kött= djurplågeri?

Det är så jag tänker också. Sen tycker jag synd om korna som ff står uppbundna i rader större delen av året. Kul liv. Och kalvarna som sitter i varsitt litet bås. Det finns ju flera ickeanimaliska alternativ att välja på; för mig lutar det åt att gå över till det.

Nu är inte jag jätteinsatt men väl nyfiken amatör. De enda djur jag vet står uppbunda är tjurkalvarna som ska gå till slakt, men de står de inne i ungefär 3 veckor för att bli lite tama (det är ingen höjdare att försöka hantera dem när de är 1 år och gått på lösdrift :p), sedan går de ut på bete med andra tjurkalvar. Mjölkkorna går lösa i lagården och på bete dagtid. Kalvboxarna, alltså de små som de ligger ensamma i är de i sina första 3-4 veckor, tills man ser att de är pigga och växer. Sedan går de på mitt jobb ut i gruppboxar, och där är det gott om utrymme och full rulle. Då går de i grupper om 7-8 stycken och skuttar varje vaken minut med fri tillgång till foder och rejält med strö. Men jag förstår verkligen att man väljer veg, det har jag övervägt många gånger innan jag träffade min sambo som är bonde.
 
Nu är inte jag jätteinsatt men väl nyfiken amatör. De enda djur jag vet står uppbunda är tjurkalvarna som ska gå till slakt, men de står de inne i ungefär 3 veckor för att bli lite tama (det är ingen höjdare att försöka hantera dem när de är 1 år och gått på lösdrift :p), sedan går de ut på bete med andra tjurkalvar. Mjölkkorna går lösa i lagården och på bete dagtid. Kalvboxarna, alltså de små som de ligger ensamma i är de i sina första 3-4 veckor, tills man ser att de är pigga och växer. Sedan går de på mitt jobb ut i gruppboxar, och där är det gott om utrymme och full rulle. Då går de i grupper om 7-8 stycken och skuttar varje vaken minut med fri tillgång till foder och rejält med strö. Men jag förstår verkligen att man väljer veg, det har jag övervägt många gånger innan jag träffade min sambo som är bonde.

Det är förbjudet att binda upp djur under 6 månaders ålder i Sverige. Alla kalvar dricker mjölk tills de är 8 eller 12 veckor (konv el eko). Eller mer då, men det är minimi enligt lagen.

Sen föds tjurar (eller om de kastrerats, stutar) upp till slakt. Ibland kvar på mjölkgården, ibland på en annan gård. Är de stutar får de ofta beta en sommar. Det är mer sällan att tjurar kommer ut på bete men inte helt ovanligt. Alla ekodjur kommer ut på bete.

Kvigkalvar föds i regel upp till att bli nya mjölkkor. Det kallas rekrytering. Har man många kan några bli slaktdjur och några säljas till liv. De är alltid på bete på sommaren (lag).
 
Intressant @athena! Tror jag använde "kalv" slarvigt, när våra är avvanda säljs de och då räknas de nog inte som kalvar. Fick en broschyr av inspektören där det står att de räknas som kalv till 6 mån bara. Här är allt under 1 år "kalvarna". Och alla kalvar vi säljer går på bete, men då har vi iof samma köpare varje år.
 
Jag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!

Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.

Anyway.

Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade :).

Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?

Har ni era hästar på lösdrift?

Får de fri tillgång på grovfoder?

Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
För min del så äter jag veganskt för att jag insåg att kor i regel hålls på ett sätt som jag aldrig skulle vilja hålla något djur på. Allra minst häst.
 
Inser efter att ha läst det här att jag nog måste börja äta kött igen. :(

Så många bra argument.

Mvh Övertygad
Inte särskilt. Det är tvärtom vad författaren tror mindre energieffektivt att äta växter efter att de har ätits av djur. För att inte tala om miljöpåverkan av djurhållningen.

(Jag fattar inte varför han skrev artikeln i egenskap av barnläkare. Det ger honom ingen expertis i ämnet. Ser bara pretentiöst ut. Jag är allergisk mot folk som använder titlar i onödiga sammanhang.)
 
Intressant. Ur djurets synvinkel hålls nog de flesta kor i Sverige på ett mycket bättre sätt än hästarna.
Att många håller sin häst på dåligt vis gör ju inte att korna har det bra. Jag bedömer det relativt till hur jag vill hålla djur, inte hur andra håller sina djur.
 
Inte särskilt. Det är tvärtom vad författaren tror mindre energieffektivt att äta växter efter att de har ätits av djur. För att inte tala om miljöpåverkan av djurhållningen.

(Jag fattar inte varför han skrev artikeln i egenskap av barnläkare. Det ger honom ingen expertis i ämnet. Ser bara pretentiöst ut. Jag är allergisk mot folk som använder titlar i onödiga sammanhang.)

Jag tror att Mammas var rejält ironisk, artikeln var idiotisk. Det finns idiotiska artiklar och argument publicerade från andra sidan också men jag tycker inte att det är särskilt intressant att dra upp dem i en seriös diskussion.

Angående energieffektivitet så är det naturligtvis en rejäl förlust att äta kött från djur som fötts upp på kraftfoder som vi skulle kunna tillgodogöra oss direkt men vi kan inte omvandla gräs och annat grovfoder till energi så när det gäller betesdjur ser det lite annorlunda ut.
 
Jag äter kött, och jag älskar kött i alla möjliga former och att experimentera med det. Mörningar osv.

10 år som slaktare och även jägare har jag inte heller problem att själv avliva. För jag har träffat djuren levande (eller sett dem i skogen) och jag känner ett ansvar för mitt samvete och konsumenterna att behandla djuret väl och göra det snabbt och när djuret minst anar det. Är det ett lidande djur (trafikskadat eller nödslakt) så är det självklart för mig att få stopp på lidandet.
Säkert många som ser mig som typ dum i huvudet. Men jag kan inte ro för att jag känner att jag kan göra det och faktiskt gör det.

Jag äter bara svenskt kött som jag vet vart de kommer ifrån, till 90% äter vi bara viltkött här i familjen.

Djur far illa i Sverige oxå. Men våra besiktningsveterinärer är stenhårda och jag har stort förtroende för dem. De anmäler allt men tyvärr är det ju i rätten de brister många gånger å ärenden läggs ner.
 
Apropå den diskussion som varit gällande att en del vegetarianer/veganer upplever sig påhoppade gällande sitt kostval från köttätarhåll och tvärt om.

Tycker ni inte att redan titeln på denna tråd är något tendentiös?

Titeln är vald utefter de åsikter som luftades i den andra tråden :)

(och den fick hit bukefolket)
 
@Monifa Du tycker inte det är nåt konstigt med att hålla kor dräktiga, ta deras kalv och sen sno deras mjölk för att vi människor, som enda art, ska kunna dricka mjölk hela livet?

Jag använder själv mjölkprodukter ibland men har väldigt svårt att rättfärdiga det faktiskt.

Trots att jag varit laktovegetarian i massor av år tycker jag egentligen att det är "värre" att äta mjölkprodukter än att äta kött (bortsett från kyckling då). Att enbart ha djur som ska bli kött känns lättare att ha på ett schysst sätt.
 
Jag tror att Mammas var rejält ironisk, artikeln var idiotisk. Det finns idiotiska artiklar och argument publicerade från andra sidan också men jag tycker inte att det är särskilt intressant att dra upp dem i en seriös diskussion.

Givetvis finns det det, men den där artikeln var ju så dum så att den var rolig. Tror inte den drogs upp i syfte att visa hur knäppa allätare är, utan just för att den var så helknäpp.
 
(Jag fattar inte varför han skrev artikeln i egenskap av barnläkare. Det ger honom ingen expertis i ämnet. Ser bara pretentiöst ut. Jag är allergisk mot folk som använder titlar i onödiga sammanhang.)

Det är ju på nåt sätt än mer skrämmande att han är läkare, undrar hur han tog sig igenom utbildningen...
 
Tankte pa den har traden och @Monifa nar jag var ute och akte i dag. Jag akte tydligen igenom flera seriost stora mjolk farmer. Det fanns atminstone tre jatte ladugardar nara vagen men vansinnigt stora beteshagar (jag kunde inte se bortre staketen). Har ar allt gras som inte vattnas gult nu ... tva av hagarna var gula och den tredje gron. Den lag bredvid ett stort alfalfa falt sa jag gissar att de bara vattnade alltihop.

Nar jag akte forbi, runt 11, 11:30 pa formiddagen, var det ungefar 26-27*C och stralande sol, men en svag lite kylig bris. Gar man undan i skuggan blir det nastan kyligt ... kan man parkera i halvskugga ar det nastan kallt i bilen om man lamnar den med rutor oppna.
I alla handelser, det finns inte sa mycket trad har i Californien sa alla beteshagar var soliga ... och hundratals kor trangdes precis framfor ladugardarna (med oppna sidor, egentligen bara stora tak). Nagra lag ner, de flesta stod och riktigt tryckte sig mot grinden in i ladugarden. ... Det var precis den bild som @Monifa malade upp for oss. Har har de precis hur mycket fint bete som helst ... och de vill in. Inte ens mina rottisar tyckte att det var varmt i dag. :p
 
Även i ekologisk produktion skiljs ko och kalv löjligt tidigt. Rätt mig om jag har fel.

Mitt svar var ang uppbundna kor och kalvar i ensambox.

Jag tycker det säger sig själv att man tar kalven från kon. Det heter mjölkproduktion och inte kalvproduktion... Att låta kalven vara kvar hos kon är ingen bra lösning även om den inte skulle dricka upp all mjölk.

Forskningen har kommit fram till när det är bäst för både ko och kalv att skiljas (om de ska skiljas that is,så slipper nån kommentera det). Därför sänktes tiden från 3 till 1 dygn i KRAVs regler för ett par år sen. För att det är bättre för båda parter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp