krafft Pluss grön

Sv: krafft Pluss grön

Men vadå vitaminer? Häster producerar i princip alla vitaminer själv, så varför lägga till det i fodret? Då är det väl ändå bättre att ha vitaminerna "löst", ifall någon enstala individ av någon anledning har en tillfällig brist än att ALLA hästar som äter fodret får överskott?

KRAFFT Protein är helt klart ett "färdigfoder".
Lusern i olika former är till och med ett NATURLIGT sådant.
Men det allra bästa FÄRDIGFODRET är ändå ett bra hö/silage. Har man koll på vad det innehåller så har man koll på om man ens behöver ge annat.

Precis, och dessutom förstörs många mineraler vid lagring!

Ett mycket förståndigt inlägg :bow:

jag har analyserat vårt grovfoder. Har ett föl (8mån) som behöver mer protein, o mkt kalcium, fosfor o dessutom en högre kvot (1.7-1.9) än normalt. Då har jag räknat ut att när hon är i en reducerat växtfas behöver hon utöver sitt hösilage, 1 liter kornkross (innehåller mkt fosfor), 1 liter betfor (innehåller mkt kalcium, samt 0.3 kg krafft protein, ½dl hippo pro mineral för att höja kvoten sen vitaminer. Krafft protein är rätt dyrt 399 kr för 25 kg, men de innehåller mer protein/kg än de andra. Och i mitt fall vill jag inte ge så mkt mat då unghästar inte brukar få i sig hur mkt som helst. Om man jämför min hästs proteinbehov mellan andra foder, som lucern, alfa o liknande så var ändå krafft protein de billigaste o bästa för min häst, något billigare också även om de var marginellt.

Ja...? Man ska ju anpassa vad man ger efter behov och vad man har. Att ge så där mkt korn o betfor o annat skulle jag inte heller vilja. Om Krafft Protein passar bättre, t ex med Fosforbalans, så är ju det bättre...?

du missuppfattade mig nog...

Hon får 1 liter kornkross, 1 liter betfor o 0.3 kg krafft protein. Kornet väger 460 g per liter, betfor väger 375 g/l. De är i kg man räknar, inte i liter :) Så de är inte mkt alls, skulle kunna ge dubbelt så mkt om jag hade behövt.

(Och jag hade nog inte valt att utfodra ett föl eller en åring med den mängden kraftfoder, men den diskussionen hör hemma i en annan tråd.)

Kl

Vad som slog mig i höstas när jag leta foder med hög proteinhalt var att Kraffts Protein inte ser ut att ha några vitaminer i sin analys:confused:

Mineralerna fanns med men allt annat ser ut att fattas.

Kraffts Musli Grön eller Krafft Rehab såg bättre ut tyckte jag.

Hur är det med lucern, hur ser vitaminerna ut i det? Tycker ofta det bara står mineraler.

Det finns inga tillsatta mineraler i Krafft Protein utan de mineraler som står i analysen är de som finns i råvarorna. Några vitaminer tillsätts inte! Naturligt innehåll av vitaminer analyseras normalt inte i råvarorna. Står det innehåll av vitaminer på en analys kan man räkna med att de är tillsatta.

Lucern innehåller i sig mycket vitaminer, men det varierar från parti till parti, det analyseras inte. Innehållet av makromineraler analyseras och anges normalt.

Det finns en norsk webplats där man kan hitta ungefärliga siffror på fodermedlens innehåll av det mesta. LÄNK

Även grovfoder innehåller vitaminer, om det inte har lagrats i för många år! Spannmål innehåller också vitaminer!

Jag trodde att det bara hette Krafft Pluss, då menar vi samma.

Det kostar betydligt mindre än Krafft Protein. Men lite mer än Grov 125.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10