Krafft Muskel vs. St Hippolyt Gold Medal

vanima

Trådstartare
Hej!

Behöver lite hjälp av er bukare, känns som att jag har hjärnmos just nu ;)

Sitter och jämför lite tillskott som hjälper muskeluppbyggnaden. I stallet där jag står finns en återförsäljare av St Hippolyt som berättade om deras tillskott Gold Medal som tydligen har fungerat kanon på deras egna hästar. Sitter just nu och jämför det med Krafft Muskel, och vad jag kan se så har KM bättre värden än vad Gold Medal har, dessutom är priset på Gold Medal helt sanslöst. Känns inte som att det är rimligt att betala 870 (!!!) kr för GM om KM ändå har bättre värden och är billigare. Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar?

Sv: Krafft Muskel vs. St Hippolyt Gold Medal

Jag skulle välja det som passade bäst ihop med grovfodret samt innehåller minst konstigheter. Men av dessa två du nämner hade jag valt Krafft Muskel.

Krafft Muskel innehåller mest potatisprotein som är en bra proteinkälla till häst. Spannmålsgroddar, 75 % som St Hippolyt innehåller är jag inte speciellt intresserad av. Det finns fler ingredientser i St Hippolyt som jag inte är intresserad av. Vitlök tex.

Tänk om man kunde sitta främfår PC´n och skaffa muskler med sitt favorit foder kost :p

Utt o Träna :banana:

Ja för det första är det ju två helt olika foder. Du har 2½ gånger mer protein i muskel, samt mer än det dubbla lysinet. Till ett extremt mkt billigare pris!

Är det protein du är ute efter så är det defintivt Krafft Muskel som gäller. Och annars hade jag hittat ett annat foder, håller helt med Hippocampus på den fronten!

Vad ska du med kryddväxter, äpplesirap och annat sånt skräp till?
Vad är havsalgsmjöl bra för?

Brukar aldrig vara inne och skriva utan mest kolla ibland, men kände att jag faktiskt vill svara här. Jag har två halvblod varav det ena går svår klass dressyr och det andra är min påläggskalv på 3 år. Har använt Gold medal i perioder och även tidigare prövat Krafft Muskel på min äldre häst, utan större framgång i det fallet.

Jag får nog anses vara hyggligt påläst på foder (är hippolog, utb SLU). Trots detta gav jag Gold Medal en chans, då jag sett resultatet som det hade på en annan häst i stallet, och var villig att testa och se om det hade sån "fantastisk" effekt jag fått höra.

Jag måste säga att jag blev överbevisad, och överraskad. Potatisproteinets upptaglighet har jag försökt hitta studier på, och även på Hippolyts spannmålsgroddar- jag gick dock bet på båda. Så vad har man kvar? Jo empiriska studier i liten skala:).

Jag är helnöjd med Gold medals effekt- och fort gick det också (jag gav ca 200 gram per dag, mycket mindre än jag hade gett av Krafft) Självklart tränar jag muskelbyggande när jag ger en kur, annars är det ju meningslöst.

Som hippolog kan jag bara reflektera över att jag tycker det är synd att alla "nyheter" alltid tas emot med så stor skepsism (dock välgrundat i vissa fall)- fungerar det är det ju bara att tacka och ta emot. Hästen är fin, blank, frisk och välmusklad- det var ju det jag ville.

Det finns dock inga genvägar till muskler, man måste träna sin häst och ha en plan- och ett bra helhetstänk när det gäller utfodringsbiten. Sen är hästar också individer och det som fungerade för mig behöver inte fungera för någon annan.

Men jag är mycket nöjd.

Av princip vill jag inte stödja Hippolyt och deras dåligt pålästa organisation. Efter att ha sett innehållsförteckningar, pratat med säljare och lyssnat på föreläsningar av dem, tycker jag det är helt otänkbart att med mina konsumentpengar bidra till att sprida deras vansinnigheter.

Säger som övriga: det är många ingredienser som inte är intressanta (för mig) och jag skulle heller aldrig tänka mig vitlök till häst.

Tja, egentligen stör det inte mig om mina konkurrenter på tävlingsbanan inte har lika fina hästar, det är ju närmast en konkurrensfördel. Så jag är gärna ensam om att använda Gold Medal.

Men som sagt är jag faktiskt överraskad av att det fungerade så bra, och kan ju också tycka att det är lite spännande (eftersom det inte "borde" fungera enligt gamla vedertagna sätt att räkna).

Kan det kanske vara så att det behöver forskas lite vidare på detta med upptaglighet och smältbarhet, kan det kanske vara så att fler än ett sätt är rätt? Kanske är det så att man inte måste ha kvot på 6 eller lite över.

Jag menar bara att världen inte alltid är svart eller vit när det gäller utfodring och att vi idag kanske inte sitter inne med alla svaren- nya rön kommer ständigt- och det är spännande att få oväntade resultat!

Jag går inte ö h t på kvot, utan på behov. Och behov är inte ett tabellvärde, utan sett till varje individ.

Att Hippolyt i många fall kommit med rena dåraktigheter (som inte har med "nya rön" att göra) behöver man bara öppna trådarna här för att konstatera. Alt. prata med en säljare några minuter, eller gå på en föreläsning.

En häst är en häst, oavsett vem som tittar på den. Vissa saker ändras inte.

Ja, som jag skrev tidigare så är hästar individer och det som fungerade för mig kanske inte fungerar för någon annan. Jag är inte heller någon tabellnötare utan föredrar att se till helheten, och framförallt till resultaten då det faktiskt är en tävlingshäst jag pratar om.

Jag har faktiskt varit på en föreläsning med Hippolyt en gång, och det var inga konstigheter alls som jag uppfattade det, men man hör kanske vad man vill höra. Föredragshållaren sa i stort sett en kortversion av det vi lärde oss på Hippologprogrammet på SLU, plus en del ny forskning som man idag också finner på t ex google scholar eller var man nu letar.

Jag tycker bara att det kan vara på sin plats med lite ödmjukhet ibland, samt en kreativ förmåga att kunna se saker och ting på olika sätt- och låta resultaten tala för sig själv. En häst är en häst som du så fint och klargörande uttrycker det-och ibland kanske vi kan mindre om hur de fungerar än vi tror.

Det föredrag jag var på är samma som flera Bukare också bevistade. Jag vill nog säga att alla var lika häpna över de "fakta" som kommunicerades ut.

Så att säga att man "hör vad man vill höra" är nog inte med sanningen överensstämmande i det här fallet. Läs gärna vad andra, mycket foderkunniga, anser i trådar om Hippolyt här på forumet. Det är snarare vad som går att utläsa genom Hippolyts egen text som kritiseras då.

Jag måste säga att jag blev överbevisad, och överraskad. Potatisproteinets upptaglighet har jag försökt hitta studier på, och även på Hippolyts spannmålsgroddar- jag gick dock bet på båda. Så vad har man kvar? Jo empiriska studier i liten skala:).

Man kommer inte ifrån fakta. Fakta är att proteinhalten i potatisprotein är mycket hög, ca. 76% råprotein. När det gäller Hyppolyts “spannmålgroddar” så redovisar man inte vilket eller vilka spannmål man använder. De vanligaste spannmålen som används för foder till häst är dock havre, korn och ibland vetegroddar. Proteininnehållet är dock ungefär det samma, mellan 20 och 14% råprotein.

1 – 0 till potatisproteinet för högre proteinhalt.

Beträffande smältbarheten så finns det i alla fall studier av smältbarheten av potatisprotein hos grisar som brukar ligga väldigt nära den hos hästar. Smältbarheten är extremt hög, 95%. Smältbarheten hos proteinet i Hippolys G.M. får man om man dividerar värdet för SmRp med värdet för råprotein, dvs. 14,4/17 = 0,85, dvs. smältbarheten är 85%.

2 – 0 till potatisproteinet för bättre smältbarhet.

En tredje sak som har betydelse för muskeltillväxten är fördelningen av aminosyror. Det är två aminosyror som är speciellt viktiga för muskeltillväxten, lysin och leucin. 8,6% av proteinet i potatisproteinet består av lysin och 11,3% av leucin. Jämför vi med spannmålsgroddar så består 3,9% av proteinet i havregroddar av lysin och 7,8% av leucin. 2,2% av proteinet i korngroddar består av lysin och 4,4% av leucin. 4,1% av proteinet i vetegroddar består av lysin och 7,5% av leucin.

3 - 0 till potatisproteinet för högre andel lysin.

4 - 0 till potatisproteinet för högre andel leucin.

Jag är helnöjd med Gold medals effekt- och fort gick det också (jag gav ca 200 gram per dag, mycket mindre än jag hade gett av Krafft) Självklart tränar jag muskelbyggande när jag ger en kur, annars är det ju meningslöst.

Bra att du är nöjd. Du ger mindre av en sämre produkt och får bättre resultat? Personligen tror jag inte på trolleri. Det är något lurt med trolleri. En möjlighet är att hästen fick på tok för mycket protein när du gav potatisprotein så det mesta pinkades helt enkelt ut! Hästen fick kanske tillräckligt med protein när du gav Hippolys G.M och muskler bygger man successivt när man tränar så det kan ha sett ut som om det foder du gav senare hade bättre effekt. Detta betyder dock inte att Hippolys G.M är en bättre produkt än potatisprotein (eller Krafft Muskel). Det är den helt enkelt inte.

Som hippolog kan jag bara reflektera över att jag tycker det är synd att alla "nyheter" alltid tas emot med så stor skepsism (dock välgrundat i vissa fall)- fungerar det är det ju bara att tacka och ta emot. Hästen är fin, blank, frisk och välmusklad- det var ju det jag ville.

Har du gått hippologlinjen så borde du kunna räkna ut en foderstat till din häst och ge den den mängd protein den behöver. Mer är sällan bättre när det gäller fodertillskott.

Jag tycker i alla fall att det är märkligt att 200 g/dag av Hippolyt skulle ha någon effekt på musklerna. Du tillför ju endast 29 g SmRp. Jag vet inte vilken häst du har men dressyrhästar brukar vara rätt stora. En häst som väger 600 kg och utför hårt arbete behöver runt 600 g SmRp. Med tanke på detta är 29 g en piss i havet. Du kanske är försäljare av Hippolyt?

Att hästen är blank i pälsen är nog heller inte Hippolyts förtjänst även om fetthalten i produkten är hög, 15%. Ger du bara 200 g/dag så får hästen bara 30 g fett från Hippolyt. Ett grovfoder innehåller ca. 2,5% fett så 1 kg hö innehåller nästan lika mycket fett.

Det finns dock inga genvägar till muskler, man måste träna sin häst och ha en plan- och ett bra helhetstänk när det gäller utfodringsbiten. Sen är hästar också individer och det som fungerade för mig behöver inte fungera för någon annan.

Exakt! Bara för att ett visst foder passar en viss hästs foderstat betyder det inte att det passat till andra hästars foderstat. Man måste se på hela foderstaten. Hippolyts G.M. kanske passade till din foderstat men du skulle ha kunnat hitta basvaror som hade haft samma eller t.o.m. bättre effekt på din häst till en bråkdel av den kostnad du lägger ut på detta färdigfoder.

In your face:D
Tänkte också att det lät som illa gömd reklam.. :grin:

:bow::bow::bow:

Wow, du uttrycker saker jag önskar jag kunde göra.

/Lavinia, som fodrat stora hästar med 6 kg silage och 3 kg "krafft" och de har sett fina ut. När jag tog bort krafften och ökade silaget (till allas stora förtvivlan) såg hästen lika fin ut (till allas stora förvåning!).

Vilket uttömmande och givande svar. Inte. Det är knappt jag orkar skriva detta, för det är precis på grund av den ständigt rådande passiv-aggressiviteten som frodas på detta och andra internetforum som gör att jag och andra kloka människor vanligtvis håller oss härifrån.

Som du själv anar så kan jag räkna foderstater, jag har även tagit del av en hel del forskning inom detta ämne. Det är just det som gör det hela så spännade enligt min mening, att enligt vedertagna sätt att räkna så borde det inte fungera. Men trots det ser jag ju resultaten! Jag har aldrig fått liknande resultat från någon produkt baserad på potatisprotein, oavsett vad mina foderstater visat för kvot (jag räknar alltid-men framförallt tittar jag på hästen och känner hur den känns i ridningen och hur den presterar), oavsett vad forskningen visat. Men vad vet jag, jag är bara en enkel hippolog och professionell ryttare, ingen tung expert som man tydligen kan hitta inne på detta forum- jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter, och nu har jag gjort det.

Btw står mina hästar på fri tillgång på grovfoder, får annars bra mineraler och havre. Inga konstigheter. Ibland även luzern utan melass om grovfodret saknar lite protein, och ibland Gold medal, lite beroende på grovfodrets värden. So far so good- jag ser resultaten och det gör tydligen domarna också.

Nu kommer ni väl trilla av stolen i ren frustration, och tangenterna kommer väl glöda- men vet ni vad- jag har faktiskt använt en del av deras andra produkter också, och det gick också jättebra. Hör och häpna men tack Hippolyt för deras Mash och fina mineraler.

Alla som sysslar med hästar proffessionellt (jag säljer dock inte foder, jag tränar hästar) som jag gör vet att en frisk, stark, hållbar häst inte är en självklarhet, och att man alltid alltid måste se till helheten. Jag är glad att jag hittat ett koncept som fungerar (bevisligen) för mig, och vad andra ger och inte ger sina hästar ger jag blanka tusan i, så länge jag en bra dag står på pallen och ingen annan.

Min inställning är att inte officiellt prata så mycket om vad jag ger och inte, jag kör på det jag känner fungerar, håller normalt sett tand för tunga och låter resultaten tala för sig själv.

Tack för ordet.

Vilket genuint otrevligt svar. Inget passivt med den aggressiviteten inte (jag tänker på att du anser att de som håller till här - däribland några kända profiler i branschen - inte kan anses vara kloka) (första stycket i ditt inlägg).

Att som vedertagen sanning presentera vad man själv upplever känns otroligt oproffsigt. Att sedan skylla på att vetenskap inte vet eller betyder ett dugg känns ännu konstigare.

Du pratar fortfarande mycket om kvot, något som egentligen inte är relevant annat än som en snabbvärdering av ett grovfoder inför köp. Eller du lever kvar i gamla rön? Det kan i så fall förklara många punkter i ditt inlägg.

SpaderÄss har på ett mycket sakligt sätt bemött dina påståenden, och du vägrar ta till det detta. Gott så. Men det känns väldigt skönt med lite fakta som motvikt till "hemma på min gata i stan".

Det är jätteroligt att dina hästar är friska och mår bra. Var och en blir uppenbarligen salig på sin fason. Ändå tycker jag inte att man ska förkasta det vetenskapen visat. För då är vi plötsligt tillbaka i ett häst-Sverige som ger arsenik för att pigga upp trötta kusar - det funkar ju och fakta som att det skulle vara farligt kan man bara förkasta genom egen upplevelse. Eller hur?

*kl*

Ju mer jag läser om St Hippolyts förträfflighet och osannolika resultat på hästar som äter detta, så börjar jag nästan misstänka att det finns något iblandat i fodret som inte deklareras.

Jag uppskattar att Spaderäss tog sig tid att klargöra fakta. Fakta som jag redan kände till då jag som sagt redan läst en del studier gjorda på smältbarheten på potatisprotein (det finns inte jättemånga, så jag utgår ifrån att vi i stort sett läst samma). Samt försökt hitta studier som lite mer ingående kan förklara hur Gold medal kan fungera så bra som det gjort för mig.

Jag förkastar absolut inte vetenskapen-hade jag gjort det hade jag inte kunnat utbilda mig till Hippolog. Jag är tvärtom tacksam över att jag bor och verkar i Sverige där vi på SLU har fantastiskt duktiga forskare inom området häst, och jag är glad över att det är relativt lätt att kunna ta del av deras resultat.

Att räkna är en sak- och det gör jag som sagt alltid av gammal vana och för att det är bra att ha en liten fingervisning om vad man kan förvänta sig, jag är helt med på att kvoter hit å dit inte är det viktigaste. Men praktiskt resultat är något annat. Hur menar du att jag inte "tar till mig fakta?". Jag kan teorin, jag har läst den och tagit till mig den. Potatisprotein ska vara överlägset. Men min erfarenhet visar inte detta. Jag har använt Krafft Muskel, eller Krafft Protein som det tidigare hette, vid flera tillfällen under mitt relativt långa hästliv- och aldrig fått det resultat man kan förvänta sig. Jag prövar en annan produkt som "på pappret" inte borde fungera lika bra- och den visar sig fungera super! Hur ska jag tolka detta? Ska jag använda något som inte fungerat för mig, bara för att det i teorin borde göra det? Nej tack.

Jag tävlar dock inte bara på teoretiska kunskaper, jag tävlar också på resultat. Fördenskull skulle jag aldrig någonsin stoppa i mina dyrbara hästar något som jag bedömer som skadligt för dem, ang. ditt lite insuinanta exempel med arseniken. Lyckligtvis dopingtestas ju ibland också tävlingshästar inom dressyren, för deras egen säkerhet, bland annat.

jaja-vi kan "agree to disagree". Jag fortsätter med mitt och så får var och en göra som den finner bäst.

Det håller jag för ytterst osannolikt då det isåfall tveklöst vore att skjuta sig själv i foten. Hästar dopingtestas, och testas av alla möjliga orsaker i alla möjliga sammanhang. Om det varit så hade det kommit fram, det är jag helt övertygad om.

Jag väljer att tro att de flesta foderföretag som verkar i Sverige på den svenska marknaden är trovärdiga vad gäller deras innehållsförteckning, förutom ett som vi i vårt stall skickade en säck på analys och fick svaret "ej lämpligt som hästfoder". Så just det märket kanske man ska undvika (nämner inga namn, för det är en helt annan diskussion), men annars så är det nog ganska lugnt.

Det kan ju kanske vara så att Hippolyt helt enkelt är ett bra foder för vissa hästar, men det vågar man väl knappt skriva här- och hela den diskussionen är jag fel person att ta för jag ger mina havre (plus mineraler och mash, och ibland Gold medal) som kraftfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka