Krafft rehab och krafft protein

Zaida

Trådstartare
Hej bukefalos!
Häst som är svårfödd och under igångsättning? krafft protein hittar jag inte ngt om på kraffts hemsidan.....för det är väl inte samma som rehab? ngn som valt att ge rehab till sina svårfödda hästar? eller är kanske krafft protein bättre lämpad att ge då hästen inte är i vila så att säga? i tråden utgår jag från att alla förstår att hästen förses med annat kraftfoder och självklart MKT grovfoder.
det tråden syftar till är en jämförelse mellan krafft rehab/krafft protein. när ni andra valt mellan dessa till er svårfödda pållar vad har ni valt/inte valt och varför?

Sv: Krafft rehab och krafft protein

Jag har fodrat min häst med krafft rehab i omgångar när han haft svårt med hullet. Bara för att det heter rehab betyder det inte att det bara kan användas till hästar i vila, jag tycker tvärtom att det passar väldigt bra på hästar i träning också. När min häst fått det har han gått upp i vikt fort och blivit rund och fin. De verkar ta åt sig fodret väldigt bra.

vad kul att höra! jag köpte krafft rehab då jag har läst lite trådar om fodret här på buke. men sen blev jag lite fundersam när jag köpte det och det står att användningsområdet på detta specialfoder är anpassat till hästar i vila etc. hur många kilo gav du din häst om dagen. Jag har börjat med 2,5 kg om dagen till mitt engelska fullblod och hoppas på resultat! men kanske är det för lite. (utöver "rehaben" får han svarthavre, mineraler och betfor såklart så det inte låter som att han bara utfodras med "rehaben" och självklart så mkt grovfoder som han kan få i sig!)

du skriver att din häst gick upp snabbt i vikt...hur många veckor/månader tog det på ett ungefär? hästar är precis som vi människor unika olika individer så det kanske inte alls gäller min häst, men kunde ändå vara intressant att få höra hur lång tid det tog för din häst innan du såg skillnad?

Du måste ju inte komplettera med både havre och betfor, man kan ge enbart rehaben som enda kraftfoder. Men detta förutsatt att man har en grovfoderanalys att utgå ifrån. Men att ha enbart ett kraftfoder behöver ju inte vara en nackdel.
Jag har ör mig att jag gav min D-ponny (arabkorsning) två kilo om dagen, och efter någon dryg månad såg man tydlig skillnad. som du säger så är det ju väldigt individuellt, men jag har för mig att det var ungefär så.

Jag ger kraft protein i de fall då inte grovfodret håller nog högt värde (går på lösdrift, fri tillgång grovfoder).
Så är det proteinet du saknar så hade jag valt kraft protein.
Kraft rehab skulle jag kunna tänka mig att ge till en häst som har sina behov av protein och energi tillgodoseddan genom grovfodret men ändå upplevs som tunn.

Hej bukefalos!
Häst som är svårfödd och under igångsättning? krafft protein hittar jag inte ngt om på kraffts hemsidan.....för det är väl inte samma som rehab? ngn som valt att ge rehab till sina svårfödda hästar? eller är kanske krafft protein bättre lämpad att ge då hästen inte är i vila så att säga? i tråden utgår jag från att alla förstår att hästen förses med annat kraftfoder och självklart MKT grovfoder.
det tråden syftar till är en jämförelse mellan krafft rehab/krafft protein. när ni andra valt mellan dessa till er svårfödda pållar vad har ni valt/inte valt och varför?

okej, har precis fått hästen i tisdags ingen analys på hössilaget än kommer nog till hösten hoppas jag!!

men nu verkar det som att han matvägrar lite....skiter helt enkelt i att äta hössilaget. hoppas det är uppätet imorgon iallfall...

Hejsan.

Jag gav min gammel farbror (död idag) krafft rehab med bra hö.
Han hade svårt att hålla sig i hull o de gick inte att ge han krafft groov 125 då han blev stirrig i kolan av de.
Tkr de är absolut bästa man kan ge till en häst som har svårt o hålla hull och sen brukade jag ge han cirka 3 dl olja med.
De gjorde susen på honom!
Lycka till!

ja, jag har funderat lite på att ge honom olja! kanske ska testa det då =)

nej det är klart! men jag skulle bli ruinerad av att bara ge han rehab kostar juh lite....

okej, har precis fått hästen i tisdags ingen analys på hössilaget än kommer nog till hösten hoppas jag!!

men nu verkar det som att han matvägrar lite....skiter helt enkelt i att äta hössilaget. hoppas det är uppätet imorgon iallfall...

Jag vet inte omjag missuppfattar dig men har du bara haft hästen i några dagar?
Om det är så tycker jag att du verkar ha för bråttom. Vad har den ätit tidigare? Det bästa är nog att bara ge den grovfoder i början eller åtminstonde samma kraftfoder som den ätit tidigare. Hästar kan vara känsliga för miljöombyten och naturligtvis för foderbyten. Låt den vänja sig i lugn och ro.

jo det stämmer =) men det är min systers häst som jag lånar. hon har haft svårt att hålla hullet på honom med havre och kronkross och betfor. så då kände jag att jag ville prova ngt nytt som rehab då. en annan fråga har läst om hästar som "matvägrar" många som hade svårfödda hästar gav mkt betfor eller kanske inte mkt men 1 kg torr betfor och då blev jag lite fundersam....för betforen gör väl inte hästarna fetare????

men frågan är juh då hur mkt olja jag ska ge han.... kanske 1 dl till och börja med eller det kanske är för lite/inte lönt?

När jag gav olja till min tidigare häst så började jag lite försiktigt med 1dl sedan ökade jag och gav slutligen 3dl/dag. Jag hade dock gjort en foderstat och tagit med energivärdena på oljan. Anledningen varför jag inte gav 3dl med en gång är för att vissa hästar kan bli lösa i magen, så jag tog inga risker utan lät hans mage vänja sig vid det och så ökade jag med tiden.

Har ni testat korn tidigare? Om inte så är det väl värt att testa för att få upp hullet.

jo det stämmer =) men det är min systers häst som jag lånar. hon har haft svårt att hålla hullet på honom med havre och kronkross och betfor. så då kände jag att jag ville prova ngt nytt som rehab då. en annan fråga har läst om hästar som "matvägrar" många som hade svårfödda hästar gav mkt betfor eller kanske inte mkt men 1 kg torr betfor och då blev jag lite fundersam....för betforen gör väl inte hästarna fetare????

Än en gång det är inte bra att experimentera med för mkt på en gång! Utan att slå upp fodret du har börjat med så låter det som ganska mkt att börja med 2,5 kg om dagen. :confused:

Dessutom är det inte fel att läsa på lite om foder först.

Klart en häst kan bli tjock av betfor! Det innehåller en hel del energi. Men energi i en form som är bra för magen.

är en liter ett kilo? (det har jag trott men kollar man på krafftsmått så är dem juh super stora....:cry:)det tycker inte jag med tanke på vad han har fått innan. menar du rehaben? rekommendationsgivan ligger på mellan 2-4kg per dag på rehaben. Havre/betfor har har han juh ätit innan så det är juh inga konstigheter med det. jo, jag har läst en hel del om foder hit och foder dit och tillslut vet man varken in eller ut:)

jag tror att jag har rätt bra koll på läget, men sen tycker jag alltid att det är intressant att höra hur andra gör med sina hästar och tycker och tänker. det är därför jag startar en tråd för att få höra andras åsikter och förhoppningsvis kommer vissa med kloka råd och tips som varit eller är i en liknande situation som jag. det är juh så inom hästvärlden att det finns tusen olika sätt och det är lite det som är själva kruxet. finns inte "det enda rätta sättet". sen är det självklart att man använder sunt förnuft och det gäller juh i all hantering.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 004
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Har under flera månader gett min häst lucern från Krafft. Det som "hänt" tidigare är att hon fick knölar på ryggen, men nu tycker jag...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka