Z

Zannaah

Vad har ni för efarenhet av Kraft Groov 90? Anser ni det bra eller dåligt? Släng in era kommentarer om detta foder tack :).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraft 90

Jag kan bara ge kommentarer om 125:an som är samma foder fast högre värden :)

Har inget negativt att säga om det, hästen går upp fint i hull och bygger bra muskler på det + att min lilla tycker att det är gott också :d

Har också 125:an, såg ingen anledning att ha 90...
Bättre med protein i 125.

Mycket bra, bekvämt med vitaminerna färdigt i.

Var mycket noga med att blötlägga en stund innan fodring!

Vad kan hända om man inte blötlägger?

Jag blöttlägger iofs alltid, tillsammans med müsli och betfor.

jag blötlägger pellets av den anledning att de sväller dubbla storleken och jag vill undvika foderstrupsförstoppning.

Krafft grov 90 förstår jag itne riktigt meningen med?

Men krafft grov 125 använde jag till ett lite svårfött fullblod ett tag. Visade bra resultat. Tillsammans med lusern :laugh:

*kl*
Jag frågade Krafft om det, kopierar in svaret.

Svar på fråga‏
From: Krafft (info@krafft)
Sent: Friday, October 05, 2007 2:15:12 PM

Här kommer svaret på din fråga: Varför blötläggning?Enligt Hästens näringsbehov och utfodring av Planck och Rundgren (2003, sidan 161): "Pelletering medför en komprimering av fodret så att dess volymvikt ökar. Det tar då mindre plats att lagra. Om fodret åter fuktas kommer det att öka i volym." Trots detta har jag blivit upplyst av en Krafftrepresentant att sådant bara är nonsens. Vad är rätt? Bör man blötlägga? Ändras volymen på fodret eller är det endast konsistensen som ändras?

Både ja och nej!Volymvikten är högre än hos tex spannmål, vetekli, flingad betfor. Näringsinnehåll anges per kg foder. En uppblött ranson betfor har mycket större volym än samma mänd i torr form, krossad spannmål som blöts har ungefär samma volym blöt som torr. Bara torra foder är lagringsdugliga. Jämför med bete, ensilage, hösilage och torrhö.Ett pelleterat foder som man lägger iblöt sväller, MEN det finns under normala förhållanden ingen anledning att blöta det före utfodring. Det är som med all annan utfodring viktigast med goda utfodringsrutiner, dvs alltid stråfoder och vatten före kraftfoder, aldrig kraftfoder direkt till törstiga hästar som kommmer in från hagen, oavsett kraftfoderval.Mvh

Jag ger 90 till shettisen nu när det är kallt och ruggigt. Hon är 20 år och de går ute länge så hon får 1 dl + morötter och hösilage morgon och kväll. Till det ändamålet tycker jag att det fungerar toppen.

Jag ger 90 men har idag gått över till det helt och hållet så jag kan varken säga bu eller bä ännu men har förhoppningar att det ska ge min gammla dam lite extra hull.
Varför 90, jo för att 125 lagerfös inte på min lantmannaaffär.

Lägger till att jag inte blötlägger. Har aldrig gjort och kommer troligtvis aldrig gö.

Är det de värdena man är ute efter är det säkert ett bra foder. Det enda jag har haft emot Krafft (tidigare) är deras omodernt stora pellets. Känns väldigt förlegat, jag vill ha de små i storlek med Hippos.

jag har också bara erfarenhet med 125 men den är jätte bra och ja är jätte nöjd!

Kanske borde byta till 125 nästa gång då :d. Det ståd iofs på den 90 att den var riktad åt unghästar, men är det bara skrock eller?

Den ingår i Kraffts avelsserie just för att det är ett bra och enkelt foder med alla vitaminer och mycket protein i :) Men om man läser noga så står det även att den används mycket för att jämna tävlingshästars temeperament och hålla dessa i bra hull :)

I krafft 90 är det 90 smb rp och i 125:an 125 smb rp jämfört med lika myckjet mj... :laugh:
Så för att få mera protein används 125, för att hålla nere proteinet används 90.
Inte så ofta hästen behöver mindre protein..... :p

Jag blötlägger alltid för att minska risken för foderstrupsförstoppning, otrevliga saker...

Men som de på krafft skrev, bra foder rutiner är a och o.

Ett år gammal tråd,

Har försökt söka efter information angående detta med att blöta krafft groov 125. Isf, hur länge kan det stå i blöt? Jag är ju bara i stallet en gång om dagen och kan inte blöta det nån timme innan.

Jag kan bara ge kommentarer om 125:an som är samma foder fast högre värden :)

Har inget negativt att säga om det, hästen går upp fint i hull och bygger bra muskler på det + att min lilla tycker att det är gott också :d

Precis såhär tycker jag med :D Älskar fodret lika mycket som min häst gör. Det fungerar suveränbra för henne. Har också 125:an.

Kan skriva under på att det fungerat väl för oss, med den gröna serien! Har en mycket het häst som är svår att få upp i hull, och som svettas mycket och dricker för lite... Tidigare fick hon ett musli från en annan leverantör som är havrefri, för havren gör henne het. Men istället fick hon magkramper, troilgen av för mycket stärkelse då muslin innehåller högre halter.. ( majs och korn bla)

Så vi fick rådet att använda den gröna serien, med mer fibrer och mindre havre, samt även prova Krafft groov SPC. som på något vis underlättar vätskebalansen. Och det fungerar! Ökade kraftigt i vikt trots hård träning och bättre tider i lopp. Hon drar inte heller in buken längre efter ansträngning.

*knapplån*

Jag har för mig att det står något på 90 säcken om att det ska ges till hästar som redan får ett grovfoder med mycket protein i. Mitt hö i år är riktigt krut. Hästarna som vanligtvis brukar få massor av 125 och lucern blir dåliga i magen när dom får det nu. Kan man köra kraft 90 istället då tro?

Om det är krut i grovfodret, varför alls ge kraftfoder då? Förutsatt att det är en bra balans mellan MJ och protein i grovfodret, är det jättemycket protein får man istället kanske komplettera med energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 939
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka