Kraftfoder eller inte?

C

_cajsa_

Jag är rätt nybliven hästägare och har en massa människor runt mig som minnsann vet hur man ska göra (tex min pappa) och min mamma frågar farfar som hade häst för 70år sedan om hur vi ska göra med kreftfoder. Hästarna är 11 och 13år och går på pellets med och utan havre. Jag skulle vilja veta om man sak ge dem det lr inte?
Enligt mina föräldrar och farfar behöver man inte det...
Tack alla för svar....
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Det beror helt på vad ditt hö innehåller.
Ett analyserat hö är en förutsättning för att veta vilka tillskott som behövs.

De flesta hästar som inte tränas hårt (dvs travare och galoppörer, typ) klarar sig utmärkt på ett bra hö. Men det förutsätter ju att man vet att höet ÄR bra. Ett "skithö" kan ingen häst leva av...
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Du kan ju iaf skriva vad det är för hästar, hur gamla dom är. Vad dom får att äta i hö och allt annat.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Lotuss är en Nordis Winston är en korsning (halvblod?) De rör sig väl en timma i skogen om dagen i lagom tempo. De har hö som jag inte har annalyserat... Idag ska dem på sommarbete och då är det minsann absolut inte nödvändigt med kraftfoder, enligt pappa...
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

_cajsa_ skrev:
Lotuss är en Nordis Winston är en korsning (halvblod?) De rör sig väl en timma i skogen om dagen i lagom tempo. De har hö som jag inte har annalyserat... Idag ska dem på sommarbete och då är det minsann absolut inte nödvändigt med kraftfoder, enligt pappa...
Om du har ett bra bete behövs sällan kraftfoder som komplettering. Men det beror på hur näringsrikt betet är. De allra flesta hästar som rids som dina (i lätt arbete) behöver inte kraftfoder när de går på bete. Däremot måste man se till att de får mineraler och salt (som alltid).
Antingen kan man sätta upp en mineralkrubba i hagen eller ge hästarna det (eventuellt med lite havre om de inte äter mineralerna enbart) när du rider. En stor saltsten hänger du lätt upp i ett träd eller sätter fast på en påle i marken.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Ja, jag såg det nu. Men det viktigaste var ju vad det var för sorts hästar.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Håller med Björk. Har du bra bete och att det räcker för dom så behövs det inte något kraftfoder. Mer än mineraler. En saltsten kan du ha i hagen så att dom får slicka om dom vill ha av det. Tycker inte att man ska lägga salt i maten åt dom. För då får dom inte välja om dom vill ha salt eller inte. Det är inte bra att ge för mycket salt heller. Salt behöver mest riktiga tävlingshästar såsom travare osv som verkligen svettas efter en tävling. Hur många ha är betet på? Vet du det?
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Jag tillhör dem som envist hävdar att en vanlig promenadhäst klarar sig alldeles utmärkt på ett bra hö eller/och ett bra bete. Inte behövs en massa kraftfoder då enl vad jag tror på utifrån råd från "gamla" hästkarlar samt faktiskt modern forskning.

Jag har länge förundrat mig över hur många som drar ner på grovfodret ganska rejält och sen ökar på med alla möjliga sorters kraftfoder den ena dyrare än det andra.....:confused:

Kan tillägga att jag är relativt ensam om min uppfattning i det stall jag nu står i.......men min häst mår alldeles utmärkt och är i lagom hull och med blank hårrem :) och han älskar sitt fina ensilage som har näringsvärde som det bästa helfoder man kan hitta !!

Mvh Aker
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

gejsa skrev:
Ja, jag såg det nu. Men det viktigaste var ju vad det var för sorts hästar.
Fast åldern har också betydelse. Min 17åring har varit lättfödd men det börjar ändra sig så nu är han normal. På gränsen till svår. Men hellre det. Man kan alltid stödfodra.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Jag håller med Gejsa, om betet är bra o det räcker till för hästarna så räcker det med att ge mineraler, Krafft grön tex. Sen lägg ut en salt sten i hagen, eller en mineralbalja finns att köpa på Granngården. Men analysera ditt hö till hösten för att se vad du måste komplettera med. Det är inte bra att bara ge lite olika foder för att man tror att hästen behövber det. Gå in¨på Kraffts hemsida där finns det böcker man kan beställa. Dom är jätte bra!!

Där står det vad som händer om man överdoserar något och vad alla vitaminer o mineraler är bra för.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Skit bra allihop! Tack för svaren det är en stor hjälp! Kortfattat så att ni har möjlighet att rätta er så är det saltsten, mineraler och betes analys som ska till, och kolla så att hästen är sig själv, ser fin ut i hullet?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder eller inte?

Höanalys, jag tror inte att jag har hört någon som har analyserat betet. Där får man vara med och titta lite på hästen, så den inte faller ur i överlinjen. I så fall måste den stödfodras, då med något proteinfoder. Det finns bra böcker t.ex av Christina Planck som du kan läsa om foder. Där kan du visa mamma o pappa att det har hänt lite sen farfar var ung.:angel:
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

min egen häst jag hade var promenadhäst och gick lite lättare dressyr- och hoppträning. ca 5 dagar i veckan, 1 timme om dagen. (halvblod).
hon klarade sig utmärkt på bara betet slutet av maj-slutet av augusti. dom gick ute även sen (till början av oktober typ) men stödfodrades då med lite hö/ensilage och någon kraftgiva/dag.

skulle tippa på att om betet är bra klarar dom sig utmärkt på det över sommaren! (+saltsten förstås) man får ju vara på sin vakt mot hösten när näringsvärdet sjunker om hästarna faller ur och blir magrare, och när det blir höst ta och analysera det hö du har tänkt att fodra med under vinterhalvåret, så kan man göra en beräkning utefter det!
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

_cajsa_ skrev:
Jag är rätt nybliven hästägare och har en massa människor runt mig som minnsann vet hur man ska göra (tex min pappa) och min mamma frågar farfar som hade häst för 70år sedan om hur vi ska göra med kreftfoder. Hästarna är 11 och 13år och går på pellets med och utan havre. Jag skulle vilja veta om man sak ge dem det lr inte?
Enligt mina föräldrar och farfar behöver man inte det...
Tack alla för svar....

Lättast är nog att ge ett färdig foder om du är osäker tillexempel KRAFFT grov om du inte tränar så hårt sen akn man lägga tillägsfoder Betfor och t ex Chevinal plus. Lycka till med dina hästar:D
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

pinky skrev:
Det beror helt på vad ditt hö innehåller.
Ett analyserat hö är en förutsättning för att veta vilka tillskott som behövs.

De flesta hästar som inte tränas hårt (dvs travare och galoppörer, typ) klarar sig utmärkt på ett bra hö. Men det förutsätter ju att man vet att höet ÄR bra. Ett "skithö" kan ingen häst leva av...

du ska veta att travare och galoppörer är de hästar som tränas hårdast av alla, man ska inte prata om saker man inte har en aning om!!!

foder tycker jag definitivt att hästarna inte bara ska gå på hö utan alla hästar behöver kraftfoder för att få i sig rätt mängd näring. annars tappar dem muskler och får bara en stor mage. krafft groov är det bästa till hästar som inte tränas så hårt, annars krafft sport.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

Man ska inte sitta och skriva vad som passar till hästar som inte tränas hårt osv. För det beror helt på vad höet har för värden.
Krafft sport kan ju behövas till en normalpresterande häst om tex höet har låga värden.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

hmmm, alla hästar behöver inte kraftfoder.

mina hästar har i vinter gått på lösdrift (ett 8-årigt halvblod med fullblodspappa och 2 shettisdamer 3 och 35 år.) dom har haft fri tillgång till mycket bra hösilage. (jag är inte duktig på att "räkna" men det är grannen :D )

mina hästar behöver faktiskt inget kraftfoder, dom är INTE bukiga eller har tappat muskler. hösilaget innehåller ALLT dom behöver i näringsväg. dom får mineralkrubba, kalkkrubba och saltsten upptill.

gav hö förra vintern (med lite tråkiga värden sa grannen) fick komplettera upp det med kraftfoder(ganska mycket dessutom) men dom är faktiskt finare i år.
 
Sv: Kraftfoder eller inte?

du ska veta att travare och galoppörer är de hästar som tränas hårdast av alla, man ska inte prata om saker man inte har en aning om!!!

:rofl: :rofl:

Oj, vad fel det kan bli!
Jag menade ju såklart att det ÄR travarna och galoppörerna som är nästan de enda som tränar hårt. Fråga mina stallkamrater vad jag säger när de kommer från sina "hårda" hopp- och dressyrträningar och formligen vräker i sina hästar kraftfoder...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp