kraftfoder till shettis

zilla

Trådstartare
Shettisen det gäller är 20 år går ute från ca 06.00 till ca 20.00 .Hon har fri tillgång på hö nu när gräset är borta.Hon är rund om nedre delen av magen ...Så frågan är om hon har protein brist.Hon har ett 4 månaders föl vid sidan.Hur mycket och vad tycker ni att man ge henne förutom hö?? :smirk:
 
Sv: kraftfoder till shettis

troligen har hon proteinbrist. har du analys på höet? I så fall är det ju bara att räkna. Har du inte det är det svårt att veta, men jag skulle ge lusern och/eller vetekli i väntan på analys.
 
Sv: kraftfoder till shettis

Har hon föl vid sidan så är det garanterat proteinbrist om hon inte fått nåt tillskott...
Shetlandsston ger MER di i förhållande till sin kroppsstorlek än andra hästar och ponnyer, så det är jätteviktigt att de får tillskott om de inte ska få brister.

MITT shetlandssto (modell större) har fått ca 2½ kg "Nya Krafft Groov", som hon ätit upp tillsammans med sitt föl, sen de stallades in i mitten av september. Nu är de separerade nattetid och hon får mkt mindre...

Mitt råd till dig, rent generellt (utan att känna till dina hövärden - som inte kan vara så bra om hon ser ut så), är att du ska Köpa en säck Krafft Pluss Grön och börja ge litegrann = några dl, några ggr/dag. Du bör väl i alla fall komma upp i minst 1 kg/dag, men ge det 2-3 veckor att komma upp i den ransonen. Hon behöver ju just nu BÅDE för att täcka det dagliga behovet och dessutom för att täcka upp det underskott som hon dras med.
Har du analys på höet är det ännu lättare att ge dig råd. (vetekli elelr lusern, som nämndes ovan, är kanske bra i vanliga fall, men fölston har aett betydligt STÖRRE proteinbehov och därför är det bättre med fodersorter som har ett ännu högre innehåll av detta)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp