krafft Pluss grön

skogersson

Trådstartare
behöver ett foder med mycket protein.
Krafft har ju hur många olika fodersorter som helst.( Det fodret jag lättast kan handla)
Vilket är bäst tror ni?? det bara snurrar i mitt huvud nu när jag sitter och läser. Snälla kan ni hjälpa mej. Bra att höra vad andra tycker/hade gett sin pålle??

Sv: krafft Pluss grön

Mycket protein är Krafft Protein 330 smrp, lite mindre 200 smrp är Pluss Grön. Per kg alltså.

Vad menar du med foder? Jag kallar inte detta för tillskott , jag kallar det för kraftfoder. Som man tar till när grovfodret inte räcker i foderstaten.

Vill ge ett krafftfoder. inte bara protein el tillsätta. Vill ha ett proteinrikt krafftfoder.

Lucern är utmärkt. Finns både som strå och pellets. Med och utan melass.
Innehåller mycket protein och lagom med energi.

Finns som pellets oxå :)

Det enklaste är om du utefter höanalysen räknar ut vad som fattas och sedan letar efter det tillskotten som passar bäst. Du kanske inte behöver ge kraftfoder överhuvudtaget.

Hippo Grow Alfa, är ett färdigfoder med bra proteinkälla.

Krafft Protein är ett färdigfoder, så det funkar väl?
Annars håller jag med många andra, lucern är ett bra fodermedel. Hästvänligt.

färdigfoder där allt ingår, mineraler, vitaminer mm.

Men det beror ju helt och hållet på vad du har i ditt hö/ensilage. Där finns kanske alla mineraler/vitaminer som behövs. Du måste utgå från hövärdena och sen välja ev tillskott utifrån det. Du kan ju tex ha en helt galen Ca/P-kvot som måste korrigeras och då funkar det inte med vilket kraftfoder som helst.

Kl

Vad som slog mig i höstas när jag leta foder med hög proteinhalt var att Kraffts Protein inte ser ut att ha några vitaminer i sin analys:confused:

Mineralerna fanns med men allt annat ser ut att fattas.

Kraffts Musli Grön eller Krafft Rehab såg bättre ut tyckte jag.

Hur är det med lucern, hur ser vitaminerna ut i det? Tycker ofta det bara står mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI