Kraftfoder till tjockis :p

Sv: Kraftfoder till tjockis :p

ska till stallet snart, ska se om jag hittar analysen! ska skriva upp och visa er sen för jag kan inte så mkt om sånt där :p

Och vad skulle den vara bra för? Innehåller fortfarande hela 9.5MJ/kg :eek: (samma som i spannmål) och jag förstår inte poängen med det fodret (vet att flera andra här tycker likadant). Att det är mindre protein per kg kan väl passa sig ibland då man t ex redan har ett grovfoder med högt proteinvärde - men annars :confused: .

Jag är ingen petnoga räknare.

Men det var väldigt bra på min häst som har väldigt lätt att bli tjock. Samtidigt som det hjälpte henne att hålla hullet, så gav det även lagom med energi.

Om jag vore du skulle jag ge så stor mängd hö det är möjligt utan att det blir alldeles för mycket, ev. halm så han har lite att pyssla med. Sen så skulle jag om det behövs, för att få upp t.ex. proteinet komplettera med till exempelvis lucern, det räknas fortfarande till grovfodergruppen och hästarna tycker ofta att det är smakligt, det är även ganska mineralrikt (ffa innehåller det mycket kaclium ) , vid behov kan du sedan komplettera med mineraler, så här vid denna årstid kan det ev. även behövas kompletteras med lite multivitamin. Men ge alltid grovfoder i första hand, är det något de brukar bli feta av är det just överskottet utav kraftfodret.

men sen när han börjar tränas och tävlas ordentligt igen vill jag ju att han ska få kraftfoder så han får mer energi, han är inte åt det heta hållet. är risken stor att han börjar gå upp då igen om man börjar ge honom havre eller finns det något annat man kan ge dom som ändå gör dom "piggare".. ?

Banta först ner ponnyn innan du börjar öka på kraftfodret. Kan tänka mig att din ponny blir mycket mer villig att röra på sig när den har blivit av med sin övervikt. När han sen har blivit smal kan du ge han lite kraftfoder om det behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka