Köttfärs, vad gör ni på köttfärs

Wallenbergare (m ärter o lingon)
Parisare (m rödbetor o äggula o pepparrot)
Lasagne

Och:
Köttfärslimpa!!!!! Världens mest oförtjänt bortglömda rätt

Vad gör ni för maträtter på köttfärs.
Jag har fastnat i träsket med köttfärssås, chili con carne, köttbiffar/köttbullar och köttsoppa.
Snälla, hjälp mig med tips

Det finns ju varianter på köttfärslåda i ugn från olika delar av världen, som är trevlig och smidig allt-i-ett mat. Jag gillar shepherds pie (köttfärs toppat med potatismos), babootie (köttfärs toppat med äggstanning) och pastel de choclo (köttfärs toppat med majs). Den sistnämnda gör jag en förenklad variant av hemma, det ska egentligen vara både kyckling och köttfärs, men jag gör den på bara köttfärs.

Vad gör ni för maträtter på köttfärs.
Jag har fastnat i träsket med köttfärssås, chili con carne, köttbiffar/köttbullar och köttsoppa.
Snälla, hjälp mig med tips

Jag gör en vit köttfärssås som är sååå god! Stek köttfärs med salt, gul lök och champinjoner (grönsakerna är såklart om man vill), ha i grädde, creme fraiche, dijonsenap, franska örter (köps i vanligt kryddburk), salladskrydda och lite cayennepeppar samt finhackad/pressad vitlök efter smak. SÅ GOTT! Jag brukar ha bulgur till :d

Biff a la Lindström
Rullader, man plattar till köttfärsen i portionsstorlek och sen strör man över antingen gräslök, persilja, hackad lök eller paprika eller en blandning av två eller flera. Sen rullar man ihop o steker. Salt o peppar i färsen förståss.
Fylld paprika. Man blandar då färsen med t ex ketchup, grädde, lök/purjo/gräslök, hackad persilja o hackad smörgåsgurka + salt/peppar
Frikadeller
Chicken curry med köttfärs istället för kyckling
Stroganoff med köttfärs istället för biff

Jag gör ibland köttfärsgryta och blandar i litet av varje. Steker köttfärsen i "klumpar" , kryddar med salt och grovmalen svartpeppar, häller på buljong alt. krossade tomater, tillsätter gul lök i klyftor, majskorn eller kikärtor, hackad paprika, hackad vitlök och låter allt småputtra en stund. Serveras med pasta eller ris. Jättegott, och man kan variera efter behag och efter vad som finns hemma!

@Rialavargen
Läste inte hela så vet inte om någon tipsat om detta redan men...
Pastagratäng med tacoköttfärs..
Koka pennepasta... stek köttfärsen med valfri krydda (vi gillar taco hot) i med allt i en form med riven ost och färskost... på med gräddecel matlagningsgrädde. In i ugnen.. jättegott :d

Har (förhoppningsvis :D ) gårdagens paj i matlådan idag. Köttfärs, tomat, paprika, bacon och fetaost. På toppen ligger ett lager CF och riven ost. Jag är inte så glad i äggstanning :p Den blev kanongod i alla fall. Till och med dottern som tappat intresse för lagad mat vräkte i sig.

Vid något tillfälle när jag skulle göra en persisk gryta med bland annat linser och aubergine hittade jag inget lämpligt kött till överkomligt pris. Däremot fanns svensk lammfärs med kort datum. Det gick jättebra att byta ut grytbitarna mot färs och jag upplevde att det gick åt mindre kött. Jag använder ganska ofta köttfärs i grytor.

För övrigt:

- Moussaka
- Kebab, dvs jag kryddar färsen och grillar den på spett.
- Köttbullar som kokas i tomatsås.
- Wokade nudlar och grönsaker med köttfärs.

pastel de choclo,det lät intressant,recept?! Tack!
Googla för detaljerna, men i grova drag steker man köttfärs med lök o kryddor, rivna morötter också om man vill, och blandar med russin och svarta oliver. Breder ut i en form, ev klyftade hårdkokta ägg ovanpå. Kör majs i mixer till mos, som man brer ovanpå i ett tjockt lager, och sen in i ugnen tills majsen får lite färg. Ungefär som empanadas, alltså, men med majs istället för pirogdeg.

Jag brukade göra shepherd's pie på vanlig köttfärs. Jättegott och enkelt! Köttfärs, potatis, ärtor och ost är i princip vad som behövs :)

Har inte gjort det på länge nu, måste göras!

Mina favoriter är morotsfärsbiffar. 2 rivna morötter och grädde i färssmeten, det ska vara ganska blött men klibbigt så biffarna håller ihop.
Stek biffarna och häll sen grädde och soya i stekpannan och låt puttra. Vääldigt gott. Jag brukar ha potatismos till med lite ost i.

Körrfärssoppa är också gott.

Tack, alla för era svar. Jag började med Buritos idag. Har även fryst in en platt köttfärsdel som skall stekas som en hel kaka, någon dag framöver. Tänkte ta och försöka gå igenom all era tips, och laga dem när tillfälle ges:-)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 789
Senast: Gruvan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?