Kraft grund

Minni-Borg

Trådstartare
En liten fundering...
Kan man inte ge kraft grund/ponny till marsvin/kanin som foder och sedan grönsaker vid sidan om? :idea:
Om man endast ger lite?

Sv: Kraft grund

Gör inte det....
Utfodra med vanligt kanin pellets. Jag använder Carrier. Beroende på ur stor kanin du har men jag ger alla mina utom en mindre än ½dl. Det är hoppkaniner så dom jobbar hårt, jag vill hellre se att dom äter mer grovfoder(hö) än äter massa pellets och blir feta och får problem med magen eller tänderna. HÖ har dom fri tillgång till, mycket bra kavlitè. Sedan fri tillgång till vatten. Lite grönsaker då och då!

MVH Malin :)

Krafft grund kan du visst ge! Det är mycket fiber men proteinet är lågt så blir kaninen mager rekommenderar jag att du blandar det med en annan pellets.

Även om kaniner och hästar är mycket lika så är det Kraft Grund framtagen just för hästar. Det är mer havre i kraft grund än i vanlig kanin pellets. Folk utfodrar väldigt olika, det respekterar ja. Men det måste ju finnas någon anledning till varför den är speciellt framtagen till hästar och inte till kaniner.

MVH Malin

jämför mineral/vitamin-halten i kraft grund vs någon vanlig kaninpellets för att kolla så det innehåller ungefär lika mycket eller att kraft innehåller mindre.
det värsta som kan ske är att kaninen blir förgiftad och dör om kraft grund innehåller för mycket av någon mineral som kaniner är känsliga emot.

*KL*

Sparkar igång denna tråd för jag har samma tankegångar som TS men angående HIPPO cool dvs havrefri kan man ge det till kaniner istället för kaninpellets - mest av praktiska skäl (ute)kaninen bor i (kall)stallet (på vintern och ute på sommaren) och då vore det smidigt bara att ta i samma tunna bara. + hur länge räknas kaniner som ungar/ungdjur när man beräknar mat tex??

Det låter otroligt onödigt i mina öron att utfodra kaniner med något annat än just kaninmat. Kaninpellets är inte dyrt och de flesta behöver bara 1/8-1/4 dl per dag så länge de har tillgång till vatten och hö.

stranger: Kaniner upp till 8 månader ska ha fri tillgång på pellets (dock brukar inte detta behövas fullt så långt enligt min erfarenhet)

*kl*

jag gav min kanin fri tillgång på havre och krafft sport under hela sitt liv. hon är 13 år idag. till det fick hon fri tillgång på hö ock lite grönt under sommaren. nåt knäckebröd och så..

Wow 13 år?! Vilken ålder! Då har du verkligen tagit väl hand om henne! :D:)

Jag betalar 198:- för en säck på 30kg, och trots att jag har många kaniner, samt ofta ungar räcker det ett bra tag.
Mina kaniner kostar runt 300kr i månaden med allt, även anmälnings- och medlemsavgifter.

Det lär väl vara dyrare att köpa hästfoder, särskilt om kaninen får fri tillgång. Mina får 1/4 dl nu på vintern, och det är egentligen mer än vad dem behöver.

Problemet är att den yngre kaninen har en mage som är extremt känslig för mat med för hög halt protein, och jag har tröttnat på att ha en massa geggig blindtarmsbajs överallt. Det foder de får nu är det första jag provat ge som han tål, så då är det väl lika bra att fortsätta med det. :)

Supa Rabbit Excel från Burgess, nedsatt till halva priset så jag gav "bara" 59 kr för en påse. Det funkar bra så jag kommer fortsätta med det. Men visst, det är snuskigt dyrt. :crazy:

Som hästpellets? ;)

Jag har kollat runt, men alla kaninpelletssorter, billiga som dyra, som jag hittat, ligger på ca 12% fibrer och 15% protein. Funkar inte.
Antar att det finns bra sorter på Granngården, men 25 kg till två pyttekaniner som får ca en msk var dagligen känns ju lite opraktiskt. Har inte plats för en jättesäck i lägenheten, och dessutom skulle de förmodligen hinna passera bäst- före- datum innan säcken ens är halvfull. Men jag letar vidare! :)

Varför ge kaninen hästmat, när det finns kaninmat?

Kan ju funka jätte bra och man är insatt i saker och ting. Är man inte det ska man nog inte prova blanda och ha sig. Jag, som yngre, gav fårpellets åt kaninerna. Miste min tjej pga av det tror jag. Fibrerna är mycket viktiga! Och fettet och allt det andra också förstås=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix