Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

attempt

Trådstartare
Nu är jag förvirrad. Jag har ingen aning vilken av dem jag ska köpa.
Innehåller allt det hästen behöver i dessa burkar?
Den gröna är ju för hästar på bete, och hästar som äter mer grovfoder än spannmål - vilket min häst gör.
Den Blåa är för vanliga presterande hästar. - vilken min häst gör också.

Frågan är nu, vilket ska jag ge?
Någon som ger något av dessa mineraler som kan hjälpa mig?
:confused:
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Vilket du ska välja beror på vad ditt övriga foder innehåller, därför viktigt med grovfoder analys.
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Rebeccah skrev:
Frågan är nu, vilket ska jag ge?
Någon som ger något av dessa mineraler som kan hjälpa mig?
:confused:
Här får du värdena:
Blå Miner: 120 Ca, 30 P, 60 Mg och 15 mg selen
Vit miner: 80 Ca, 40 P, 60 Mg och 15 mg selen

Så här räknar du ut behoven för vuxen arbetande häst:
0,35 Ca/tillförd Mj
0,25 P/tillförd Mj
0,15 Mg/tillförd Mj

Selen: 0,2 mg/100 kg kroppsvikt hos hästen

Sedan är det bara att matcha det foderstaten ger mot det framräknade behovet och välja den mineralsort som bäst passar in!
//marti
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

En skillnad är att grön inte innehåller några vitaminer eftersom den i första hand är avsedd för häsdtar på bete.
PL
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Jag ger den gröna för den har en lägre Ca/P-kvot än den blå (passar min foderstat) och eftersom jag tillför ADE-vitaminer vid sidan av på vintern och för att även kraftfodret är vitaminiserat (heter det så?). Dessutom passar den ju till betet.
Jag har en ingen tävlingshäst. Just nu är hon dräktig men får den gröna annars också, året om...
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Beror som sagt på grov foder analys och hur foderstaten i övrigt är beräknad. finns ju även krafft miner vit som innehåller mera kalk....
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Men när hästen går på bete kan man ju knappast skicka in analys på gräset?
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Rebeccah skrev:
Men när hästen går på bete kan man ju knappast skicka in analys på gräset?

Kan och kan, tror det går, eller? :confused:

Jag har iaf gett min häst 1/4-dels deciliter cirka av den gröna (på betet), när hon inte är dräktig/digivande (liten stor häst). Förr om åren har hon gått på rätt kassa sommarbeten (men är lättfödd så...). I år blir det ett riktigt "fett" och välskött bete för att hon har föl vid sidan (hoppas jag...) och jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra med mineralerna (ska ju få kraftfoder också och har inte räknat på allt än).
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Det står ju på den gröna: Till hästar som får mer grovfoder än spannmål. Och det får min häst, han får nästan bara hö. Jag ska fråga de i butiken, de kan säkert hjälpa mig. Jag är en yr höna.
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

De kan knappast hälpa dig i butiken om du inte vet vad ditt grovfoder innehåller. Grundregeln är att grovfoder innehåller mer kalk än fosfor men det är inget att lita på. Spanmål innehåller mer fosfor än kalk.
PL
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Krafft miner vit innehåller mindre kalcium. Ge inte om du inte vet att du har underskott på fosfor. Fosfor binder kalcium i kroppen så ett överskott på fosfor e inte bra.
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

:smirk:
Du skrev precis när jag skrev...
Du har alltid bra svar!!
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

peter_lundin skrev:
De kan knappast hälpa dig i butiken om du inte vet vad ditt grovfoder innehåller. Grundregeln är att grovfoder innehåller mer kalk än fosfor men det är inget att lita på. Spanmål innehåller mer fosfor än kalk.
PL



Det förstår jag.
Men jag pratar om sommaren nu, betet. Man vet ju inte vad det är i gräset..
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Nej inte exakt det har du helt rätt i.

Men vissa böcker tillexempel foderböcker av olika slag beror lite på vilken man har. Innehåller fakta om vad bete innehåller i grunden så att säga. Man har testat olika beten å räknat ut vad som generalt finns i betet.
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Hm okej, fast jag är inte säker på att det står i den. Det ska vara en komplett bok där det står om utfodring av häst. Tror jag. Är inte säker, jag räknar inte foderstater själv till min häst det gör kompisen nämligen.
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

Normalt sett behöver hästar inga extra mineraler på betet med undantag för digivande el växande hästar där det kan behövas.
PL
 
Sv: Krafft Miner BlÅ / Krafft Miner GrÖn.

ZorréZaid skrev:
Krafft miner vit innehåller mindre kalcium. Ge inte om du inte vet att du har underskott på fosfor. Fosfor binder kalcium i kroppen så ett överskott på fosfor e inte bra.


ja jag skriver som en kratta. ni har rätt. jag ger miner vit för vi har topp grov foder i år, med Ca inklusive..... jag har fosfor balans dessutom som väger upp foderstaten....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 569
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp