KRAFFT Sport

S

sandy_

Hej!
Jag har haft problem med min hästs foderstat och vet inte vad jag ska göra...
Hon äter Grund, Kornkross och Betfor men inte speciellt mycket, två ggr om dagen (går på gräs nu så inte alls speciellt mycket...)
Jag har pratat lite med en foderrådgivare från KRAFFT och har med hjälp av hennes svar bestämt mig för att testa att ta bort kornkrossen och istället tillsätta lite KRAFFT Sport.
Tror ni på det?
I så fall skulle hon till en början iaf äta Sport, Grund och Betfor. Kanske betfor bara på kvällen.
Är det ngn ide att testa?
Är det ngn som har Sport till sin häst?
Tacksam för svar :bow:

Sv: KRAFFT Sport

Vad skulle du uppnå med detta foderbyte? (Förutom en tunnare plånbok...)
Är hästen mycket svårfödd?
Hur mycket bete har hästen tillgång till?
Vilka mängder av fodren pratar vi?
Vad är det för häst?
Varför vill du absolut ta bort just kornet?

Går hästen på ett normalt bete tycker jag att en såpass "avancerad" foderstat låter ganska onödig för en ridhäst som inte är svårfödd. Bete ger mycket näring, och framförallt protein, så räcker det inte med korn och/eller betfor?

Det är ju om inte annat billigare fodermedel än färdigfodren...;)

Vore jag i din sits skulle jag ta fasta på hur hästen håller hullet på betet, och lägga till något enkelt spannmålsfoder/betfor och kanske lite mineraler om det behövs.

Jag kanske glömde skriva det men anledningen är alltså att hon är för seg :p

Vi pratade med krafft idag och har köpt ett nytt foder, dock inte sport :)

Okej.. Annars brukar ju havre vara effektivt när det gäller att få lite mer sprätt i benen. Och betydligt billigare än diverse färdigfoder..

Okej.. Annars brukar ju havre vara effektivt när det gäller att få lite mer sprätt i benen. Och betydligt billigare än diverse färdigfoder..

Vi får inte ha havre i vårat stall...
Hon åt havre förut, men hon var inte mycket piggare då ;)

Vi pratade med krafft idag och har köpt ett nytt foder, dock inte sport :)

Vad blev det då?

Annars finns det ju müsli med lite drag i. (mustang müsli active)

eller krafft energi, till hästar "med behov av extra energi".

/ Lisa

Vad blev det då?

Annars finns det ju müsli med lite drag i. (mustang müsli active)

eller krafft energi, till hästar "med behov av extra energi".

/ Lisa

KRAFFT energi var precis vad vi köpte :)
Osså ska vi ta bort kornkrossen :)
Hoppas det blir bra :banana:

Det blir nog bra.

Har aldig provat det själv, men det kan ju funka bra på din totto.

Let me know!

/ Lisa

Hej!
Jag har haft problem med min hästs foderstat och vet inte vad jag ska göra...
Hon äter Grund, Kornkross och Betfor men inte speciellt mycket, två ggr om dagen (går på gräs nu så inte alls speciellt mycket...)
Jag har pratat lite med en foderrådgivare från KRAFFT och har med hjälp av hennes svar bestämt mig för att testa att ta bort kornkrossen och istället tillsätta lite KRAFFT Sport.
Tror ni på det?
I så fall skulle hon till en början iaf äta Sport, Grund och Betfor. Kanske betfor bara på kvällen.
Är det ngn ide att testa?
Är det ngn som har Sport till sin häst?
Tacksam för svar :bow:
jao, genom att byta ut kornkrosset (11 MJ, 8,2 smbrp/MJ) till krafft energi (13 MJ, 7,7 smbrp/MJ) så vinner du inte mycket..

jag skulle hellre ha rekommenderat att ta bort kornkrosset och ge mer grund istället.. Grund har ett lägre proteinvärde per MJ (11 MJ, 7,2 smbrp/MJ) än va Energi har, visst hade du fått ge 1,25 kg grund per kg energi men du vinner på det energimässigt..

men
Du har således betalat dubbla priset för ett foder som bara innehåller 25% mer proteiner och 18% mer energi än grunden som faktiskt skulle ha passat bättre för ditt ändamål..

what can you say, Krafft vill gärna att man köper deras dyrare produkter framför deras billiga om dom får välja ;)

jao, genom att byta ut kornkrosset (11 MJ, 8,2 smbrp/MJ) till krafft energi (13 MJ, 7,7 smbrp/MJ) så vinner du inte mycket..

jag skulle hellre ha rekommenderat att ta bort kornkrosset och ge mer grund istället.. Grund har ett lägre proteinvärde per MJ (11 MJ, 7,2 smbrp/MJ) än va Energi har, visst hade du fått ge 1,25 kg grund per kg energi men du vinner på det energimässigt..

men
Du har således betalat dubbla priset för ett foder som bara innehåller 25% mer proteiner och 18% mer energi än grunden som faktiskt skulle ha passat bättre för ditt ändamål..

what can you say, Krafft vill gärna att man köper deras dyrare produkter framför deras billiga om dom får välja ;)

Men om jag ökar grunden äter hono inte upp :smirk:

Man måste testa om man ska lära sig något :)

då hade du kunnat prova ponny istället.. ännu lägre kvot i den (dvs mer energi per g protein) dock samma kostnad som energi.. fast du får mindre protein.. vilket är den beståndsdel som ökar kvoten = göra hästen slöare..

annars hade du lätt kunnat ge mer betfor bara, den innehåller mycket energi det också.. gett ½ kg per mål eller så (vet inte hur mycket som ingår nu)

annars så sitter segheten ofta i konditionen och inte så mkt i vad hästen äter.

rid mer. skritta mkt och rid rid rid!!

Hur går det? har det blivit någon skillnad?
Nu är väl alla slöa i värmen.. (talar för mig själv :) )

Hur går det? har det blivit någon skillnad?
Nu är väl alla slöa i värmen.. (talar för mig själv :) )

Jo nu har jag nästan kommit till den foderstaten hon ska ha. Jag tycker hon har varit lite piggare men idag var hon skitslö :(
Fast nu går de ute på natten så ;) :p

ja, då kanske man inte kan vänta sig annat. :)

Hagar fulla med slökorvar... :d

Det gör knappast nån skillnad om hästen går ute på natten eller inte, min häst går ute i princip dygnet runt och hon är en riktig kanonkula ändå - nästan FÖR pigg.

Det gör knappast nån skillnad om hästen går ute på natten eller inte, min häst går ute i princip dygnet runt och hon är en riktig kanonkula ändå - nästan FÖR pigg.

Det gäller inte alla, men många hästar blir segare av att stå ute på natten :)

Det betyder ju inte att alla är det. Men det är ju kul för dig att din inte blir trött.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 796
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka