KRAFFT Sport

Sv: KRAFFT Sport

Det gäller inte alla, men många hästar blir segare av att stå ute på natten :)

Hon kan ju ha haft en dag elelr så oxå. Just nu är det väldigt mycket med både pälsfällning och det varma vädret som varit dom senaste dagarna det tar på kraffterna.

ja, jag vet inte, men jag tror det varma vädret hör till sommaren..

Jo nu har jag nästan kommit till den foderstaten hon ska ha. Jag tycker hon har varit lite piggare men idag var hon skitslö :(
Fast nu går de ute på natten så ;) :p
då får du väl ta å sätta energi i henne då, och se till att inte rida när det är som varmast.. måste du rida mitt på dagen så rid i ridhuset.. annars försök att tidigt på förmiddagen eller på kvällen när det är svalare..

och med att skritta mycket betyder att du ska aktivera skritten, tempoväxlingar och bra fart hela tiden..
kondition det är när jag red från Oppala till lervik och tillbaka och hästen var pigg när vi kom in på gårdsplanen hemma i oppala igen.. tog väl 3,5 h men inga problems för Sandy eller.. ;)

och gör övningar som piggar upp hästen och få den mer på alerten, tempoväxlingar (5 steg fram 5 steg tillbaka) och övergångar (skritt 5 steg, trav 5 steg, skritt 5 steg, trav 5 steg, galopp 5 språng, trav 5 steg) så hon blir uppmärksam på vad DU vill..

ja menar får jag fart på trögheten personifierad när han går på sin fjärde lektion för dagen så ja då kan du lita på att det funderar på din häst ;)

hyresvärden vill inte ha det så.. finns inget att göra åt det heller.. så det är bara att acceptera.. :crazy:

Varför får du inte ha havre? Jag tror inte ditt foderbyte kommer göra någon skillnad. Havre hade nog gjort det

kl

olja kan ofta ge lite mer energi men oftast sitter slöheten i ryttarens sits, hästen bromsar för att balansera upp den på ryggen.

Hyresvärden anser att man får tokiga hästar av havre som ger större chans till att hästen sticker iväg å spränger hagar om dom går på havre.

Ja det varma vädret hör till sommaren och det tar alltid en omställningstid när vädret ändras. D.v.s. från vår till sommar är det en ganska stor skillnad och det tar en tid att vänja sig. Min ponny var alltid lite små slö i början när vädrets ändrades mot sommarenm för att sedan ha en tok period med en energi som hette duga. Omställningar tar jämt på krafterna.

då får du väl ta å sätta energi i henne då, och se till att inte rida när det är som varmast.. måste du rida mitt på dagen så rid i ridhuset.. annars försök att tidigt på förmiddagen eller på kvällen när det är svalare..

och med att skritta mycket betyder att du ska aktivera skritten, tempoväxlingar och bra fart hela tiden..
kondition det är när jag red från Oppala till lervik och tillbaka och hästen var pigg när vi kom in på gårdsplanen hemma i oppala igen.. tog väl 3,5 h men inga problems för Sandy eller.. ;)

och gör övningar som piggar upp hästen och få den mer på alerten, tempoväxlingar (5 steg fram 5 steg tillbaka) och övergångar (skritt 5 steg, trav 5 steg, skritt 5 steg, trav 5 steg, galopp 5 språng, trav 5 steg) så hon blir uppmärksam på vad DU vill..

ja menar får jag fart på trögheten personifierad när han går på sin fjärde lektion för dagen så ja då kan du lita på att det funderar på din häst ;)

Jag gör ofta mycket tempoväxlingar och det funkar för det mesta. Dock inte alltid. Grejen är det, naturligtvis tror jag inte att hon kommer bli som medryttarponnyn exempelvis, men det har också varit det att hon inte orkar, på t.ex. hopplektionerna. Krafterna tar liksom slut, hon har ingen mer energi. Så ridläraren sa till mig att öka kraften, då åt hon inte upp...
Så jaa.... Man får pilla lite ;)

Jag gör ofta mycket tempoväxlingar och det funkar för det mesta. Dock inte alltid. Grejen är det, naturligtvis tror jag inte att hon kommer bli som medryttarponnyn exempelvis, men det har också varit det att hon inte orkar, på t.ex. hopplektionerna. Krafterna tar liksom slut, hon har ingen mer energi. Så ridläraren sa till mig att öka kraften, då åt hon inte upp...
Så jaa.... Man får pilla lite ;)
hehe ja då får man öka det smakliga samtidigt.. kan ju vara så att blandningen blif ör torr.. öka upp betforen samtidigt å kolla om hon äter då :idea:

nja, blir svårt att få en häst att bli som energiknippet Sandy.. hehe.. man får träna på, du klättrar ju redan mycket vet jag så hon lär ju vara ganska stark i bakdelen..
Leker du nån gång med V & P eller nån annan ryttare? gör lite rivstarter och racetävlingar (behöver inte vara i galopp, ni kan skritttävla eller travtävla också) det piggar upp ganska mycket.. till och med Moonis mammas gamla pensionerade isis fick rejäl fart av lite vild indianlek å jaga i skogen :D

sandys häst får gå in 3 timmar på morgonen och äta frukost och vila lite. Sedan är det ut igen. Blir det för mycket mygg eller för hett får de gå in en stund.
Det betyder ju inte att alla är det. Men det är ju kul för dig att din inte blir trött.

Det är jag som är hyresvärd. Hästarna får visst äta havre men inte ren hel havre eftersom det drar till sig jättemycket skadedjur. såsom kajor och råttor. Grannstallets hästar äter havre och de har fått ta dit jägare för att skjuta av fåglar. De har till och med hängt upp döda fåglar på gödselstacken för att avskräcka fåglarna från att äta den havren som kommit ut. Vi hade havre här förut men då fick vi problem. Havre som är i pelletterad form få de gärna äta.

hehe ja då får man öka det smakliga samtidigt.. kan ju vara så att blandningen blif ör torr.. öka upp betforen samtidigt å kolla om hon äter då :idea:

nja, blir svårt att få en häst att bli som energiknippet Sandy.. hehe.. man får träna på, du klättrar ju redan mycket vet jag så hon lär ju vara ganska stark i bakdelen..
Leker du nån gång med V & P eller nån annan ryttare? gör lite rivstarter och racetävlingar (behöver inte vara i galopp, ni kan skritttävla eller travtävla också) det piggar upp ganska mycket.. till och med Moonis mammas gamla pensionerade isis fick rejäl fart av lite vild indianlek å jaga i skogen :D

Jo jag brukar busa lite med M och Pys. Inte så ofta nu för tiden, var mer förut...

Det var inte hennes häst jag syftade på heller, utan LinnK`s häst.

Men det är ju trevligt att du hoppar in i tråden.

/ Lisa

Ja det varma vädret hör till sommaren och det tar alltid en omställningstid när vädret ändras. D.v.s. från vår till sommar är det en ganska stor skillnad och det tar en tid att vänja sig. Min ponny var alltid lite små slö i början när vädrets ändrades mot sommarenm för att sedan ha en tok period med en energi som hette duga. Omställningar tar jämt på krafterna.

Du kan allvarligt inte påstå att alla hästar/ponnyer är som din ponny..

omställningar tar på krafterna för majoriteten av alla hästar.. eller menar du nåt annat?

jag syftar fortfarande på att hon säger att hästarna inte blir trötta
av att gå ute på natten blandannat.

inget om någon omställning.

Exakt vart har jag skrivit att hästar blir trötta av att gå ute på natten.

Har aldrig sagt att alla ponnysar å hästar är som min ponny. jag tog upp ett exepel för att hänvisa till hur man kan reagera på en OMSTÄLLNING.

Läs mit senate svar en gång till och ordentligt denna gång.
Det står bland annat: Min ponny klart å tydligt stor hänvisning på att det bara gäller min ponny. Skulle jag syfta på att det gälde alla hästar å ponnysar så skulle det stå alla hästar å ponnysar. Du missade tydligen oxå punkten som separerar två menningar. Inan jag tar upp min ponny är det nämligen en punkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 796
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka