Kraftfoder i travstall?

Sv: Kraftfoder i travstall?

pratade nu generellt för alla, som en kontenta av daglig utevistelse begreppet.

Vi kan nog säga att vi är överens i alla fall.

Ja, i och med att vi nyttjar hästarna för VÅR skull ligger vi ju rätt risigt till allihopa!

Nej, jag ska inte driva allting till sin spets så jag ger mig nu. Du har nog fattat min poäng vid det här laget:)

Betala för att titta? Exjobbet går att läsa ändå

Håller på att läsa det nu, rätt intressant för min del i alla fall

hästmyran skrev:
Tack för ditt exempel!

Gällande utevistelse så kan jag bara säga att det är tragiskt hur lite vissa får vara ute.
Det är för mycket pengar i sporten. Men som tur är har inte alla travhästar/galoppörer/dressyrhästar mfl sådana förhållanden.

Och ja, stod hästarna på halm så skulle det vara en väsentlig skillnad

ursäkta mej men jag tor det finns fler ridhästar som inte får gå ute än vad det finns travhästar, vet ingen tränare som inte släpper ut sina hästar, har jobbat i olika stall och dom var minst ute två timmar var på förmiddagen sen så kördes eller reds dom minst en timme om dom inte gick fort på banan, sen så brukar alltid skötarna gå ut en sväng med varje häst på em och dom som komm in först på morgonen fick oftast gå ut en sväng till på em.
och vad har det med pengar att göra???

hästmyran skrev:
De flesta hobbyryttarstall jag har besökt har sina hästar ute 12-14h per dygn under vintern och dygnet runt på sommaren. Så länge har jag inte sett någon travhäst i större träningsstall få vara ute, men det är min erfarenhet. Dessutom är det fortfarande många stall som tar in, fodrar för "kvällen" och stänger vid femtiden (eftersom de börjar så tidigt på morgonen).

När man jobbar som hästskötar i ett travsstall så har man oftas 7-8 hästar att sköta, träna och då är det väldigt svårt att låta hästen vara ute 12-14 timmar per dygn jag menar bara att träna varje häst tar minst en timme. . oftas är hästarna ute halv sju på morgonen och först turen brukar gå runt 8 tiden, olka i olika stall men på ett ungefär, och dom hästarna som går först på morgonen brukar få gå ut igen på em..
när man jobbar med hästar så har man sällan 7-16 jobb snarare 6-18 jobb minst.. sen kanske man ska på trav också och där man hemma ca 02 på natten och börjar igen kl 06.

spelar ingen roll om det är travhästar, ridhästar eller någon annan sort, de ska ändå få vara ute och det är svårare att genomföra i tävlingsstall.

När det är så mycket pengar i sporten tenderar många att överbeskydda sina tävlingshästar med begränsad utevistelse.

Jag har själv haft kort praktik i travstall (visserligen många år sedan) så jag vet hur det fungerar. Däremot får ju personalens arbetstider anpassas efter hästarnas behov oavsett i vilket stall man är i.

Det är ju bra om du har bra erfarenheter gällande travhästar.

jag har jobbat med travhästar i många år, jag har också ridit dressyr i många år och varti och hjälpt till i dressyr stall och jag måste faktiskt säga att dom var mer rädda om sina hästar än vad travfolket jag har jobbat hos var.
vist ska man se till hästens behov först, och det tror/ hoppas jag alla som verkligen älskar hästar gör. men dygnet har inte mer än 24 timmar och för att kunna jobba bra med hästarna å behöver man sömn..

Tyvärr hade jag inget med den hästen att göra då, köpte honom senare, han är häst i Tiger-serien ;) . Nu är han inte i träning längre, men han är fortfarande i fin form så man vet aldrig.

När det gäller mina hästars fodertat så får 5-åringen
3 kg. havre
2 kg. groov
Kli, melass, äppelcidervinäger, olja, salt, vitlök, svartpeppar, kalk, anis, lagerblad och 2 l vatten.
10-13kg hö.

Nyfiken, varför svartpeppar och lagerblad?

Álin skrev:
Nyfiken, varför svartpeppar och lagerblad?
Svart peppar tycker hästar tydligen ska vara jätte gott och jag har faktiskt testat på hästar som inte vill äta "äcklig" mat... Funkar bra.
Dessutom är det lite lugnande.
Lagerbladen för min veterinär sa att det innehöll något enzym som tydligen var bra för hästar med korsförlamning... Vet inte om det funkar direkt, men hon åker inte på korförlamningar heller längre.. :D

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama