KP Sirocco 914

Görel

Trådstartare
Moderator
var ju som bekant med på olycksfärjan. I media har han omnämnts som hingst, men blev inte han kastrerad för några år sen :confused: Är det dessutom någon som vet varför han kastrerades?

Jag tror inte att han är kastrerad, var iaf hingst 2002 och 2003. Står med i hingstkatalogen bland Hingstar som löser licens vid intresse från stoägare.. Men jag kan ha fel :confused:

Han är kastrerad. Var för jobbig på tävlingsbanan som hingst. Kastrerades för några år sedan.

Mvh Hanna

Det är precis den artikeln jag har läst.

I hingstkatalogen för 2000 står han med bland hingstar som är döda/exporterade med ännu tillgängliga via fryst sperma, och där stod att han kastrerades 2000 (sid 221 för den som undrar :D).

Aha! Tack!

Tycker bara att det är synd att vi inte fick behålla den ende son som fanns efter Racot i avel...

När blev han kastrerad? :confused: Varför skriver de att han är hingst i tidningarna och i resultatlistorna? Och hur kan han lösa licens vid intresse från stoägarna? Iofs så kan det finnas fryst sperma..

Det FINNS fryst sperma efter KP Sirocco.

Så vitt jag vet så var han INTE jobbig på tävlingsbanan...däremot var köparna av honom ENBART TÄVLINGSINTRESSERADE...och att det var därför han kastrerades....så har jag förstått det enligt de uppgifter jag fått ifrån fd ägaren.

Jo men de hästar som tävlas vill de väl enbart tävla...jag hörde att det tom var problem med avtalet med Marwin då Helena helst bara ville tävla när det kom till kritan...och ägaren ville att han skulle vara i aveln samtidigt. ;)

Fast jag kan på sätt och vis förstå dem...himla jobbigt med att både ha hingst i avel och tävla samtidigt...alla hingstar pallar inte det psykiskt utan blir jobbigare om detta kombineras och det är ju egentligen inte så konstigt. ;)

Jamen jag har ju hela tiden hävdat att det finns fryst sperma efter honom :confused:

Tråkigt att dom var enbart tävlingsintresserade, och lite egoistiskt att kastrera honom om han ändå funkade.

Hon VET att det finns fryst efter honom. Eftersom att det nu finns fryst, skulle det vara så då att ni med ston som går i aveln, skulle kunna tänka er att betäcka med honom??

Har själv haft funderingar, men är lite konfunderad vad det gäller fryst.

Tråkigt att dom var enbart tävlingsintresserade, och lite egoistiskt att kastrera honom om han ändå funkade.

Det här med att tävlingsryttare köper gk hingstar enbart för tävling och sedan kastrerar är ännu vanligare i ponnyaveln, där det inte ligger så mycket pengar i språngavgifterna. Förra året kastrerades t.ex. en ung, mycket lovande nf-hingst p.g.a. att ägarna enbart ville använda den som tävlingshäst.

Jag kan hålla med om att det är "egoistiskt", även om varje hästägare självklart har rätten på sin sida att "göra vad man vill" med sin egen häst. Jag tror dock att aveln förlorar oerhört mycket på det här sättet, det är ju de individer som presterar bra på tävlingsbanan som vi vill avla på!

//Kristin

Jag VET också att det finns fryst efter honom...

Jag har inte tänkt att han är ett alternativ för mitt sto då jag tycker att han har för dåliga gångarter. Men han är väldigt söt :) och har intressant stam.

Jag menar andra halvan Lundbäck - de som har honom nu. Men det kanske var under Helenas tid som han kastrerades...

Den "Lundbäcksgrenen" har väl tom fött upp godkäns hingst? Every är ju egen uppfödning osv. Så nog borde de insett avelsvärdet!?

En annan sak är väl att han inte varit så mycket använd!?

Visst är det deras egna hästar som de givetvis får göra vad de vill med, men jag tycker att det är lite tråkigt när man inte kan lyfta blicken över sin egen horisont och se att djuret kan ha andra värden än bara som tävlingshäst.

Håller verkligen med om att man som stoägare är intresserad av att använda goda tävlingsindivider till sin avel. Den hingst jag ska ta mitt sto till har visserligen inte tävlats högre än 1,30 för han blev skadad, men han blev Elit-premierad ändå :)

Tråkigt med nf-hingsten, och var det inte en connemarahingst som blev exporterad till USA förra året som också blev kastrerad?

Ja jag kan ju bara svara för egen del när det gäller min fd egna avelsvärderade hingst :eek:...

...jag köpte honom som föl,fostrade och utbildade och avelsvärderade denna underbara hingst...det som för mej tagit år att fixa...lyckades någon annan förstöra på några minuter med valet av kastrering. :cry: :(

...han köptes av en person som lovade långvarigt hem samt att behålla honom som hingst :crazy:...

...om jag minns rätt så såldes han året därpå och den nya ägaren blev i princip nästan intalad att kastrering var det bästa att göra när hon bara skulle ha honom som ridhäst.:crazy:

Säljaren hade nog ett eget syfte då hon ägde en annan avelsvärderad hingst...dvs viss konkurrens...i och med detta försvann ju "min" hingst ifrån den listan.Han var så otroligt snäll....en kastrering var fullständigt onödig! :(

Jag får nog lov att hålla med...om man vill ha en "vanlig" ridhäst eller tävlingshäst och EJ är avelsintresserad...varför i hela friden siktar man in sej på och köper en godkänd/avelsvärderad hingst? :crazy:

Vad tråkigt!!!:(

Jag förstår inte heller varför man satsat på att köpa en godkänd hingst om man bara ska ha den till ridhäst och inte är intresserad av avelsvärdet. Det måste väl vara dyrare om inte annat :confused:

Jag har varit i kontakt med förra ägaren då jag var/är intresserad av att betäcka honom för något år sedan. Enligt henne var han inte på något vis dum, utan stod hos Helena Lundbäck som då tävlade honom och de ville kastrera honom, som också blev gjort.
Anledningen till att de tyckte det behövdes vet jag inte. Han blev senare såld till någon släkting till Helena Lundbäck. Detta efter information av förra ägaren.
Det finns fryst sperma på Flyinge efter honom. När jag pratade med henne var det dock ingen som provat seminera med det frysta, av den anledningen avstod jag, men det finns ju kvar och jag funderar åter på honom.
Elizabet

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka