Kraftfoder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare erikab67
  • Startdatum Startdatum
E

erikab67

Mitt ena föl (snart 5 månader) äter inte havre, betfor, Krafft, lusern eller mineraler. Däremot äter hon hö och ensilage så mycket hon får. Jag ger små givor av kraftfoder varje kväll men hon äter inte upp det. Hon går med stoet fortfarande och diar på dagarna men har egen box på nätterna. Hon är rund och fin i hullet.
Klarar hon sig på detta? Tänkte dela på sto och föl nu i oktober. Det hade känts bättre om hon åtminstonde fått i sig lite mineraler..
Ska jag ställa henne i samma box som mitt andra föl som äter ALLT?

Sv: Kraftfoder

Har du prövat att handmata? Blöt upp lite krafft så det blir lite grötigt och testa att ge det i handen några dagar tills hon får smak på det (tar några dagar ibland...olika från föl till föl).Om din fölunge är väldigt tam kan du testa att öppna munnen och stoppa in lite i mungipan...det handlar om att de ska få smak för det hela.En del fattar med en gång och andra tar det helt enkelt lite mer tid för.

Inget av det du räknade upp är särskilt smakligt! Särskilt inte Luzern. Jag ger mina föl Müsli det franska fodret avsett för föl eller unghästar, dom älskar det och det innehåller allt dom behöver. Allt finns också deklarerat på förpackningen, det står inte t.ex spannmål vilken inte säger så mycket. Fullständigt dammfritt då det är ångkokt, inget gåt till spillo då de tillgodgör sig allt.

Jag gav min fölunge Foalmix, musli från Dodson&Horrel. Väldigt smakfult. Han älskade det.

Mitt föl får uppblött betfor, nya groov, pelleterade mineraler och äter upp allt på en gång. Har börjat ge lucern hackad strå i en hink i boxen och det första hon gjorde vid intag igår var att gå fram till hinken och smaka och äta! Så nog går det ner alltid, om man ger dem lite tid.

Ja min müsli heter Dynavena Foaly eller Elervage. Jag fick slänga en hel säck av Hackad luzern ingen av mina 22 hästar åt så säcken blev förgammal!

Tack för alla tips!

Har handmatat henne med uppblött betfor och då äter hon. Fortsätter med det ett tag annars får jag prova något annat.

Det var ena konstiga föl ni har har! Våra får uppblött havre+kornkross+lusernhack+ ev. lusernpellets, och alltid fuktat hö, äter som, ja just det hästar och är ganska feta för tillfället, naturligtvis får dom mineraler och vitaminer osv. Jag har alltid trott på en enkel diet och inte förlitat mig på köpta kraftfoderblandningar(efter att ha arbetat en sommar på foderfabrik, vet jag vad som hamnar i säcken..............inte alltid enl.innehållsförteckningen..)

La ett kg hackad lucern i hinken igårkväll och i morse var den tom och renslickad! Alla mina hästar har alltid ätit lucern. Skönt med pållar som inte är kräsna.

Var det nåt fel på den måntro? Mina hästar käkar lusern oavsett variant så kan de äta det som de vore grisar - de älskar det!

Men jag skulle dock aldrig köpa det hackade på pall mer-då varierade kvalitén för mkt så jag slängde väl en pall utav 5.Köper man styckvis kan man ju alltid åka tillbaka och klaga.

Det är nog väldigt olika vad hästar tycker om. Av två föl som får samma foder äter den som ännu inte är avvand upp luzernpelletsen först i en blandning av kornkross, mineraler, betfor och luzern medan den avvanda äter luzernen under natten. :p

Vad de äter kan ju också bero på vad mamman har fått äta, ofta smakar ju fölen på det som mamma har i krubban och börjar gilla det.
För, som sagts innan, de måste få smak på maten. Jag lägger just nu ner tid på att få båda fölen att förstå att morötter är gott. Äpplen hade de i hagen och äter med god aptit, men morötter :eek:

Ja vet när dom inte förstår att morötter är gott, utan springer som dom skulle bita dom :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Min häst ska börja gå ute på nätterna till helgen. Han får lucern, betfor och havre morgon och kväll nu. Kommer jag kunna ge morgongivan...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg