellre Stronghold då om inte mitt recept hade gått ut... Så jag ska avvakta och ringa veterinär så snart de öppnar istället så jag kan få Stronghold eller Ivomec utskrivet.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 871
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?