Krafft rehab och lucern

Livssituation

Trådstartare
Jag är inte sådär jättehaj på foder. Väldigt grön på den biten om man kan säga så, så nu behöver jag er hjälp!:)

Hur är Krafft Rehab som foder för en häst som behöver gå upp i vikt? Bra, dåligt?
Vad finns det mer för alternativ?
Lucern har jag hört hiskligt mycket om men där finns det ju tre sorter om jag förstått det rätt, Lucern hackad strå, lucern mix och lucern pellets.
Vad är skillnaden mellan dessa rent fodermässigt?
Bra och dåligt med de olika sorterna?

Sv: Krafft rehab och lucern

Vad som är lämpligt att använda beror mycket på vad som saknas i hästens nuvarande foderstat. Du bör först ta reda på om hästen får tillräckligt med energi (MJ) och protein eller om något av detta behöver ökas för att få en bättre balanserad foderstat. Det görs genom att räkna på foderstaten. När man vet att foderstaten är OK jämfört med schablonvärden är det läge att börja laborera med att lägga till mera energi och/eller protein.

Om man generaliserar grovt kan man säga att mera energi ger en fetare häst. Mera protein ger också bättre hull, men kan även vara bra för att bygga muskler.

Såhär såg höanalysen ut:

Ts 58%
Energi/kg foder

5.3 MJ
50 g råprot
30 g smbrp
Klcium 1.9
Fosfor 1.1
Magnesium 0.9

Hästen får 10 ½ kg hö fördelat tre gånger om dagen.
Finns det någon bra sida där jag kan räkna ut foderstaten? Det är något jag aldrig gjort förut.

Hippocampus finns, om du googlar på hippocampus dyker det upp som andra träff.

Lucern hackar strå och pellets är likvärdigt OM det är kraffts vi talar om. Mix har lägre värden och inblandning av halm.

Sen finns dock andra märken och andra typer av hackat strå osv, men antar du menar Krafft?

Du behöver proteinkomplettera ditt silage en aning, det är lite lågt i kvot, så ur det perspektivet fungerar lucern bra.

Rehab har jag haft VÄLDIGT goda erfarenheter av på svårfödda, bättre än med motsvarande MJ och SRP från annan foderkälla.

Okej tack! Ska kolla in det genast :)

Japp, jag pratar om krafft.
Anledningen till att jag fråga om Rehab är att jag nyss fått hem en häst där benen nästan sticker ut från henne :crazy: Läste då att det ska vara bra för att få upp hästar i vikt. Så det skulle inte vara någon fara att fodra med det?

Nej, fara är det inte. Om du ger minst ½ kg lucern eller ½ kg rehab så är kvoten okej. Ger du mer än så stiger ju kvoten, men inget du behöver oroa dig för förrän om du ger stora mängder.

Dock, om hästen är svårfödd blir det nog ganska mkt kraftfoder, så bra om du kan ge en del av det i lucern, som räknas som grovfoder.

Äter hästen mer silage om den får btw?

(Du måste räkna på mineralerna med, jag kollade bara kvoten)

Jag gav min häst Krafft Protein (ingår i deras avelssortiment) som tillskott när vi hade hösilage med något sämre proteinvärden än ditt. Jag hade lättare för att balansera foderstaten med det än med t.ex. lucern och det blev i mitt räknande det mest kostnadseffektiva också. Annars gillar jag lucern och har använt det andra gånger. Krafft Rehab tycker jag kostar mer än det ger.

Okej, tack för hjälpen :)

Nej, det är det hästen äter ungerfär. Testat att ge henne mer men hon äter inte upp allt då.

Jag gav min häst Krafft Protein (ingår i deras avelssortiment) som tillskott när vi hade hösilage med något sämre proteinvärden än ditt. Jag hade lättare för att balansera foderstaten med det än med t.ex. lucern och det blev i mitt räknande det mest kostnadseffektiva också. Annars gillar jag lucern och har använt det andra gånger. Krafft Rehab tycker jag kostar mer än det ger.

Nu kom teflonminnet på att det var inte Protein jag gav utan Krafft Grön Pluss.:o

Jag föredrar lucern framför Rehab eftersom lucern är ett grovfoder och "renare" än t.ex. Rehab. Lucern är betydligt billigare också. Om hästen behöver ett litet tillskott av protein föredrar jag alltså lucern framför Rehab som är likvärdigt i proteininnehåll. När jag har behövt tillföra protein har vi haft grovfoder med hyfsat med energi i och därför ville jag hålla nere energitillskottet och ur det perspektivet är lucern också bättre än Rehab.

Om hästen behöver ett större tillskott av protein kan Krafft Pluss Grön eller Krafft Protein vara enklare att ge för att balansera foderstaten och bli kostnadseffektivare totalt sett. Eller liknande produkter från någon annan fodertillverkare.

Om man kollar i Kraffts tabeller på deras hemsida hittar man:

lucern 8,5 MJ 105 g smrp
Rehab 10 MJ 110 g smrp
Pluss Grön 10 MJ 200 g smrp
Protein 12 MJ 330 g smrp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 326
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka