Kraftfoder för svårfött varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.

Authorsandraselling

Trådstartare
Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli,
Tidigare har vi gjort så med hästar som behöver extra fått betfor och kornkross.

Jag är nyfiken på vad andra ger sina lite äldre hästar som är åt det svårfödda håller och varför.
 
Jag skulle ge havre än korn, det är lägre stärkelse och i en bättre form.

Men jag undviker spannmål rent allmänt, hästar är inte fåglar. Det kan vara användbart för riktigt svårfödda hästar, men de allra flesta mår bäst på fiberrika fodermedel istället.

Lusern och sköljd betfor är min standard på grund av det :).
 
Betfor och havre. Ett tag fungerade rapsolja sen vägrade hästen det. Gav också korn och lusern först men när jag bytte det mot havre kunde jag nästan se en förbättring från dag till dag.
 
Jag skulle ge havre än korn, det är lägre stärkelse och i en bättre form.

Men jag undviker spannmål rent allmänt, hästar är inte fåglar. Det kan vara användbart för riktigt svårfödda hästar, men de allra flesta mår bäst på fiberrika fodermedel istället.

Lusern och sköljd betfor är min standard på grund av det :).
Har du svårfödd häst?

Menar du lusernpellets?
Vad menar du med sköljd betfor?
 
Får hon så mycket ensilage hon kan äta nu? Annars är ju det första åtgärden. Är värdena låga kan det kanske gå att få tag i med högre värden?

Jag ger inte spannmål. Det är inget foder hästar mår särskilt väl av. Ska man ge så det blir skillnad ger det lätt magproblem. Inte sådana man ser alla gånger men upptaget blir sämre och störningen gör att hästen kan få svårt att tillverka b-vitamin.

Jag ger betfor och lucern i första hand. De flesta äter det med god aptit men endel har behövt få soja strösslat på.
 
Får hon så mycket ensilage hon kan äta nu? Annars är ju det första åtgärden. Är värdena låga kan det kanske gå att få tag i med högre värden?

Jag ger inte spannmål. Det är inget foder hästar mår särskilt väl av. Ska man ge så det blir skillnad ger det lätt magproblem. Inte sådana man ser alla gånger men upptaget blir sämre och störningen gör att hästen kan få svårt att tillverka b-vitamin.

Jag ger betfor och lucern i första hand. De flesta äter det med god aptit men endel har behövt få soja strösslat på.
Nja hon har inget stopp men hon får mycket Hösilage
Tack för input
 
Har du svårfödd häst?

Menar du lusernpellets?
Vad menar du med sköljd betfor?

Jag har haft :).

Lusernpellets är lättare att handskas med än hack, men det är samma innehåll.

Med sköljd betfor menar jag betfor som jag blöter och sen häller av vätskan från och sköljer. Det tar ner sockerhalten från 10,5% till cirka 5%.

Den svårfödda gamlingen som jag hade var gränsfall PPID, så lika bra att hålla socker och stärkelse lågt. Och räddningsshettisen jag gödde upp var det definitivt bra att hålla nere socker och stärkelse på, eftersom dom är så fångbenägna som ras även när dom är avmagrade.

Hästar har evolverat till att äta gräs och andra växter med mycket fibrer. Dom har inte evolverat till att smälta stärkelse, det kan ställa till det ganska rejält i tarmarna för dom. I perioder kan hästar tolerera ett högre intag av lättlösliga sockerarter, men även förvildade hästar drabbas av fång ibland.

Så det är helt enkelt säkrast att hålla sig borta från höga halter av stärkelse och socker i mitt tycke :). Korn är därför på min nej-nej-lista.
 
Jag har haft :).

Lusernpellets är lättare att handskas med än hack, men det är samma innehåll.

Med sköljd betfor menar jag betfor som jag blöter och sen häller av vätskan från och sköljer. Det tar ner sockerhalten från 10,5% till cirka 5%.

Den svårfödda gamlingen som jag hade var gränsfall PPID, så lika bra att hålla socker och stärkelse lågt. Och räddningsshettisen jag gödde upp var det definitivt bra att hålla nere socker och stärkelse på, eftersom dom är så fångbenägna som ras även när dom är avmagrade.

Hästar har evolverat till att äta gräs och andra växter med mycket fibrer. Dom har inte evolverat till att smälta stärkelse, det kan ställa till det ganska rejält i tarmarna för dom. I perioder kan hästar tolerera ett högre intag av lättlösliga sockerarter, men även förvildade hästar drabbas av fång ibland.

Så det är helt enkelt säkrast att hålla sig borta från höga halter av stärkelse och socker i mitt tycke :). Korn är därför på min nej-nej-lista.
Ok har använt lusernpellets till andra hästar
Tack för input
 
Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli,
Tidigare har vi gjort så med hästar som behöver extra fått betfor och kornkross.

Jag är nyfiken på vad andra ger sina lite äldre hästar som är åt det svårfödda håller och varför.
Lusern och olja. Du behöver hitta rätt nivå med protein och energi för att hästen ska lägga på sig. Inte ösa på med det ena eller det andra för då går det bara rakt igenom. Jag kör aldrig på tabeller för det är så sällan de faktiskt fungerar eller stämmer.
 
Lusern och olja. Du behöver hitta rätt nivå med protein och energi för att hästen ska lägga på sig. Inte ösa på med det ena eller det andra för då går det bara rakt igenom. Jag kör aldrig på tabeller för det är så sällan de faktiskt fungerar eller stämmer.
Jag öser inte på
Jag hittar rätt balans och det är ju olika från häst till häst och i olika skeden.

Tack för input
 
Får hon åtminstone tillräckligt många kilo för en svårfödd häst av sin storlek? Hur många kilo ts per dag får hon?
Hej hopp
När blev den här tråden utfrågning av mig?😅

Jag har en fråga den går att läsa i trådstarten.
Den handlar om vad andra har för erfarenhet av att ge svårfödd häst som tillägsfoder..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 040
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 261
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp