Kraftfoder i travstall?

Sv: Kraftfoder i travstall?

hästmyran skrev:
De flesta hobbyryttarstall jag har besökt har sina hästar ute 12-14h per dygn under vintern och dygnet runt på sommaren. Så länge har jag inte sett någon travhäst i större träningsstall få vara ute, men det är min erfarenhet. Dessutom är det fortfarande många stall som tar in, fodrar för "kvällen" och stänger vid femtiden (eftersom de börjar så tidigt på morgonen).
Men du kan ju knappast jämnföra hobby stall med aktiva tävlingstall :smirk:
I "mitt" stall släpps hästarna ut vid 7 på morgonen och tas in eftersom de ska arbetas under dagen...
De som går långsamt släpps ofta ut igen om det är bra väder.
På sommaren går de ute hela natten o tas in på morgonen eller när de ska arbetas.

Att man stänger o fodrar kväll vid fem beror ju ofta på att det är anställda som jobbar och det inte, som i hobby stall, är 10 olika som delar på morgon, middag o kväll.

Jag förstår vad du menar och jag förstår att det kan vara svårt att kombinera tävlingshästar med lång utevistelse och så men jag tänker på hästarnas bästa rent generellt och då tycker jag att de ska få vara ute och äta sånt foder de är skapta för. Så summa summarum så tycker jag nog att tävling på hög nivå (alltså väldigt krävande träning och tävling) ger för stora inskränkningar i hästarnas naturliga beteenden. Men det går säkert att förbättra för många. Handlar väl om att tillgodose människans önskan om en rolig fritid. Detta får i för hög grad inte gå ut över hästarnas liv. Var man drar gränsen är förstås individuellt och väldigt subjektivt.

Att många travstall och andra tävlingsstall har anställda som vill gå hem ska ju inte gå ut över hästarna. Då får man lägga om personalens schema!

Bra sagt!! Jag gillar ju själv trav och även annan hästsport och visst gör man det för man själv tycker det är roligt, även om hästarna många gånger skulle gilla ett bättre hästliv. Så det är vi människor som får skämmas lite i det läget.

En kompis har just nu sin häst i träning bredvid Åby travbana och tyvärr får hästarna stå inne lite för mycket där. Det tyckte hon också var tråkigt, men området är väldigt begränsat just där och alla måste samsas om de små plättar som råkar finnas.

Varför frågar du oss om kraftfodergivan är rimlig utan att veta hur mycket dom får? Vet ett stall där man skrev ex: "Protein: 1" på foderlistorna till avelsstona. Det innebar inte ett kilo proteinpellets, utan ett mått, som var ett halvt kilo. Så det som stod på de fodertavlor du såg kan ju betyda vad som helst i princip.

När tråden även gick in på hur det är i travstallen, utevistelse osv. så kan jag ju säga en sak också. Finns ett framgångsrikt och välkänt träningsstall här i närheten där alla hästar får mycket och bra utevistelse. Alltid lika trevligt att se när travarna springer och busar tillsammans i den kuperade skogshagen eller paddockarna. Jag tycker inte om när travare (OCH andra hästar) får stå inne en alldeles för stor del av dygnet.

Som jag redan har skrivit flera gånger så frågar jag om mängden kraftfoder eftersom det inte framgick av fodertavlan. Vill mest veta hur det ligger till i allmänhet hos tävlande travhästar. Av de som har svarat mig har det framgått att det antagligen är kg eller liter det handlar om och mer exakt än så behöver jag inte veta. Var mest intresserad.

Problemet är väl att du gjorde ett ordentligt ifrågasättande av "häststackarnas" foderstat utan att ha en aning om vad siffrorna stod för. Då blir det inte längre intressant vad du vill veta!
PL

hästmyran skrev:
Jag förstår vad du menar och jag förstår att det kan vara svårt att kombinera tävlingshästar med lång utevistelse och så men jag tänker på hästarnas bästa rent generellt och då tycker jag att de ska få vara ute och äta sånt foder de är skapta för. Så summa summarum så tycker jag nog att tävling på hög nivå (alltså väldigt krävande träning och tävling) ger för stora inskränkningar i hästarnas naturliga beteenden. Men det går säkert att förbättra för många. Handlar väl om att tillgodose människans önskan om en rolig fritid. Detta får i för hög grad inte gå ut över hästarnas liv. Var man drar gränsen är förstås individuellt och väldigt subjektivt.

Att många travstall och andra tävlingsstall har anställda som vill gå hem ska ju inte gå ut över hästarna. Då får man lägga om personalens schema!
Men är alltid lång utevistelse det allra bästa?
Jag är fast besluten om att man ska kolla på individerna (hästarna) och hur de mår i första hand. Riktlinjer är fint o bra att följa, men följer man dem blint så kan det bli för myckat av det goda åt det hållet oxå.

Jag tror naivt att de flesta inom alla kategorier kämpar för att deras hästar ska ha den bästa möjliga förutsättning i livet och att de ska må bra, ha det bra.
Travhästen må vara en högpresterande individ o i många fall kan man önska både större hager, längre tid i hagen, mindre stress osv.. Å andra sidan har de flesta travare det bättre än många hobby hästar.
Och i travhästens resultat rad kan man ofta läsa hur det lyckades o hur de egentligen mår och har mått. En häst som inte mår bra, presterar inte bra och det är ju i stort sett bara tillgodo för en travare.

Förövrigt trivs "våra" hästar att stå inne i stallet de dager de bara får gå ute 2-4 timmar, de är aldrig svåra att hämta i hagen, de har inga beteende strörningar osv.... Något som annars är ganska lättydda tecken på att de inte har det bra.

När det gäller mina hästars fodertat så får 5-åringen
3 kg. havre
2 kg. groov
Kli, melass, äppelcidervinäger, olja, salt, vitlök, svartpeppar, kalk, anis, lagerblad och 2 l vatten.
10-13kg hö.
Per dag.
Hon är i full tävlingskondis o tävlar regelbundet.

Okej, nu i efterhand var det lite klantigt uttryckt. "häststackarna" grundade sig på tanken om de fick 9kg kraftfoder i relation till mycket mindre hö vilket jag inte tycker låter sunt för någon typ av häst eftersom de inte är gjorda för att äta de mängderna av kraftfoder. Har jag fel?

Jag tror inte heller på att dra alla hästar över en kam utan att man måste se till varje individ. Och generellt sätt så tror jag faktiskt att de allra flesta hästar, vilken sort de än är mår bra av att gå ute mycket. Framförallt om vi ger dem rätt förutsättningar i form av bra hagar mm.

Självklart finns det många hobbyhästar som inte har det bra heller.

Jag vet flera exempel där det har tillgåtts mkt otrevliga metoder för att få hästar att utföra det människan kräver av dem, och lyckats. Däremot hur länge de hästarna kan hålla den prestationsnivån vet jag inte. Och när det i trav och galopp ligger så mycket pengar så är jaginte så säker på att hästarnas bästa alltid går först.

Låt oss bara hoppas att det gör det hos de flesta...

Vet du om det finns någon tillgänglig forskning i ämnet?

hästmyran skrev:
Jag tror inte heller på att dra alla hästar över en kam utan att man måste se till varje individ. Och generellt sätt så tror jag faktiskt att de allra flesta hästar, vilken sort de än är mår bra av att gå ute mycket. Framförallt om vi ger dem rätt förutsättningar i form av bra hagar mm.
Men vart går gränsen för vad som är gå ute mycket?
En travare som går i hagen 12 timmar 4 dagar i veckan + att den arbetas väldigt hårt kan kanske tycka det är skönt att stå i stallet o få slappna av och vila de dagar den bara få gå ut 2-6 timmar.
Den trivs med livet o är nöjd, är det inte då tillräckligt?

Självklart finns det många hobbyhästar som inte har det bra heller.
Ja

Jag vet flera exempel där det har tillgåtts mkt otrevliga metoder för att få hästar att utföra det människan kräver av dem, och lyckats.
Alla som hållit på med hästar i längre tid än 1 vecka vet att man i längden inte kan tvinga en häst att prestera sitt yttersta.
Du kan me olika metoder få den att springa fortare, hoppa högre, lyfta benen högre osv... men bra resultat ligger i att hästen gör det med vilja, inte med tvång.

Däremot hur länge de hästarna kan hålla den prestationsnivån vet jag inte.
Väldigt kort tid.

Och när det i trav och galopp ligger så mycket pengar så är jaginte så säker på att hästarnas bästa alltid går först.
Nej, det är inte alltid till fördel för hästen, MEN att det finns pengar är inte heller alltid en nackdel. För att få in pengar måste hästen må bra o prestera bra. En tränare som inte får resultat får inte heller in hästar... Och för tydlighetens skull kan vi upprepa att resultaten får man när man har lyckats med att ha ett stall med välmående o friska individer.

Låt oss bara hoppas att det gör det hos de flesta...
...oavsett diceplin.

Det finns en massa forskning sen beror det ju på vad du vill veta.
Det finns bland annat ett svenskt försök där man dragit ner på kraftfodret o gett ett energirikt hö till travare med bra resultat.
PL

Jag håller med dig i absolut det mesta!

Tyvärr finns det personer som i ren desperation eller utan vett i skallen genom oegentliga metoder faktiskt får sina hästar till resultat. Men som sagt, det håller säkrt inte särskilt länge, som även du skrev.

Och vad som är att gå ute länge kan jag inte svara på. Men jag tycker att tex halvdagar är för lite (om man tänker sig varje dag i veckan). Nog för att tävlingshästar får utlopp för sin energi när de tränas men det finns ju många andra aspekter på utevistelse också. Och jag tror visst att hästar kan tycka att det är skönt att stå inne vid vissa tillfällen tex för att slippa insekter, få lite svalka, vila etc. Men oftast står de ju inne mer än halva dygnet i alla fall.

Som SLU har gjort eller?
Ja, det var nog nåt i den stilen jag efterlyste. Och ifall det kan vara skadligt att ge mer kraftfoder än grovfoder generellt sett.

hästmyran skrev:
Jag håller med dig i absolut det mesta!

Tyvärr finns det personer som i ren desperation eller utan vett i skallen genom oegentliga metoder faktiskt får sina hästar till resultat. Men som sagt, det håller säkrt inte särskilt länge, som även du skrev.
Visst finns de, men de straffar oftast ut sig själva. :mad:
Travet har ju dessutom väldigt hårda regler mot både metoder o utrustning som kan skada...

hästmyran skrev:
Och vad som är att gå ute länge kan jag inte svara på. Men jag tycker att tex halvdagar är för lite (om man tänker sig varje dag i veckan). Nog för att tävlingshästar får utlopp för sin energi när de tränas men det finns ju många andra aspekter på utevistelse också. Och jag tror visst att hästar kan tycka att det är skönt att stå inne vid vissa tillfällen tex för att slippa insekter, få lite svalka, vila etc. Men oftast står de ju inne mer än halva dygnet i alla fall.
Kan vi enas om att det viktiga är att hästarna trivs och har det bra. Och att personerna runt omkring gör det bästa möjliga av situationen? :D Inte räkna bra o dåligt i tid o timmar?
Daglig utevistelse tycker jag är det viktigaste :D

Ja, mer eller mindre kan vi vara överens!

Men tyvärr kan jag inte vara nöjd med daglig utevistelse då det kan innebära en timme och det anser jag inte är gott nog.

Men använder man sitt sunda förnuft, som de flesta har, så mår säkert hästarna tillräckligt bra. Däremot är det nog svårt att precis veta om en häst mår bra (ser nöjd ut?) eller om den mår jätte bra.

hästmyran skrev:
Ja, mer eller mindre kan vi vara överens!

Men tyvärr kan jag inte vara nöjd med daglig utevistelse då det kan innebära en timme och det anser jag inte är gott nog.
Jag taladade inte om 1 timme/dag 7 dagar i veckan. :smirk:

hästmyran skrev:
Men använder man sitt sunda förnuft, som de flesta har, så mår säkert hästarna tillräckligt bra. Däremot är det nog svårt att precis veta om en häst mår bra (ser nöjd ut?) eller om den mår jätte bra.
Räcker det inte om hästen mår bra? Måste den må super duper bra jämt? :confused: Då ligger vi nog ganska dåligt till allihopa :smirk:

I mitt examensarbete har jag tagit upp lite grundläggande om hästens digestionsfysiologi. Examensarbetet kan du ta del av på www.unisus.se under "presentation".

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama