Kraffts mineralprodukter pelleterade???

C

crazy

Såg att det stod angivet att dessa mineralprodukter (samtliga sorter blå,grön och röd)skulle nu vara pelleterat?Är detta sant eller är det bara fel på skriften??Jag har då aldrig köpt något peletterat mineralfoder därifrån...bara det där "gruset".Någon som vet??Blev lite förvånad....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

I min Krafft-broschyr står alla som pelleterade också, men på Miner Blå står det att det även finns som "granulat i säck".

Det måste ju betyda att alla är pelleterade, men att Miner Blå även finns som "grus".
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Jag vet att dom vita i alla fall är pelleterade och vad jag har hört så är dom andra det också utom den blå som finns i både pellets och "grus".Kom bara ihåg att värdena skiljer sig mellan dom både blå.
MVH Tesso
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Ja, de är numera pelleterade, vet inte om alla finns i grus fortfarande, en del av dem finns iaf. Värdena skiljer sig INTE åt per kg, däremot får man ger MER pellets sett till volym än man får ge grusmineraler för att få samma mängd.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Jag har använt både röd och grön förut för ett bra tag sedan och då var ju bägge sorterna som "grus"...ngt jag inte uppskattade då i princip alltid hälften blev kvar i krubbans botten.ÄR det pelleterat däremot kan det ju vara intressant...

Någon mer som vet nåt???
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Tack tack då vet jag!

Tycker hästarna att det är smakligt som pelleterat då??(kräsna kusar)
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Men det ÄR skillnader på Miner Blå som grus och som pellets... :confused:

Grus:
160 g Ca
40 g P
60 g Mg
250 g Koksalt
15 mg Selen

Pellets:
120 g Ca
30 g P
60 g Mg
125 g Koksalt
15 mg Selen

De har samma Ca/P-kvot, och vitaminhalten är exakt samma...

Nån som kan förklara?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

pinky skrev:
Men det ÄR skillnader på Miner Blå som grus och som pellets... :confused:

Grus:
160 g Ca
40 g P
60 g Mg
250 g Koksalt
15 mg Selen

Pellets:
120 g Ca
30 g P
60 g Mg
125 g Koksalt
15 mg Selen

De har samma Ca/P-kvot, och vitaminhalten är exakt samma...

Nån som kan förklara?

Det var som fan. TACK! I stand corrected. De hade inte minsta skillnad förr, så jag har ingen förklaring varför de nu ändrat?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Nej, det verkar ju jätteskumt!

Det är ju liksom 2 olika sorter helt plötsligt... Fast med samma namn... :confused: :confused:

Ytterligare ett sätt att förvirra folk, speciellt de som har dålig koll från början. :smirk:
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Det gör de flesta hästar jag träffat också, man kan ge dem mineralerna som godis... ;)
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

pinky skrev:
Det gör de flesta hästar jag träffat också, man kan ge dem mineralerna som godis... ;)

Min korkade kräk..förlåt små rara änglar :devil: är sååå lyckliga när de tas in från betet för att få sitt 'kraftfoder'.. en hel deciliter krafft miner grön pelletsmineral :love:
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

ha,ha...låter ju kanon! :D
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Det har varit så åtminstone några år. Upptäckte det när jag jagade pelleterade mineraler åt syrrans ponny som är en riktigt sorterare.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Mina åt pelletsen...i en vecka. Nu har jag samma problem som vanligt och pelletsen är dessutom lättare att sortera bort.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

pinky skrev:
Men det ÄR skillnader på Miner Blå som grus och som pellets... :confused:

Grus:
160 g Ca
40 g P
60 g Mg
250 g Koksalt
15 mg Selen

Pellets:
120 g Ca
30 g P
60 g Mg
125 g Koksalt
15 mg Selen

De har samma Ca/P-kvot, och vitaminhalten är exakt samma...

Nån som kan förklara?

Nu måste dumma jag fråga, dessa värden, är dom per mått, per kg eller vad :o ?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Blöt upp dem i någon dl betfor eller kli, då löser de upp sig helt och försvinner.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Är så glad att blå fortfarande går att få tag i som grus. Att det är oerhört mycket billigare är ju också kanon även om jag msåte köpa 25 kg på en gång. Betalad runt 180kr för 8kg pellets och 240kr för 25kg grus.

Med gruset sköter hon sitt mineralintag alldeles själv. När hon behöver äter hon när hon inte behöver äter hon inte. Absolut billigaste metoden. :D Med pellets blöttes det ju upp i betforen och hon fick i sig det vare sig hon ville eller inte, onödigt och dyrt. Att det dessutom är mer kalk och fosfor i gruset vilket betyder att jag behöver ge ännu mindre mineraler är ju gräddet på moset eller vad man säger.

Får alltså hela TRE saker som gör att grusmineraler gör det mer ekonomiskt!
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Om jag skulle lita på att mina åt mineraler när de behövde skulle de dö av mineralbrist...

Sen tror jag inte jag betalade så mycket mer för mina pelleterade mineraler i storsäck?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 692
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp