Kraft dåligt för hovarna????

E

emilie_ostmark

Pratade med en "hästmänniska" idag som påstod att KRAFT var dåligt för hovarna, att hovslagaren kunde se om dom fick KRAFT. Jag har alrig hört att det ska vara dåligt för hovarna. Trodde inte det hade nån större effekt på pållarnas fossingar :confused: Är det jag som har vart in snöad eller??

Sv: Kraft dåligt för hovarna????

När jag hade en gammal irländare så kunde jag se tydlig skillnad på hans hovar om vi fodrade med Krafft eller inte. Men det var åt andra hållet!
När vi hade Krafft som huvudfoder under vintern så fick han mycket bättre hovar än om vi hade annat kraftfoder. Så för hans och min del var mycket bra för hovarna med Kraffts foder. Det innehåller en del biotin och han behövde det för hovarna men åt det inte om jag gav det som tillskott.

Har aldrig hört att kraft skulle vara dåligt för hovarna. Har själv en 4åring som jag ger kraft och min hovslagare har inte sagt att min häst har dåliga hovar.

De kanske pratade om Krafts mineraler...

Jag har inte haft några bra erfarenheter alls av dessa.

Nej det var om själva kraftfodret de pratades om.....

Dåligt växande hovar. Hovväggen kan skikta sig o bli spröd. Men detta är ju bara vad jag sett.

jag gav min häst KRAFFT ett tag o då blev hennes hovar dåliga. Hon har super bra hovkvalite annars så det märktes..jag slutade med KRAFFT o hovarna blev bra igen.. mysko

Jag var på en hovkurs och där diskuterade vi kring foder och FEL foder kan försämra hovarna, och hovarna försämrar i sin tur hela hästens kropp. Jag utgår ifrån att ge så lite kraft som möjligt, om man har bra hö räcker det. Bara mitt digivande sto som får kraft och soja. Jag tror inte på att ge hästen massa olika sorters foder osv... visst måste dom ha i sig alla vitaminer men ett bra basfoder är det viktigaste. Hästarna är inte gjorda till att äta spannmål egentligen, det är vi som trycker i dom det. Dom är gräsätare och inget annat.
Men men, det där är en hel vetskap med massa olika åsikter. Jag yttrar bara min.

jag gav min häst KRAFFT ett tag o då blev hennes hovar dåliga. Hon har super bra hovkvalite annars så det märktes..jag slutade med KRAFFT o hovarna blev bra igen.. mysko

Hur länge gav du krafft innan du märkte att hovarna blev sämre?
Hur lång tid efter att du slutat med krafft blev hovarna bra igen?
Vad var det dåliga med hovarna?
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar