Sv: Kraft 90

De hästarna som håller hullet på enbart hö, får enbart hö+mineraler. Men den dräktiga samt vissa av unghästarna verkar behöva mer. Jag räknar sällan på foderstater, jag har alltid fodrat på känsla och att jag känner hästen/vet vad den vanligtvis äter de olika årstiderna. Men jag har nog faktiskt aldrig på 18 år haft så här kraftigt hö.Snarare har det oftast varit proteinfattigt,därav fodringen med krafft groov och lucern. Jag anser det vara lättare att balansera dieten med ett mindre kraftigt hö och tillsätta kraft/lucern efter behov. Men eftersom jag nu har detta hö, och det står på kraftsäcken(90) att det är bra avelsfoder för djur som redan står på proteinrikt grovfoder så tänkte jag att krafft groov 60 eller 90 kunde vara ett bra komplement för deras magar?

Det bästa är nog om du känner dig osäker, att skicka in din analys på hö till just Krafft, ( mejla på info@krafft.se) och be dem om hjälp, de borde ju veta vilken sort som passar bäst :angel:

Vi hade ett dräktigt sto som absolut inte kunde äta groov- serien, blev grinig och fick ett riktigt temperament.. Hon fick enbart lusern blandat med lite betfor ( annars åt hon inte lusern), samt hö.. Medans våra växande hästar äter 125:an, samt mineraler, samt jätte bra hö... Fick råd från Krafft om dosering och foder och det fungerar mycket bra! Någon häst har vi fått ge lite mindre, märker man ju direkt på hullet.. de är ju individer, men kan ju bra att ha en foderstat att utgå ifrån..:)

Jag har alltid tyckt att groov 125 samt hö har varit bra till unghästarna samt avelsstona. Det har alltid gett dom allt dom behöver (med vissa tillskott sista tre månaderna innan fölning) Men i år har det blivit för mycket uppenbarligen. Dock är jag orolig för att ta bort kraftfodret helt då ett hö sällan innehåller allt ett dräktigt sto behöver (av storhästras BTW)

Men frågan är om det blir tillräckligt med mindre protein att byta till 90.
Det enda sättet att ta reda på det är att prova.
Jag har i de allra flesta år använt mig av Groov 90 (gamla groov) o gillar det fodret.
// Linda

I krafft 90 är det 90 smb rp och i 125:an 125 smb rp jämfört med lika myckjet mj... :laugh:
Så för att få mera protein används 125, för att hålla nere proteinet används 90.
Inte så ofta hästen behöver mindre protein..... :p

Jag blötlägger alltid för att minska risken för foderstrupsförstoppning, otrevliga saker...

Men som de på krafft skrev, bra foder rutiner är a och o.

Om proteinbehovet täcks med groov 90, finns det då anledning till groov 125? Bygger hästen lättare muskler med 125 än med 90 fastän proteinbehovet är täckt med 90?

Om proteinbehovet täcks med groov 90, finns det då anledning till groov 125? Bygger hästen lättare muskler med 125 än med 90 fastän proteinbehovet är täckt med 90?

hästen bygger muskler utav träning. och energiförlusten skall täckas.
så lättare bygger den muskler enbart om den tränas så pass håst att den behöver MJ och Protein mängden i "125" för att kompensera förlusten.
Utan träning byggs inte muskler, enbart fett.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 939
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka