Kraftfoder hur ofta?

M

Merrimon

Min medryttarhäst får kraftfoder bara på kvällen. Är det vettigt? Jag har för mig att jag på teorilektion för många år sedan fått lära att man skulle dela upp det på minst 2 tillfällen?

Inte för att jag nånsin skulle kritisera hästägaren, det är hennes val men en vacker dag så kommer jag att köpa en egen häst och då vill jag ju veta att jag gör riktigt. Och nu var jag tvungen att fråga eftersom jag började fundrera kring hur hon gör...
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

Det beror ju på hur mycket hästen i fråga får...man kan ju ett x-antal kg..vid ett och samma mål utan att det behöver vara fel för det. Kväll som dag spelar ju ingen roll när kraftfodret ges.
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

håller med om att det beror på hur mkt och vad ghästen får. men ger man inte så stor givs och hästen ändå får hö flera gånger om dagen tror jag inte det gör någon skada.

min häst får vintertid ett halft kilo krafft grund å 2 dl lusernpellets (innan uppblötning) och äter det på kvällen, har aldrig visat tecken på att han skulle må dåligt av det! men allt kan ju göras på olika sätt, det gäller att tänka med sunda förnuftet=)
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

Eftersom hon bara får 1.5 kg ger jag endast på kvällen.På veckorna går de ut 5.30 på morgonen och på helgerna vill jag faktiskt sova till 8 åtminstone,brukar då lägga in en extra högiva sent för att få sova till 8.Skulle jag ge kraftfoder på morgonen också skule jag ha en häst som är sur för att jag kommer efter åtta på helgerna och inte halv sex...Men skulle jag ha en häst som äter kanske 4kg kraftfoder skulle jag nog dela upp det.
Men det är som sagt var olika från häst till häst.
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

finns det inte något maxtal på hur mycket en häst ska få på en gång?? eller snackar jag i nattmössan??

min får iaf 2 kg krafft uppdelat på 1 kg morg, 0.5kg 19.00 0.5kg 22.00..
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

Jo det finns det och har skrivits om det flera gånger här på Buke....max 0,4 kg kraftfoder/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle...max 200 g stärkelse och 75 g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Riktlinjerna grundas på hästens lilla produktion av enzymer som medverkar till nedbrytning av stärkelse/socker och fett...överutfodrar man finns risk för fodersmältningsproblem.
 
Sv: Kraftfoder hur ofta?

Tack! Nu har jag blivit klokare:) Han får inte så stor giva, så det är säkert därför. Och han verkar ju må bra! Det var mest att jag undrade om jag minns fel ang min teorilektion. Kanske var det vid foderstater som var för hårdare arbetande hästar - önskar jag hade kvar anteckningarna!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 151
Senast: MML
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 155
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp