Kraft foder till föl?

Tarantino

Trådstartare
Jag var lite intresserad av veta hur ni andra fodrar era föl och fölston?.
Jag har ett föl född i mitten av april e: De la gardie.
Han har växt väldigt mycket och väldigt fort så när han var 6 veckor rekomnderade min veterinär mig att ta bort kraftfodret från stoet pga av att fölet fick lite sne frambens ställning då han växte så väldigt snabbt.
Vi var på återbesök igen för en månad sedan och hon tyckte han hade blivit bättre men att vi inte skulle börja ge kraftfoder eftersom han fortfarande växer väldigt mycket ochy går dygnet runt på bete.
denna veterinär tyckte att stoet var tjockt och att fölet var bra hull.

Nu idag träffade jag en annan veterinär som sa rena motsatsen. Hon tyckte både mina hästar skulle ha kraftfoder för att fölet ska växa ordentligt. hon tyckte inte alls att de var tjocka. Hon tyckte inte heller att det skulle vara skadligt med extra kraft foder plus bete.
Hon rekomenderade då 0.5kg per dag av en musli m mkt fett till fölet o 1.5kg per dag till stoet. (han diar fortfarande)

Så nu vet inte jag riktigt vad man ska göra.
Hur gör ni andra med föl?

Sv: Kraft foder till föl?

Hej! Jag är en sån där fruktansvärd motståndare till kraftfoder för föl, just av den anledningen att de växer för fort. Om stoet är hemskt magert, sjuk eller absolut inte har nån mjölk, går på dåligt bete eller dör då är det en annan sak.. Mitt råd är att ge stoet kraftfoder, men inte fölet ÄNNU.
lycka till
prillan

Mina ston och föl får aldrig extra kraftfoder om inte fölet ser ut att bli mager!
Går dom på bete finns det ingen andledning till att ge extra till vare sig sto eller föl.
Jag tror att det är skadligt att ge för mycket kraftfoder till föl när dom går vid sidan om sin mor, dessutom vet man inte hur dom kan ta upp det.
Många påstår att lösa benbitar etc beror på för kraftig tillväxt!

Mitt sto får ca 1kg kraft pluss grön, betfor plus mineraler. "Minimannen" (fölet) får ca 1näve kraft grov o lite betfor. Han får enbart av den anledningen att hans mamma inte är så sugen att dela med sig och att han ska få lite att pilla med medans de andra äter ( de får mat ute i hagen, i hink). Jag har inte mycket bete kvar och därför stödfodrar jag dem, har även börjat slänga till dem hö i hagen.

Med risk för att bli påhoppad så svarar jag iaf...

Mitt sto som har föl vid sidan får ca 3 kg kraftfoder/dag, häften lusernpellets o hälften hippo grov alfa. Till fölet har jag en speciell fölkrubba som ej mamman kan äta ur o den kan han äta ur fritt av lusernpellets.

Det är svårt att säga antingen eller om det här för det är så många faktorer som spelar in. Saker som kvalitet på betet, typ av häst, den enskilda individen m m.
Men enligt de duktiga hovslagarna som ibland är inne på forumet. Så är de föl som inte har den medfödda varianten av senkontraktur och som de måste behandla till 95 % är det föl som ätit av mammas kraftfoder eller fått eget. Det innebär ju inte att alla som äter kraftfoder får senkontraktur. Men att utav dem som får det så har de flesta ätit kraftfoder.

Själv om jag har tunna föl så ger jag heller fölmjölk till dem än kraftfoder. Det passar bättre till fölets matsmältning.

Mitt sto får ca 1kg kraft pluss grön, betfor plus mineraler. "Minimannen" (fölet) får ca 1näve kraft grov o lite betfor. Han får enbart av den anledningen att hans mamma inte är så sugen att dela med sig och att han ska få lite att pilla med medans de andra äter ( de får mat ute i hagen, i hink). Jag har inte mycket bete kvar och därför stödfodrar jag dem, har även börjat slänga till dem hö i hagen.

Det tycker jag är ok om man ger lite bara o pilla med o sen håller jag med Masse med om att det är bättre med o ge mjölk om de är tunna..

Till Dilli..Hur resonerar du o varför (obs inget påhopp;);)
prillan

hmm...

Mitt ena sto går på bete på dagen, står inne på natten och äter då ca 10kg kraftfoder + fri tillgång på bra ensilage... (groov 125 + havre och det är det enda damen kan tänka sig att äta)
På henne kan man räkna revbenen på håll :crazy:

Sto nr två är tjock o fin på bara bete.

Rodde hur gör du om stoet tappar ALLT?
Börjar du inte mata stoet med kraft, innan hon har magrat ut totalt och inte har så det räcker till fölet?

Ja du, ska jag vara ärlig så har jag alltid varit rädd för att ge kraftfoder till ett så pass ungt föl och ännu värre fri tillgång, men detta är ju mitt allra första egna föl så jag vet ju egentligen ingenting om HUR man ska fodra ett växande föl. Jag har däremot en svärmor som har fött upp si så där 15 st hbl föl som jag ofta få lov att rådfråga (eller för det mesta är det hon som säger att såhär ska du göra m.m.) och hon ha gett alla sina föl eller många av de fri tillgång på lusernpellets från att de kan börja äta själva. Fölen blir så runda o fina då. Bra svar? Tja, jag skrev bara som det är mer kan jag ej göra..

Stoet får kraftfoder för hon är så himla tunn nu.

Ja han får ju bara för att ha något att pilla med. Får han inget så snurrar han runt sin mamma som surar åt honom å putter iväg honom, antar att det är det som kallas uppfostran ;). Det är ju inga mängder och jag måste ändå vara där å passa dem när de äter. Jag tror inte att han kommer ta skada av den lilla mängd

Självklart ger jag extra mat till stoet om hon börjar se tunn ut, jag försöker verkligen låta bli att få mina ston tunna. Men jag ger aldrig mina föl extra mat, det dom kan ta från stoet kan dom äta men annars får dom klara sig på mjölken!

När fölet är avvant ger jag massor av kraftfoder första året, mina ponnyföl får 1kg krossad havre och ett kg Salsa Extra musli var om dan, mer om det behövs.

Om stona börjar bli tunna ute på betet för att betet tar slut brukar jag istället för kraft foder köpa stora rundbalar med torrt hö och ställa ut.

Förra sommaren då allt mitt bete torkade upp gick det åt 50 rundbalar till mina ston/föl och unghästar.

Mitt svar blir alltså ge kraftfoder till stoet om hon ser tunn ut så hon har mjölk så det räcker till fölet annars ska dom klara sig på ett bra bete.
Håll koll på fölets hull blir fölet tunn ge stoet mer mat ialla fall de första 4 månaderna.

Detta är som vi gör, och därför inte sagt att det är rätt!

Fölet har inte fått något...visst, nu på slutet lyckades hans stjäla en del av det vi gav till stoet:angel: Dock, stoet har fått extra sen fölet föddes men betet är så pass rikt och bra nu att vi upphört med extragivorna. När fölet är avvant sen kommer han att få fri tillgång av grovfoder och kraftfoder.

mitt stoföl är född 21 april och stoet har har inte behövt något kraftfoder vid sidan om betet ännu. fölet får 1 dl havre när jag är ute och rider på stoet (=varannan dag). dels för att hon skall ha något att pilla med när vi är borta och dels för att få en smidig övergång till kraftfodret vid avvänjningen.
kommer troligen börja med kraftfoder till stoet inom kort då betet börjar tunna ur.

Mitt sto fick föl 23 april, hon själv fick krafftfoder några veckor till betetsläpp, har inte behövt något tillskott på betet ännu. Både sto och föl fina i hull, stoet riktigt fet :o

Sto 2 i stallet är inte mitt, har föl vid sidan som är ett par veckor. Hon går in varje natt fortfarande och äter ordentligt...

Mitt föl kommer att få kraftfoder till hösten. Tunnar mamma ur fodrar vi först henne och sen fodrar vi fölet om hon inte tar sig... Får dock se hur det blir då min fölunge är riktigt stor och mamman är förstagångare så jag vet inte hur hon kommer att bli när gräset försvinner...

Vi ger aldrig våra föl kraftfoder förren dom är 4.5 månader och vi börjar vänja av dom. Det räcker gott med det lilla som dom tar ur mammans krubba.Vid 6 månaders ålder tycker jag det är ok att börja ge lite större givor. (max 1 kg) Små föl har ingen som helst nytta av kraftfodret. Det vore lättare att bedömma dina hästar med hjälp av en bild.

Fölet har inte fått något...visst, nu på slutet lyckades hans stjäla en del av det vi gav till stoet:angel: Dock, stoet har fått extra sen fölet föddes men betet är så pass rikt och bra nu att vi upphört med extragivorna. När fölet är avvant sen kommer han att få fri tillgång av grovfoder och kraftfoder.

Eh...lät kanske konstigt...inte fri tillgång på kraftfoder, nej:o

Vill tillägga här att lucernpellets inte är kraftfoder, utan grovfoder, så det är inte fel at ge ur kraftfoderperspektivet. Däremot skulle jag vara försiktig med kraftfoder till fölet, hellre ge mamman mer. Finns dock ingen anledning att ge om inte föl eller mamma inte är tunna/föl växer dåligt.

Tack för alla svar. Detta är en ganska intressant disskution. Framförallt för mig som har lång erfarenhet av hästar men inte av själva avels biten. Detta är mitt första föl.

Betet dom går på dygnet runt är ett bra bete som håller ett svårfött fullblod i mkt gott hull. Jag själv tycker att mitt sto är väldigt rund och det var därför förra veterinären avrådde mig från att fodra extra utöver bete. Hon är dräktig igen och inne på¨andra veckan så min tanke var ju att börja fodra mer när dräktigheten kommit igång.

De e det som är det svåra. Den ena veterinären anser att dom e tjocka o den andra raka motsatsen.
Jag är rädd att hans framben blir snea och dana igen för han växer så enormt. ( han e tre månader och folk som ser honom tror han e ett halvår.) Fölet e inte fet men han är stor.

Tror ni det kan vara lika skadligt åt bägge hållen?
Jag känner att ger jag honom kraftfoder kanske han växer för snabbt o får problem. Men ger jag det inte kanske han stannar upp istället i växten eller blir mager.

Eller är det någon som vet nått bra foder som ger mycket fett och mindre protein?

Som det låter på din beskrivning så behöver inte varken sto eller föl något extra foder just nu. Mer än möjligen mineraler och vitaminer.
Stoets nya dräktighet kommer inte att kräva något extra förrän hon är i åttonde månaden. Så för den delen behöver du inte ge något extra till henne. Om hon ska ha extrafoder så är det för att hon tappar i hull inte för det kommande fölet ännu.

Den lille mår inte dåligt av att inte få något extra kraftfoder om han växet så fort nu ändå på bara fölmjölk och gräs. Risken finns att han får problem igen med benen om börjar med det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka