Kraft foder under sommaren?

Salonikel

Trådstartare
Hur mycket kraft foder ger ni under sommaren?
Det är ju jättesvårt o veta hur mycket hästarna får i sej på bete,
och hur mycket kraft dom ska ha.
Något tips hur man kan veta på ett ungefär?

En fråga till :angel:
Hur mycket tycker ni man kan ge max vid varje fodergiva
(havre eller krafft groov)
hört så mycket olika om det.

Sv: Kraft foder under sommaren?

Följande svar fick jag från foderrådgivare på Krafft angående kraftfoder vid betestider.

"När hästen vilar och går på bete så får man anpassa kraftfoder mängden efter hull och betestillgång. Det är svårt att säga hur stor giva man behöver ge, eftersom man inte kan veta det exakta näringvärdet i betet eller hur mycket hästen betar.
Fram till mitten på juli så är det ofta både bra tillgång och bra
näring i betet så då kan man ge en lite mindre giva utav Groov. Men när betestillgången minskar så kan det vara bra att öka på mängden Groov och även stödutfodra med hö om det behövs. Tänk på att komplettera med mineralfoder när givan av Groov understiger 2 kg"

Man får helt enkelt titta på hur hästen ser ut, om det behövs extra foder eller inte. Oftast brukar det inte behövas till en "vanlig fritidshäst", men det beror ju på betet.

Kraftfoder finns det en tumregel som säger max 0,4 kg/100 kg häst och tillfälle, dvs 2 kg/ fodring för en 500 kg häst.

Krafft är mer ute att sälja foder än att ge en vettig rådgivning.
Varför skall man ge Groov hela betessäsongen?
Komplettera i första hand med stråfoder när betet börjar tryta.
Så länge betet räcker hyfsat behövs inget mineralfoder däremot salt.
PL

Det beror väl på häst och betet?
Min häst har sett ut som "spjälstaket" en gång när hon hämtades tillbaka från övervakat bete (detta var innan jag fick henne).

Där jag har haft henne har det -peppar,peppar- gått bra, men man kan nog aldrig ge generella råd...

Det kan ju vara svårt att få hästen att äta stråfoder, när det finns gräs, hur lite näring det än innehåller. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag brukar behöva stödfodra året runt eftersom min häst tränas mycket och har svårt för att hålla hullet. Man får helt enkelt fodra med ögat. Men första delen av sommaren så krävs det inte lika mycket eftersom gräset oftast är bra då.

Salonikel skrev:
Hur mycket kraft foder ger ni under sommaren?
Det är ju jättesvårt o veta hur mycket hästarna får i sej på bete,
och hur mycket kraft dom ska ha.
Något tips hur man kan veta på ett ungefär?

En fråga till :angel:
Hur mycket tycker ni man kan ge max vid varje fodergiva
(havre eller krafft groov)
hört så mycket olika om det.
Inget alls!
Så länge hästarna betar så har de nog tillräckligt med mat. Jag brukar snarare få begränsa även betestillgången för att inte få en superfet häst. Just nu ger vi lite hö som komplement - så länge de äter av höet så räcker inte riktigt gräset. Om de blir tillräckligt mätta på gräs så slutar de äta av höet.

Kan man behöva tillsätta selen? Hur vet man det? :o

Min åring åker på bete inom kort och han kommer ej att få krafftfoder i sommar. Räknar med att han ska klara sig på betet.

Mitt vbl kommer dock att få, då jag ska tävla & träna. Men kommer att ta bort sojan delvis eller helt och bara ge Fibergi & betfor.

Jag drar succesivt ner på kraftfodret allteftersom det blir mer och mer gräs. Det är väl i princip omöjligt att beräkna exakt hur mycket en häst "ska ha" av olika fodermedel under sommaren.

Vår häst rids nästan hela sommaren men vi har alltid kunnat skära ner rejält på kraftfodret i och med betet. Ibland får han inget alls.

Vi brukar göra så att vi försöker använda vår känsla dvs om vi känner att hästen börjar bli lite loj å slö och inte riktigt orkar med träning mm så ökar vi lite i taget på kraftfodret. Om man tar sig tid och tänka efter och känner sin häst så brukar det funka riktigt bra.

Jag ger aldrig kraftfoder på betet förrän jag märker att hästen behöver det! Och de flesta hästar behöver inte kraftfoder alls under betesperioden... :smirk:

Tittar man på hästen varje dag så ser man väldigt snabbt om den börjar falla ur, och först då lägger man till extra foder. :idea:

Vill bara göra ett litet tillägg att det på stora hästar (inte feta små ponnyer he,he) är det svårare att fodra upp dem=tar längra tid än det tar för dem att tappa.

Tack!
Bra o veta hur andra gör!
Kan man ge havre direkt efter man har ridit tycker ni?

Det beror ju lite på om hästen är lätt/svår född.Jag brukar sätta foderstaten på hälften av det jag har på vintern.Dock brukar jag även skippa betfor o dylikt och i stället bara köra på färdigfoder (använder fibergi)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 781
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17