Kraftfoder på sommaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mira

Hoppas tråden hamnat rätt ^^'' xD

Om ni är som jag, alltså rider dagligen eran häst på sommaren, vad ger ni då hästen för kraftfoder?
För hästen får knappast någon större energi av endast betet ... =D

Jag vill hemskt gärna veta hur ni tänker, och vad ni tycker jag borde ge min häst. =)

Hon är ett halvblods sto på 155 cm, fint musklad och rids dagligen. :D

Tacksam för svar<3

Sv: Kraftfoder på sommaren?

Betet i juni räcker fullgott till min häst (iaf förra året, vi får väl se hur det blir i år) men sedan brukar jag börja tillskottsfodra med lite lucern och betfor en gång om dagen när jag är där. Typ 1 kg lucern kanske, beroende på hur hästen ser ut. Min häst äter aldrig 'kraftfoder' utan endast lucern och betfor.
Jag rider och tränar rätt mycket.

Mina får ett kilo pellets de dagar de rids (ca 4-6 dagar/veckan). Lätt helfoder att ge dem i hink på gången eller i varsin hög på backen i hagen.

Ska man börja blanda foder (som jag gör under resten av året, då får de lucern/korn/havre/mineraler/kli/betfor i en blandning som passar varje häst) så blir det så bökigt och man vet ändå aldrig om de får i sig allt.

Jag ger 80 gram müsli (hippo bas) och en näve betfor för att kunna blanda ut med mineralerna och sen salt. Lättfödd islänning som går på lösdrift med stort bete men som vi håller nere så gott det går för deras bästa.
Tränas och rids mest nu på sommaren faktiskt

Unghästen behöver stödfodras lite och får ca 100 gram kraft. Svårfödd islänning som får gå några extratimmar på ett lite kraftigare bete om dagarna

Svar på din fråga då, behöver hästen extra energi? Eller bara mineraler och salt? Går hon på stort eller litet bete? :)

Min hæst har inte fått kraftfoder på 1,5 år och aldrig varit energiløs.
Har man tillræckligt med grovfoder så behøvs oftast inte kraft.
Ær betet dåligt får man væl stødfodra med något, men det går lika bra med hø.

Jag fodrar inte under betet! Min häst har tillräckligt med energi ändå. De går ute 1 juni-sista september, sista halvan av september kan det hända att de får lite hösilage. Jag rider henne i stort sett varje dag under sommaren.

Tack för alla svar, det har gett mig en liten tanke ställare ;) Ska också prata lite med förra ägaren.

Men vad jag vet så behöver hon inte extra energi eller så, och hon går på rätt litet bete.

Det verkar skilja mkt från häst till häst, min går ute från Maj-oktober på bra bete, hästkompisarna ser ut som bollar;)
Jag tränar visserligen rätt hårt, men han lägger aldrig på sig under sommaren, blir snarare slimmad och äter nu 3 skopor krafft sport och en skopa luzern pellets. Brukar gå på havre med men den är slut för tillfället.

På vintern står han inne nattetid och hinner då få i sig mer mat, lättare att se till att han får i sig allt hö/kraftfoder, men han äter inte allt hö han ska då heller för att det ska kännas ultimat. Problemet är att hans hästkompisar går på mkt mindre mängd mat, så det gäller att trycka i det som går kvällstid/nattetid.

Vår svårfödda fullblodsvallack får kraftfoder 1 gång per dygn när han är på bete, faller ur direkt annars:crazy: Han får 1kg Rehab 1kg Lucern Betfor + Rapsolja. Han gillar inte Lucern annars skulle han få mer men vi "gömmer" det i Rehaben och Betforen så vi kan inte ge för mycket åt gången för då äter han inte, äter det inte heller om det får ligga för länge i blöt.

Det beror ju helt på vilket bete hon går på. Vi stödutfordrar inte, även om hästarna rids och tränas fullt ut, de är pigga och fräscha ändå. En frisk häst som är någorlunda lätt att hålla i hull klarar sig utmärkt på ett bra bete - det innehåller allting som de behöver. Våra får enbart ett fint silage på vintern också, inga extra grejer. Har du ett bra stråfoder så behövs inga tillskott.

Jag ger enbart proteinfoder på sommaren.(och betfor för extra vätska) Lusern eller soja blir det för min del.
Ger helst lusern då det känns bättre att ge på sommaren, men antagligen blir det soja i år då hon föll ur ganska bra förra året i överlinjen.

Men med en normalfödd häst ska det ju knappast behövas något kraftfoder när den går på bete.

Mina hästar betar inte än, då vi bor långt upp i norr... nu har gräset börjat växa på och stoplarna kommer nästa vecka så snart är det dock dags.

Häst 1, 4-årig hingst som betäcker under sommaren och även arbetas i töm + är under inriding kommer även under betet att äta 1 kg krafft rider + 0,25 kg betfor + tillskott precis som vanligt.

Häst 2, 20-årigt sto som förhoppningsvis går dräktig kommer inte att tillskottsfodras om det inte behövs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama