Krafft grund

P

Phorsytia

Tycker ni detta är ett bra foder?
Lägger ni som annvänder det till något? vad?

Har ett nioårigt sto, normalt hull. Arbetar normalt. Rids 5-6 ggr veckan.. Väger väl runt 500+ nu.
Hon har innat gått på Kornkross, betfor och Havre.
Men jag trivs inte med att ge henne havre då hon får alldeles för mycket energi av det.. Tänkte ge Grund + betfor. Tror ni det kan bli bra eller är jag helt ute på fel väg??

Skulle vara jätte tacksam för svar!!

Sv: Krafft grund

Det beror ju på om det passar till ditt hö/hösilage.
Har du analys på detta?
Om inte så är det bara att chansa sig fram för ingen kan veta om det är bra eller inte.

Oj...att du ens vågar lägga ut en sådan fråga utan att informera om analys på ditt grovfoder hihi :)

Phorsytia skrev:
Tycker ni detta är ett bra foder?
Lägger ni som annvänder det till något? vad?

Har ett nioårigt sto, normalt hull. Arbetar normalt. Rids 5-6 ggr veckan.. Väger väl runt 500+ nu.
Hon har innat gått på Kornkross, betfor och Havre.
Men jag trivs inte med att ge henne havre då hon får alldeles för mycket energi av det.. Tänkte ge Grund + betfor. Tror ni det kan bli bra eller är jag helt ute på fel väg??

Skulle vara jätte tacksam för svar!!
jao, vet inte om du redan kan detta men skriver det iallafall..

hästens foderstat bör ligga på en kvot runt 6, dvs antalet gram smältbara råproteiner delat på antalet MJ som finns i fodret.. om kvoten är under 6 ger fodret energi, är den över 6 lugnar det ner hästen..

betfor har kvot 4,9
krafft grund har kvot 7,3
Havre har kvot 8,9
korn har kvot 8,2

så om du tidigare har blandat havre korn och betfor så kommer du alltid att få en högre kvot där än om du ger krafft grund.. även om du skippar betforen..

så vill du lugna ner hästen så skulle jag nog hellre rekommendera Nya groov som har kvot 12,5, eller vanliga groov som har kvot 10.. och öka minska tillsammans med betfor för att få en lagomt pigg häst..

fast höanalysen gör självklart mest nytta här.. :) så man vet exakt.. för man kan behöva lägga till mineraler ändå..

Okej tack. Ska prata med ägaren av ensilage och hö analysen!

Men om man läser om själva krafft groov står det att det är färdigfoder för föl, unghästar och avelsston.. Bör jag då ge det till min häst?

Phorsytia skrev:
Men om man läser om själva krafft groov står det att det är färdigfoder för föl, unghästar och avelsston.. Bör jag då ge det till min häst?

Jag har en val som äter detta anser att det är ett bra foder då han håller hullet bätte. Har din häst svår med det rek jag Groov.

Jag tycker hon håller hullet bra. Hon tappade mycket just efter jag köpte henne men det var pågrund av flytten tror jag. Känner inte att jag skulle vilja använfa groov, för att beskrinvningen och det passar inte alls min häst..

Phorsytia skrev:
ja, det som står påsarna är inget annat än rekommendationer om man har normalhöet (dvs perfekta värden från början) och normalhästen (HBl, normalhull, normalpigg, normalålder osv osv)

min högsta önskan är att dom skulle byta namn på fodersorterna till Röd, Blå, Grön, Lila, Svart, Vit, Orange, Rosa, Brun osv.. då skulle folk aldrig ifrågasätta om dom verkligen ska ge ponnyfoder till kallblodet, avelsfoder till en tävlingsponnyn osv osv.. :D

jag kollar alltid efter vad höanalysen säger, och väljer kraftfoder efter det..
eller så kollar man på hästens tidigare foderstat och tar det som passar bäst om man omöjligt kan skaffa analys på grovfodret..

Om jag ska vara ärlig så är hon en väldigt normal häst :P 9 år, pigg och vaken. Bra hull, kommenteras ofta av ägaren av stallet jag står i. Rids olika träningar från dag till dag, inge gran prix eller 140 hoppning utan rätt lugn nivå.Klart man inte ska välja efter namnet på fodret men det är bara det att hon är inte en tävlingshäst och hon är inte het. Hon kan gå på havre men jag har tagit det beslutet att inte göra det eftersom att hon aldrig gjort det innan i hela sitt liv och det har inte kännts bra för henne denna tiden jag försökt testa att använda det..
Men jag kan ju också testa Krafft groov och se hur hon verkar på det och så får jag väl skaffa fram analyserna också!!

okai.. men det är bra att ha en normalhäst faktiskt.. men då är det juh höet som ska kollas.. är det normalhöet så kan du juh använda krafft grund..

så det beror helt på det där :) krångligt egentligen..

okej tack för svaren :) ska genast kolla upp ensilage analysen!

Min häst går på betfor + krafft grund, b-vit & miner.
Hon rids 5-6 dagar i veckan, & funkar jättebra på detta.
Jag har inte provat havre på henne, men min förra ponny
blev väldigt stissig av betfor+havre, men då drog jag ner på havren & la till musli istället, då funka hon jätte bra, (hon åt väldigt mycket havre även när jag dragit ner på det)
Jag tycker du ska prova & se om det funkar :) dom flesta jag vet är nöjda med det .

oj varför har du dratt fram 2 trådar som är så gamla!

Hon går inte ens på krafft längre.. Men eh tack ändå :angel:

Vad som står där har inget med det att göra. När Krafft skriver sånt utgår de ifrån att hästarna i fråga fodras med ett hö av normalvärden - DÅ är Groov kanske lämpligast för just avelsston och unghästar.
Du ska strunta i vad som STÅR på säckarna/hemsidan att de är gjorda för, om det är lämpligt eller inte beror på vad du har för värden i ditt grovfoder och vad din häst har för behov.

Jag tycker det är ganska FEL av Krafft att överhuvudtaget skriva att något foder är till just sånna o sånna hästar... DEt missuppfattas av många okunniga. Men det är väl ett försäljningstrick :cool: .
Ta t ex Krafft Protein som innehåller ca TRE gånger så mkt protein som Groov men ändå fodras till vanliga hobbyhästar, kanske t o m VILANDE hästar - pga lågt proteinvärde i grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 323
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna