Kraftfoder till föl

wrangler

Trådstartare
Vad ger ni för kraftfoder till era avvanda fölisar (om ni nu ger det)?

Havre, korn, fullfoder o isåfall vilket? Hur mycket?

Sv: Kraftfoder till föl

Mina föl får i år GAIN Young stock mix (fullfoder), lucern (p g a höet) fri tillgång till grovfoder. Lite beroende på vilket föl men ca 2 - 3 kg Gain och 1 kg lucern.

Vad är det för fullfoder (inte hört talas om), var köper man det?
Antar att du tycker det är bra eftersom du använder det? ;)
Är det pelleterat eller müsliform?

Här är länken till importören http://www.caseyfoder.com/ genom dom kan du säker få reda på var man kan köpa det. Själv köper jag mitt i Ystad hos importören som har lagerförsäljning.
Det är ett irländskt foder som finns både som pellet och müsli. Jag använder müslin själv, har upptäckt att de flesta hästar föredrar det framför pellets. Tycker att det verkar vara i klass D & H:s fölfoder som jag använt tidigare, fast till ett bättre pris så jag har satsat på detta i år. Kan bara säga att alla mina hästar gillar deras foder och de smakar gott om man provsmakar lite själv också.:angel:

Senast ändrad:

Havre + betfor är det enda årets föl äter, vägrar äta föl musli:( Fritillgång på hösilage. Skall köpa ett nytt dansk föl musli som inte är hack i utan mer "rena" produkter, tror det kan gå bättre. Ett fullfoder till föl, kommer inte ihåg vad det heter men det var nytt i granngårdens sortiment. Verkade bra, jag vill gärna kunna se alla beståndsdelarna i muslin, så att det inte ser ut som golvsop:D :angel:

Någon som vet vilket jag menar och provat det kanske?

Jag försöker hålla mig till sånt foder jag brukar ge vuxna hästar, dvs havre (krossad till fölen), betfor och passande tillskott från Kraffts sortiment. Oftast räcker Pluss Grön, men ibland behövs även lite Protein.

Mitt föl får: 1kg havre, 0,8 kg krafft protein, 12g kalk, 120g miner blå och hösilage/ hö så mycket hon orkar äta och en näve betfor så att hon äter kalket och mineralerna;) .

Vi ger våra hipp* breed. Men vi lär dom äta hel havre, krossad havre, betfor och korn. Jusst för att dom inte skall sluta äta när dom flyttar. Det är ju inte lätt att veta vad den nya ägaren tänker ge fölisen. Sen är det ju inte roligt om dom tappar i vikt när dom flyttar. Om dom tappar 10% så är det mycket för ett föl.

Vi ger våra hipp* breed. Men vi lär dom äta hel havre, krossad havre, betfor och korn. Jusst för att dom inte skall sluta äta när dom flyttar. Det är ju inte lätt att veta vad den nya ägaren tänker ge fölisen. Sen är det ju inte roligt om dom tappar i vikt när dom flyttar. Om dom tappar 10% så är det mycket för ett föl.
Smart! Det är ju lite samma tanke som jag, fast jag korkat nog räknar med att de ska stanna hos mig :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka