kött= djurplågeri?

<snip>
Och ja detta är mitt livs längsta inlägg på mina typ 10 år på bukefalos :o:o

Och tack for det.:cool: Jag har fatt en helt ny insyn i mjolkproduction.

Sedan maste jag saga att de fa kor jag varit nara, i Vasterbotten hos min Mormor och Morfar, stod och skrek vid grinden efter ett par timmar ute. Hasten och grisarna gick lugnt vidare i sina hagar ... men korna ville in sa fort det inte var perfect vader.
 
@Monifa
Du missar poängen helt. En rimlig argumentation bör ha sin bas i studier på vad som är bäst för djuren, inte på vilket klockslag korna står vid grinden.
Ja självklart hade det var det bästa. Nu finns det vad jag kunnat hitta bara studier som är inriktade på sommarbete och produktion. Därför väljer jag att titta på korna och läsa dom utefter vad jag ser för i slutet är det dom som blir drabbade och de är ganska tydliga med att de vill vara inne och det visar inga tecken på att vilja gå ut eller inte trivas där inne (kor med störningar ser man ganska snabbt). Vi skulle dessutom se det på produktionen om de ville ut för då skulle de stå vid grindarna inomhus. Nu kan jag tyvärr inte filma hur det ser ut och låter i lagården sommartid när vi släpper ut vs. hur det ser ut och låter nu men det är markant skillnad i hur korna beter sig vid betessläpp varje morgon.

Men du får gärna visa studier som pekar på att korna borde vara ute året runt (rimligtvis slu eller liknande bör ligga bakom studien.), kan ju vara jag som är en usel googlare :)
 
Håller med. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.

Just i detta tillfälle var väl din citering inte hela världen, men rent generellt så är det otrolig dålig nettikett att klippa ut en lite del av ett citat på det där sättet tycker jag :). Speciellt när det är ett "å ena sidan...å andra sidan"-argument och man bara citerar en lösryckt del av "å ena sidan..." ;).

Det du citerade:
allt engagemang är bra engagemang!

Det jag skrev:
På ett sätt anser jag att allt engagemang är bra engagemang! Å andra sidan kan det lätt bli så svart-vitt att det skadar grundfrågeställningen.
 
det är ett "å ena sidan...å andra sidan"-argument
Jag håller med om att somliga, ofta nyfrälsta, gör mer skada än nytta när de försöker pracka på andra sina åsikter - men jag anser ändå att det är bra att de är engagerade, om än på sitt vis. Jag håller även med om att man inte behöver gå all-in i något utan kan engagera sig så mycket man önskar. Människor är individer och alla är olika.

Summa: Allt engagemang är bra engagemang. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.
 
Tycker vi har fått en jättefin saklig inblick i kossans liv här. Bönderna ÄR oerhört kunniga om sina djur,
man lever ju med dom och ägnar dom och kringskötseln knappast bara 40timmar i veckan utan betydligt mycket mer..

Tycker all bra info som fåtts här bara styrker det faktum att alla borde vilja välja Svenskt.
 
Då googlar jag lika dåligt för jag hittar också enbart studier som ser på hur betesgången påverkar korna. Intressant att läsa att produktionen blev lägre! Det tror jag också är ett skäl till att korna inte går in och ut som de vill året runt @Sleepy. Jag tror vi alla kan enas om att det inte kan bli dyrare för mjölkbönderna nu, då förlorar vi dem. Minskad produktion vore ett dråpslag som hette duga. Och jag som konsument vill verkligen inte köpa importerad mjölk, men så anser jag inte heller att en svensk mjölkko lider. Jag ser dem mycket hellre på de villkor som finns nu än inte alls.
 
@Monifa Kor som går lösa inne - vad hindrar att man lämnar öppet så att de kan gå ut och in när de vill?

Det är från gård till gård. Men i vårt fall är det för att vi kör med maskiner nu på hösten till kringliggande åkrar :) vissa gårdar har inte ens betena i anslutning till stallet utan driver korna till betet.

Hade vart intressant att se studie på utevistelse vintertid. Typ jämföra robot besättningar där ena halvan erbjuder rasthage.
 
Då googlar jag lika dåligt för jag hittar också enbart studier som ser på hur betesgången påverkar korna. Intressant att läsa att produktionen blev lägre! Det tror jag också är ett skäl till att korna inte går in och ut som de vill året runt @Sleepy. Jag tror vi alla kan enas om att det inte kan bli dyrare för mjölkbönderna nu, då förlorar vi dem. Minskad produktion vore ett dråpslag som hette duga. Och jag som konsument vill verkligen inte köpa importerad mjölk, men så anser jag inte heller att en svensk mjölkko lider. Jag ser dem mycket hellre på de villkor som finns nu än inte alls.

Att produktionen blir lägre är egentligen rätt logiskt. Inomhus har vi en uträknad foderstat och kon får exakt det hon behöver för att orka producera. Vid bete blir det inte riktigt samma sak, dels äter de enbart bete (eller bete dagtid och ensilage nattetid beroende på hur man har betesdrifte. När det är som varmast släpper vi ut de nattetid) och så orkar de inte äta lika mycket som inne. Vi kör ut 7 ton foder per dag och det ska räcka i ett dygn. Det i sin tur blir 50 kg fullfoder (ensilage, pellets, spannmål, åkerböna) per kossa.

Men sen är det ju tyvärr så att alla inte vill ha djur i produktion och av den anledningen är det snarare plus i kanten om lantbruket dör ut.

Jag skulle aldrig för mitt liv köpa utländsk mejeri eller kött :yuck: hade en praktikant som bodde halvtid i Sverige /Tyskland och hade vart på en tyskgård. Snacka om skillnad :( vill dock inte uttala mig ytterligare efter som att jag inte sätt det själv.
Sen har vi de enorma gårdarna i Kina med bortåt 100'000+ kor. Undra hur de kossorna mår :cry:
 
Jag håller med om att somliga, ofta nyfrälsta, gör mer skada än nytta när de försöker pracka på andra sina åsikter - men jag anser ändå att det är bra att de är engagerade, om än på sitt vis. Jag håller även med om att man inte behöver gå all-in i något utan kan engagera sig så mycket man önskar. Människor är individer och alla är olika.

Summa: Allt engagemang är bra engagemang. Att kategorisera människor är kontraproduktivt.

Mitt inlägg var lite off topic gentemot själva ämnet i tråden och bara en lite påminnelse om god internet-etikett :). Kommentaren handlade mest om att det tillhör god ton att citera hela sammanhanget i en tråd :).

Ett överdrivet exempel, bara för att belysa hur det kan bli:

Påhittat orginal-citat:
Jag gillar våld och kriminalitet! Eller nä, skämt å sido så är jag egentligen mot allt ont i världen och donerar pengar till Greenpeace varje månad :).

Exempel på lösryckt citat som dock behåller andemeningen i det personen säger:
skämt å sido så är jag egentligen mot allt ont i världen och donerar pengar till Greenpeace varje månad :).

Och ett litet exempel på hur fel det kan gå :) :
Jag gillar våld och kriminalitet!
 
Är det verkligen helt orimligt att djuren lever ett gott liv inomhus under vinterhalvåret?
Men gör de det då? Finns det inga studier på detta alls? Om nu kor så jäkla gärna mest bara vill vara inne borde det väl finnas drösvis med forskning som visar på att man inte bör låta kor vara ute?
 
Men gör de det då? Finns det inga studier på detta alls? Om nu kor så jäkla gärna mest bara vill vara inne borde det väl finnas drösvis med forskning som visar på att man inte bör låta kor vara ute?

Studierna visar ju snarare på positiva effekter utav betesgången, förutom då just produktionen. Vi som jobbar med djuren kanske alla har rosa glasögon, men ja - våra djur mår i mina ögon bra. Uppenbarligen även enligt svenskt djurskydd. Som flera andra påpekat anser jag att korna lever ett långt naturligare och mindre stressigt liv än gemene häst. Naturligtvis ska man alltid sträva efter att bli bättre, och det tycker jag Sverige gör. Det ligger i allas intresse(ffa böndernas) att djuren mår så bra som möjligt. En hängig ko mjölkar allt annat än bra. Och utan intäkterna från mjölken - inga fler kor.
 
Som flera andra påpekat anser jag att korna lever ett långt naturligare och mindre stressigt liv än gemene häst.
Men vad är detta för märklig återkommande ursäkt? Vad är det som säger att korna har det bra bara för att de har det bättre än hästarna? Vad är det som säger att "bättre än hästarna" är tillräckligt bra? Är du med på hur jag menar?

Argumentationen verkar gå:
1. Våra kor vill in.
2. Vi känner våra kor.
3. Hästarna i Sverige har det inte lika bra som korna.

Det ligger i allas intresse(ffa böndernas) att djuren mår så bra som möjligt.
Med det resonemanget borde vi inte ens behöva kontrollera att att bönder sköter sina djur, eftersom vi kan lita på att de sköter dem eftersom det ligger i deras intresse att göra det. Jag är skeptisk, minst sagt.
 
@Sleepy haha så otippat. Har arbetat på granngården till den som intervjuas :angel: de är väldigt kompetenta! Har för mig att de har gårdsbutik också (så bor man i närheten rekommenderar jag att man åker dit)
Sen är det ju bara sommartid de har dörrarna öppna men det kanske du förstod :)

@niphredil jag är intresserad av studier som styrker att de skulle må bra av bete året runt :) jag kan precis som @Bluefish bara kolla på korna. Ser de vakna ut? Nyfikna? Idisslar de som de ska? Får alla möjlighet att äta så länge de vill? Nån som står konstigt vid liggbåsen?

Det finns så otroligt mycket man kollar på när man kliver ut i en besättning för att se om den är frisk och mår bra. Störningar i en besättning kan uttrycka sig som att de inte brunstar, inte blir dräktiga, att de hostar upp foderbollar, diarré, dålig päls, lite mjölk, hältor, ledinflamationer och typ hundra saker till. Om besättningen har bra dräktighetsprocent, fina i hull och bra vomfyllnad, de lägger sig ner direkt utan att vänta en längre tid vid båsen, blank päls, vakna ögon, bra produktion, etc så tolkar jag det som att besättningen mår bra. Tillägg: kor är känsliga så störningar kan uppkomma utav en sån liten sak som att nackbommen på liggbåsen är för långt in. Vilket gör att kon inte vill lägga sig ner = står idisslingen = lägre produktion.

Men studier finns: på fördelarna med att släppa på sommarbete. Men många av de fördelarna försvinner när det inte längre är sommarklimat.

Ang ditt sista postade. Kontroller ska finnas! Tyvärr upplever jag att de oftast kollar så papprena är i sin ordning och att alla djur finns (lagom kul när de kommer och ska räkna alla djur. Mitt i sommaren när alla är på bete runt om halva kommunen haha)

Jag tycker inte korna har det bättre än hästarna och inte tvärt om heller. Det är olika arter för olika ändamål. Som sagt det ena har vi för produktion och det andra för intresse men båda för vår egen skull. Det ena utesluter inte det andra, bara för att vi håller kor för produktion innebär inte det att vi skiter i dom "allt för att bedriva typ så billigt lantbruk som möjligt"
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp