kraft foder t fång ponny??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 327
M

milles mamma

vad kan man ge t en fång ponny kraft foder? har hört att fiber gi e bra? ng som har erfarenhet av det???

Sv: kraft foder t fång ponny??

Varför ska du ge den kraftfoder?
Om den har haft fång är det inte bra för den att äta spannmål.

Jag undrar också - finns det anledning att ge ponnyn kraftfoder? Är det dåliga värden i grovfodret?

för att hon har tappat mkt i vikt pga att hon har varit sjuk,och tar sej enbart inte på hö.....hon har fritillgång till hö,och står på halm

I så fall hade jag tillsatt lusern, det räknas som ett grovfoder o är bra för fångisar. Finns både som hackad strå o pellets.
Min fångis får lite lusern pellets som krubbskrammel när dom andra får kraftfoder, dessutom är jag ganska frikostig med morötter.
Tänk bara på o vänja in sakta, för om jag inte har helt fel så var det den hästen som varit dålig länge?

för att hon har tappat mkt i vikt pga att hon har varit sjuk,och tar sej enbart inte på hö.....hon har fritillgång till hö,och står på halm

Förmodligen dålig näring i det höet... (proteinfattigt framförallt)
Lägg till lusern, 1kg eller så, så borde den lägga på sig.

Vi ger våran lucern. Tyvärr så tröttnar mina hästar snabbt på pelletsen. Så vi varvar mellan pellets och hack.

Olja brukar också vara bra om de ska lägga på hullet. Annars är lucern perfekt. Det äter min gubbe och det går jättebra. Varvar som åke melllan pellets och hack.

jag ger mina fångponnys Spillers - Happy hoof
det är typ hackat hö med mineraler/vitaminer och det har funkat bra.

Jo fibergi är verkligen jättebra att få upp hull med, men inte till en fånghäst, spannmål ska uteslutas!

Säger som de andra ge lusern! Vår arab ser ut att vara i sjunde himlen när han står och äter sitt lucern:D

Min får lucern (som eg är grovfoder men lite "kraftig") samt att han får Dodson & Horrell Safe and Sound vilket är ett komplett foder som rek. till fånghästar.

Säger som alla andra LUCERN! Toppen bra, min fångis älskar det och hon blir som ett litet barn som får lördagsgodis.. :D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V