Kraftfoder i travstall?

Sv: Kraftfoder i travstall?

Hur såg hästarna ut att må? vad man angiver för mått är ju naturligtvis olika från stallt ill stall det är ingen som har likadana foderstatstavlor.....jag skriver i mått, men mina mått ligger på en liter och är då ca 0,7 kg havre exempelvis....

jag tog heller inte åt mig personligen men jag blir lite gnällig när folk som inte har en susning om nåt ojar sig över ett travstalls fodringar när du inte ens vet vikten på måtten som anges....

Jag ville bara veta om det KAN ha varit så mycket som 9kg kraft om dagen. Vad det sen är exakt spelar inte mig någon roll. Antog att det fanns travfolk här som tex kunde ge exempel på deras högpresterande travhästars foderstater som jämförelse för att jag skulle få ett hum om hur det kan ligga till.

det beror helt o hållet på vad för hö man har...visst KAN man ge såpass mycket, samt att grooven t ex innehåller mycket fibrer.....men det är inte vanligt att det ges så mycket.....så jag skulle tippa på att det ligger på litermått istället för kg

Jag kan bara jämföra med de travstall (Sverige och USA) och galoppstall(Irland) jag har varit i vilket kanske är ett tiotal och det är möjligt att de inte representerar majoriteten.

Och IGEN, jag ville veta om 9kg kunde vara möjligt eller om jag kunde utesluta den enheten.

Eftersom jag ägnar mig åt ridhästar så vet jag hur deras foderstater kan se ut och har inte funderat många minuter på högpresterande travhästar. Uppenbarligen skiljer sig både idéerna och foderstaterna åtskilligt.

Hästarna i stallet såg ut att må bra förutom att de hade en del beteenden för sig som boxvandring, nickanden, sparkande i boxväggar och dylikt. Men det kopplar jag mer ihop med lite utevistelse och psykisk stimulans, men det kan ju även bero på foderstaten.

Jag skriver på forumet för att förhoppningsvis lära mig något och jag kan hålla emd om att jag kanske formulerade mig lite mystiskt i tråden, så kan det bli.

Tack för några av dina exempel av dina hästars foderstater.

Visst KAN det vara så att en häst (el. flera) får 9kg kraftfoder om dagen, ibland t.om. mer. Jag känner själv en som en period utfodrade sin travare med 14 kg havre om dagen och denna häst mådde INTE bra av den här kraftfodermängden.
Men sånt är upp till var och en att avgöra och se på sin häst hur mycket dens mage pallar med innan den säger stopp.

Så visst, 9kg är fullt möjligt.

hästmyran skrev:
Min om möjligt otrevliga ton (snarare bestört) var inte riktad mot någon person så om du tog åt dig ber jag om ursäkt.

Eftersom jag inte vet hur man utfodrar travhästar ville jag bara höra mig för vad som ligger inom normala/rimliga gränser. Eftersom höet angavs i kg brukar man ju använda samma enhet på resten men jag kan ha fel. Ville egentligen bara veta om det kan ha varit 9kg eller inte. Och det kunde det ju uppenbarligen... (Dock vet jag ju ingenting om deras grovfoderanalys om de nu har räknat ut foderstaterna)

Sen angående uttrycket "häststackarna" så kände jag att det kan inte riktigt vara hälsosamt att äta MER kraftfoder än grovfoder. Blir tuggbehovet tillgodosett? Hur mår deras magar av det? De är ju dessutom inte ute så många timmar per dygn. Vilket i och för sig inte var the issue.

De står ju oftast på halm och får tuggbehovet tillgodosett på så sätt.

De flesta högpresterande hästar i proffsträning, trav/galopp/ft/dressyr/hopp etc, får höga kraftfodergiver. De behöver så mycket energi att de skulle aldrig ORKA tugga i sig så mycket hö som behövs. Sedan kan man ju diskutera hur bra det är för magarna.
Men jag tycker nog att travarna får gå ut i hagen rätt mycket jämfört med galoppen och andra ridsporter. Hur ofta tror du en dressyrhäst på GP nivå är i hagen? Åk till Hogsta på studiebesök :idea:
Min fd galoppör hade aldrig varit i hagen när jag köpte henne. Då var hon sju år.

Jag har iofs bara jobbat hos några topptravtränare och det är många år sedan nu, men då "höades" hästarna som stod i träning på Valla 4 ggr/dag (de fick så mycket som de orkade/ville äta) och fick i genomsnitt 6kg havre + betfor + mineraler fördelat på 3 ggr/dag. De allra flesta stod dessutom på halm. Sedan ändrades givetvis foderstaten efter individens behov. På Valla finns (fanns?) bara ett begränsat antal hagar så varje häst fick gå i hage 1-2 dagar/vecka. Men vi träckte dessutom våra passhästar i stort sett varje dag, de fick alltså gå ut i lina och äta gräs. De som stod ute på gården gick däremot alltid i hagen varje dag. Och ingen häst stod någonsin för lång tid inne på banan, det var väldigt noga koll på det där.

Tack för ditt exempel!

Gällande utevistelse så kan jag bara säga att det är tragiskt hur lite vissa får vara ute.
Det är för mycket pengar i sporten. Men som tur är har inte alla travhästar/galoppörer/dressyrhästar mfl sådana förhållanden.

Och ja, stod hästarna på halm så skulle det vara en väsentlig skillnad

Sen kan man ju tänka på att för dom flesta trav/galopp hästar så bor dom bara på banan en kort period av sitt liv, sen får ju många ett "normalt" hästliv med hage och kompisar osv....

hästmyran skrev:
Hästarna i stallet såg ut att må bra förutom att de hade en del beteenden för sig som boxvandring, nickanden, sparkande i boxväggar och dylikt. Men det kopplar jag mer ihop med lite utevistelse och psykisk stimulans, men det kan ju även bero på foderstaten.

Faktum är att det gjorts en studie på "beteendestörningar" och i den studien framkom att just travhästar hade minst beteendestörningar jämfört hästar i annan verksamhet (källa: Margareta Rundgren).

Sant.
Fast för vissa kan det bli lite väl många år...

toughcookie skrev:
Jo men det är ju oftast dom som går bra och då kan dom ju inte må så dåligt......
Jag har aldrig upplevt det som att bra travhästar får gå mindre tid i hagen? :confused:

De flesta stall jag vet låter sina hästar gå ute ca 3-4 heldagar och resten halvdagar eftersom de då körs? På sommaren brukar de få gå ute dygnet runt...
Många har oxå skritt maskiner osv? Inte helt ovanligt att de även släpps ut igen efter de gått långsamt?

Senast ändrad:

det var inte så jag menade utan att det är dom bra hästarna som blir kvar i träning i många år och dom skulle inte vara så bra om dom mådde dåligt.

Sunshine skrev:
De behöver så mycket energi att de skulle aldrig ORKA tugga i sig så mycket hö som behövs.
Men det beror ju på hur mycket MJ som finns i höet. Men varför orkar mina tävlingshästar (travare) tugga i sig så mycket hö som dom behöver ( 10,5MJ/kgTs) + bara 1 kg havre per dag :confused:

Eller är jag ute o cyklar? Jag vet ju bara hur det är inom galoppen även om jag vet att det naturligtvis finns många hästar som borde pensionerats för länge sedan men dom är iallafall i minoritet om dom blivit ca 5 år.
Antingen är dom "stjärnor" eller så sorteras dom ut...

De flesta hobbyryttarstall jag har besökt har sina hästar ute 12-14h per dygn under vintern och dygnet runt på sommaren. Så länge har jag inte sett någon travhäst i större träningsstall få vara ute, men det är min erfarenhet. Dessutom är det fortfarande många stall som tar in, fodrar för "kvällen" och stänger vid femtiden (eftersom de börjar så tidigt på morgonen).

toughcookie skrev:
Eller är jag ute o cyklar? Jag vet ju bara hur det är inom galoppen även om jag vet att det naturligtvis finns många hästar som borde pensionerats för länge sedan men dom är iallafall i minoritet om dom blivit ca 5 år.
Antingen är dom "stjärnor" eller så sorteras dom ut...
Nejdå... Jag bara missuppfattade o trodde du menade att man var så rädd om sina fin atravre att de inte fick gå i hagen ;)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama