Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
<snip>
Och ja detta är mitt livs längsta inlägg på mina typ 10 år på bukefalos
Ja självklart hade det var det bästa. Nu finns det vad jag kunnat hitta bara studier som är inriktade på sommarbete och produktion. Därför väljer jag att titta på korna och läsa dom utefter vad jag ser för i slutet är det dom som blir drabbade och de är ganska tydliga med att de vill vara inne och det visar inga tecken på att vilja gå ut eller inte trivas där inne (kor med störningar ser man ganska snabbt). Vi skulle dessutom se det på produktionen om de ville ut för då skulle de stå vid grindarna inomhus. Nu kan jag tyvärr inte filma hur det ser ut och låter i lagården sommartid när vi släpper ut vs. hur det ser ut och låter nu men det är markant skillnad i hur korna beter sig vid betessläpp varje morgon.@Monifa
Du missar poängen helt. En rimlig argumentation bör ha sin bas i studier på vad som är bäst för djuren, inte på vilket klockslag korna står vid grinden.
Håller med. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.allt engagemang är bra engagemang!
Håller med. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.
allt engagemang är bra engagemang!
På ett sätt anser jag att allt engagemang är bra engagemang! Å andra sidan kan det lätt bli så svart-vitt att det skadar grundfrågeställningen.
Jag håller med om att somliga, ofta nyfrälsta, gör mer skada än nytta när de försöker pracka på andra sina åsikter - men jag anser ändå att det är bra att de är engagerade, om än på sitt vis. Jag håller även med om att man inte behöver gå all-in i något utan kan engagera sig så mycket man önskar. Människor är individer och alla är olika.det är ett "å ena sidan...å andra sidan"-argument
@Monifa Kor som går lösa inne - vad hindrar att man lämnar öppet så att de kan gå ut och in när de vill?
Då googlar jag lika dåligt för jag hittar också enbart studier som ser på hur betesgången påverkar korna. Intressant att läsa att produktionen blev lägre! Det tror jag också är ett skäl till att korna inte går in och ut som de vill året runt @Sleepy. Jag tror vi alla kan enas om att det inte kan bli dyrare för mjölkbönderna nu, då förlorar vi dem. Minskad produktion vore ett dråpslag som hette duga. Och jag som konsument vill verkligen inte köpa importerad mjölk, men så anser jag inte heller att en svensk mjölkko lider. Jag ser dem mycket hellre på de villkor som finns nu än inte alls.
Det finns ju mjölkrobotar man kan köra ut till betet - istället för att flytta korna.vissa gårdar har inte ens betena i anslutning till stallet utan driver korna till betet.
Intressant: http://www.krav.se/nyhet/standigt-oppna-dorrarAtt produktionen blir lägre är egentligen rätt logiskt. Inomhus har vi en uträknad foderstat och kon får exakt det hon behöver för att orka producera. Vid bete blir det inte riktigt samma sak,
Jag håller med om att somliga, ofta nyfrälsta, gör mer skada än nytta när de försöker pracka på andra sina åsikter - men jag anser ändå att det är bra att de är engagerade, om än på sitt vis. Jag håller även med om att man inte behöver gå all-in i något utan kan engagera sig så mycket man önskar. Människor är individer och alla är olika.
Summa: Allt engagemang är bra engagemang. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.
Jag gillar våld och kriminalitet! Eller nä, skämt å sido så är jag egentligen mot allt ont i världen och donerar pengar till Greenpeace varje månad .
skämt å sido så är jag egentligen mot allt ont i världen och donerar pengar till Greenpeace varje månad .
Jag gillar våld och kriminalitet!
Det finns ju mjölkrobotar man kan köra ut till betet - istället för att flytta korna.
Men gör de det då? Finns det inga studier på detta alls? Om nu kor så jäkla gärna mest bara vill vara inne borde det väl finnas drösvis med forskning som visar på att man inte bör låta kor vara ute?Är det verkligen helt orimligt att djuren lever ett gott liv inomhus under vinterhalvåret?
Men gör de det då? Finns det inga studier på detta alls? Om nu kor så jäkla gärna mest bara vill vara inne borde det väl finnas drösvis med forskning som visar på att man inte bör låta kor vara ute?
Men vad är detta för märklig återkommande ursäkt? Vad är det som säger att korna har det bra bara för att de har det bättre än hästarna? Vad är det som säger att "bättre än hästarna" är tillräckligt bra? Är du med på hur jag menar?Som flera andra påpekat anser jag att korna lever ett långt naturligare och mindre stressigt liv än gemene häst.
Med det resonemanget borde vi inte ens behöva kontrollera att att bönder sköter sina djur, eftersom vi kan lita på att de sköter dem eftersom det ligger i deras intresse att göra det. Jag är skeptisk, minst sagt.Det ligger i allas intresse(ffa böndernas) att djuren mår så bra som möjligt.