Sv: Krafft Muskel vs. St Hippolyt Gold Medal
Jag måste säga att jag blev överbevisad, och överraskad. Potatisproteinets upptaglighet har jag försökt hitta studier på, och även på Hippolyts spannmålsgroddar- jag gick dock bet på båda. Så vad har man kvar? Jo empiriska studier i liten skala
.
Man kommer inte ifrån fakta. Fakta är att proteinhalten i potatisprotein är mycket hög, ca. 76% råprotein. När det gäller Hyppolyts “spannmålgroddar” så redovisar man inte vilket eller vilka spannmål man använder. De vanligaste spannmålen som används för foder till häst är dock havre, korn och ibland vetegroddar. Proteininnehållet är dock ungefär det samma, mellan 20 och 14% råprotein.
1 – 0 till potatisproteinet för högre proteinhalt.
Beträffande smältbarheten så finns det i alla fall studier av smältbarheten av potatisprotein hos grisar som brukar ligga väldigt nära den hos hästar. Smältbarheten är extremt hög, 95%. Smältbarheten hos proteinet i Hippolys G.M. får man om man dividerar värdet för SmRp med värdet för råprotein, dvs. 14,4/17 = 0,85, dvs. smältbarheten är 85%.
2 – 0 till potatisproteinet för bättre smältbarhet.
En tredje sak som har betydelse för muskeltillväxten är fördelningen av aminosyror. Det är två aminosyror som är speciellt viktiga för muskeltillväxten, lysin och leucin. 8,6% av proteinet i potatisproteinet består av lysin och 11,3% av leucin. Jämför vi med spannmålsgroddar så består 3,9% av proteinet i havregroddar av lysin och 7,8% av leucin. 2,2% av proteinet i korngroddar består av lysin och 4,4% av leucin. 4,1% av proteinet i vetegroddar består av lysin och 7,5% av leucin.
3 - 0 till potatisproteinet för högre andel lysin.
4 - 0 till potatisproteinet för högre andel leucin.
Jag är helnöjd med Gold medals effekt- och fort gick det också (jag gav ca 200 gram per dag, mycket mindre än jag hade gett av Krafft) Självklart tränar jag muskelbyggande när jag ger en kur, annars är det ju meningslöst.
Bra att du är nöjd. Du ger mindre av en sämre produkt och får bättre resultat? Personligen tror jag inte på trolleri. Det är något lurt med trolleri. En möjlighet är att hästen fick på tok för mycket protein när du gav potatisprotein så det mesta pinkades helt enkelt ut! Hästen fick kanske tillräckligt med protein när du gav Hippolys G.M och muskler bygger man successivt när man tränar så det kan ha sett ut som om det foder du gav senare hade bättre effekt. Detta betyder dock inte att Hippolys G.M är en bättre produkt än potatisprotein (eller Krafft Muskel). Det är den helt enkelt inte.
Som hippolog kan jag bara reflektera över att jag tycker det är synd att alla "nyheter" alltid tas emot med så stor skepsism (dock välgrundat i vissa fall)- fungerar det är det ju bara att tacka och ta emot. Hästen är fin, blank, frisk och välmusklad- det var ju det jag ville.
Har du gått hippologlinjen så borde du kunna räkna ut en foderstat till din häst och ge den den mängd protein den behöver. Mer är sällan bättre när det gäller fodertillskott.
Jag tycker i alla fall att det är märkligt att 200 g/dag av Hippolyt skulle ha någon effekt på musklerna. Du tillför ju endast 29 g SmRp. Jag vet inte vilken häst du har men dressyrhästar brukar vara rätt stora. En häst som väger 600 kg och utför hårt arbete behöver runt 600 g SmRp. Med tanke på detta är 29 g en piss i havet. Du kanske är försäljare av Hippolyt?
Att hästen är blank i pälsen är nog heller inte Hippolyts förtjänst även om fetthalten i produkten är hög, 15%. Ger du bara 200 g/dag så får hästen bara 30 g fett från Hippolyt. Ett grovfoder innehåller ca. 2,5% fett så 1 kg hö innehåller nästan lika mycket fett.
Det finns dock inga genvägar till muskler, man måste träna sin häst och ha en plan- och ett bra helhetstänk när det gäller utfodringsbiten. Sen är hästar också individer och det som fungerade för mig behöver inte fungera för någon annan.
Exakt! Bara för att ett visst foder passar en viss hästs foderstat betyder det inte att det passat till andra hästars foderstat. Man måste se på hela foderstaten. Hippolyts G.M. kanske passade till din foderstat men du skulle ha kunnat hitta basvaror som hade haft samma eller t.o.m. bättre effekt på din häst till en bråkdel av den kostnad du lägger ut på detta färdigfoder.