kött= djurplågeri?

@Monifa Som sagt, jag har ingen uppfattning om vad som är bäst för kor. Jag är bara nyfiken på hur resonemanget ser ut för att rättfärdiga skötseln som den ser ut idag. Det låter verkligen jättemärkligt att det inte finns någon som helst forskning om vad som är bäst för kor i form av utevistelse. Helt stört ju.

Men vad är detta för märklig återkommande ursäkt? Vad är det som säger att korna har det bra bara för att de har det bättre än hästarna? Vad är det som säger att "bättre än hästarna" är tillräckligt bra? Är du med på hur jag menar?

Argumentationen verkar gå:
1. Våra kor vill in.
2. Vi känner våra kor.
3. Hästarna i Sverige har det inte lika bra som korna.

Med det resonemanget borde vi inte ens behöva kontrollera att att bönder sköter sina djur, eftersom vi kan lita på att de sköter dem eftersom det ligger i deras intresse att göra det. Jag är skeptisk, minst sagt.

Jag skrev det inte som en ursäkt, jag känner liksom inte behovet av att ursäkta den djurhållning jag är i kontakt med. Det är en jämförelse mellan två djur där hållningen av det ena kritiseras hårt och det andra är helt normaliserat. Jag läser argumenten som att det främsta och enda är att det inte handlar om lidande djur när de går inne på vintern. De mår bra, överlag. Att det finns ett fåtal som inte sköter sina djur är väl självklart, så är det väl alltid med allt? Och de ska inte fortsätta, kan man inte hålla djuren på vettigt sätt ska man inte ha dem.

Även om de inte fanns enstaka som misskötte sig tycker jag kontrollerna ska fortsätta, inspektörerna sitter på ny kunskap till bonden och ger konsumenten en överblick över standarden. Det jag ser är tillräckligt bra, absolut. Men vill man se att de lever som de gjorde i vilt tillstånd kommer man aldrig bli nöjd, då tror jag svaret är att vi får lägga ned att hålla kor. Efter vad jag läst mig till i tråden fungerar inte en mjölkko att ställa om som diko heller. En kalv dricker 6-7 liter om dagen, en bra ko mjölkar 60 liter.

@Bluefish om jag förstått det rätt har du kontakt med lantbruket genom jobb eller liknande? Mjölkar era bästa kor 60 liter om dagen? O_o Helt sjukt jäkla mycket.
USA ligger klart i framkant inom just produktion och där ligger besättningssnittet på 40-50 liter (så då mjölkar ju vissa bortåt 60 liter kan jag anta). Min gård (ekologisk, lägre snitt en konventionell) har ett snitt på 27 liter (det är för den oinsatta den totala mängden från två mjölkningstillfällen)

Vi vill iof inte ligga över 30 liter i snitt pga slitaget på kon men 60 liter är ju helt sjukt :o

Ang beteskravet:

"ett slopande av beteskravet skulle öka sjukligheten och därmed antibiotikaanvändningen i berörda besättningar och dessutom orsaka djurägarna ekonomiska förluster."

http://www.svf.se/Documents/Förbundet/Förstasidesartiklar/sommarbete SvVetTidn 8-9 -15.pdf

Ingen i tråden vad jag sett som vill ta bort sommarbetet :) finns SLU studier på fördelarna med sommarbetet. Det är bete året runt som iallafall jag inte tror på dels ur ett ekonomiskt perspektiv men också för ökad risk för sjukdomar och för att kon hellre vill vara inne.

Bete sommartid :banana: yay
Bete vintertid: :wtf: nay

Ja jag jobbar på en stor mjölkgård och hemma hos oss finns en lösdrift med köttdjur som är sambons @Monifa. Är väldigt ny inom det här med mjölkkor men det är väldigt roligt och spännande! Vet att en annan gård har en ko som mjölkar upp till 37 liter per mjölkning! På tal om extremt då. Just nu ligger vi som mest på 55 liter på några "superkor", men som jag förstått det brukar det finnas några på 60 även om de flesta ligger lägre. Just nu har vi faktiskt en som jobbar hos oss som kommer från USA, väldigt intressant att höra hur de har det. Kommer från en ekogård men har inte reagerat över mjölkmängden här när du säger det. Det tycker jag är ett kvitto på att min bonde bryr sig, den nya granskar ju gården med helt andra ögon (utifrån vad hen berättat var det ett toppenställe på alla sätt over there) och kommer med tips och input.

Ja jag jobbar på en stor mjölkgård och hemma hos oss finns en lösdrift med köttdjur som är sambons @Monifa. Är väldigt ny inom det här med mjölkkor men det är väldigt roligt och spännande! Vet att en annan gård har en ko som mjölkar upp till 37 liter per mjölkning! På tal om extremt då. Just nu ligger vi som mest på 55 liter på några "superkor", men som jag förstått det brukar det finnas några på 60 även om de flesta ligger lägre. Just nu har vi faktiskt en som jobbar hos oss som kommer från USA, väldigt intressant att höra hur de har det. Kommer från en ekogård men har inte reagerat över mjölkmängden här när du säger det. Det tycker jag är ett kvitto på att min bonde bryr sig, den nya granskar ju gården med helt andra ögon (utifrån vad hen berättat var det ett toppenställe på alla sätt over there) och kommer med tips och input.

Kan du inte kolla vad ni ligger i snitt? Kan ju ta det i pm, väldigt nyfiken på vad det är för gård :angel: hur ligger ni med juverhälsoproblem och hältor? Det är det jag oftast oroar mig mest för i avelsarbetet om man fokuserar mycket på produktionen är att korna inte håller. Snitt ecm är också av intresse :angel:

Jag reagerar nog mest för att jag är på ekogård :) snittet är typ 30 om man ser över hela landet. Vi har ju lite andra regler att förhålla oss till (majs går inte att odla eko typ...). På en av de konventionella gården jag var på förr (420 mjölkande) så låg snittet per dygn på 33 liter.

Haha jo det kan jag nog, får pma dig när jag kommit ihåg att fråga! Ecm har jag dock ingen som helst koll på vad det är, måste fråga :D

Och tack for det.:cool: Jag har fatt en helt ny insyn i mjolkproduction.

Sedan maste jag saga att de fa kor jag varit nara, i Vasterbotten hos min Mormor och Morfar, stod och skrek vid grinden efter ett par timmar ute. Hasten och grisarna gick lugnt vidare i sina hagar ... men korna ville in sa fort det inte var perfect vader.
Helt galet knapplån - kommer du från VÄSTERBOTTEN??? Vilken del då???

Men du får gärna visa studier som pekar på att korna borde vara ute året runt (rimligtvis slu eller liknande bör ligga bakom studien.), kan ju vara jag som är en usel googlare :)
Jag gjorde ingen lusläsning men tycke mig finna en del forskning när jag sökte på "out-wintering dairy cattle". Inte från SLU förstås.

Fast alltså hur många gånger ska jag säga det :banghead: Om vi fantiserar om att det kostnadsmässigt skulle vara same/same att ha dom inne eller ute så hade korna fortfarande valt att stå inne och äta ensilage. Vi släppte ut korna igår när vi skulle stö och kalka liggbåsen. Frågade chefen om de gick ut snällt och ja det hade de gjort klockan halv 8. Vid 9 när vi skulle börja strö hade de första korna redan ställt sig vid ingången och vid klockan 10 såg det ut såhär vid grindöppningen:
65690ECD-902D-4BDC-B3B5-95B84DDB03B6_zpssp4nlgaz.jpg

Då har de alltså vart ute i 2,5 timme och tyckte att det räckte. 17 plusgrader, växlande molnighet och medelblåst för att vara förhöst.

Kan du skicka PM (vill inte att det slängs med gårdsnamn öppet i tråden) med vilka gårdar i Sverige som har sina mjölkkor ute året runt. Och jo pälsen är ett problem. Vi klipper inga djur på vintern, finns inget behov för det. När jag däremot arbetade med köttdjur klippte vi första gången i november för redan då började de bli svettiga. Varmstall förövrigt, jag gick runt i t-shirt där inne vintertid. Nyare stall byggs ofta kallt och med annan typ av ventilation (sen har köttdjuren annan päls, se bilder nedan)

Monifas pälsskola, september.
Börjar med nyfödda (dessa är vid tillfället bilden togs tre dagar gamla)
6CC75726-7B6F-4439-ABCC-83A8386BA867_zpstyk6ygd2.jpg

Mjölkras, kortpäls och normaltät.

A32966C0-B090-4341-B83D-34A9A091A556_zpslw88wywo.jpg

Charolais x srb (hälften kött/mjölk dvs). På samma ställe som kalven ovan, ganska mycket mer päls.

Sen tar vi lite ungdjur. De går ute och har gjort sedan början av maj, de har vindskydd, stödfodrats med kraftfoder och nu även ensilage (delvis för att det inte ska bli för stort foderombyte vid installning)

41035B3C-0B02-42D4-B62B-1A688E78EA91_zpsu1pkwtef.jpg

Hollstein, hon är mest bara luddig. Som du ser längs med halsen är pälsen gles dessutom. Kvigan bakom (426) är även hon luddig så jag har inte valt djur. De två svarta som står i varsin ytterkant är köttraskorsningar med annan päls.

E44C7A86-F067-47BE-B8F7-700E441C7637_zps3pbfl5uq.jpg

Här har vi en sinko som går med dessa småglin i väntan på att hon ska få sin kalv. Hon har vart ute på bete sedan mitten av maj (i början som mjölkko sedan som sinko). Det är alltid svårt att visa hur tunn svart päls är men vit med "leverfläckar" syns bättre.

F34A2338-C9BB-4EDE-99B7-24ED8C387035_zpszqhat9n2.jpg

Också i samma hage (fint va, med ån som går rätt igenom) har vi denna srb x limousine dvs mjölk/kött. Lite skillnad på pälsen va? ;)

Och sen bara för att hon är den finaste, vackraste och bästa kossan i hela världen får hon vara med också :love::heart
3B0BD1FC-D0D6-4B8B-9560-CD8124B4E9DF_zpsh6wmvdev.jpg

Hennes päls. Hon är srb korsat med nått annat. Blev intagen från betet för en vecka sedan delvis pågrund utav dåligt bete men också för att det närmar sig kalvning. Står i en lösdrift med öppen ätfront (samma temp inne som ute så att säga)

92B08C2C-75E8-436F-B989-CDC358E9ACB6_zpswgo0l4qf.jpg

818663D8-86B4-4A6B-BE52-AF02EF8D753B_zpsvitaug2g.jpg

Rejäl rockfrilla samt öronludd. Bilden är tagen innan fodring på eftermiddagen innan nån kommenterar fodret. En sinkos foderstat är det mycket halm i då en allt för energirik meny kan bidra till komplikationer i samband med kalvning och efter. Men halm är inte alltid så gott :angel:

För att återgå till djur ute. Att djuren skulle vara friskare av att gå ute skulle jag vilja säga är BS. Fick se vår gårdsstatistik från september 2014 till september 2015 och vi hade haft under 10 mastiter (kommer ej ihåg korrekt siffra, men 7-8 stycken), vi har ett celltal under 200 (det är högsta tillägget från Arla om man ligger under det). Sen är det klart att det skiljer sig mellan gårdarna och hur intresserade de anställda/bonden är men man tjänar på att lägga energi på sina djur och de flesta väljer även att göra det.
Våra kor har gått ute maj till första veckan i september, kravet är tre månader och de fick 4 plus nån vecka.

Bilderna tagna vid insläpp klockan 12:30 (i vanliga fall går de in 15:00 men fanns ingen anledning till att de skulle stå i drivgången någon längre tid bara för att) Enda pådrivningen är att jag står där jag står och visslar, betet är borta vid de vita balarna.

A653B668-50E8-4765-8EAC-E01A5CF8D3DB_zpsckdsnvow.jpg

A5326BE5-86E5-4D25-AE88-848169068258_zpsugovfvsd.jpg

Här är de som stod och trängdes i drivgången när jag visslar på de andra :)

AC79E548-B9A1-47D2-B6ED-AFFE5F9C47F8_zpsht6qppjq.jpg

och detta ville de in till.

Ungdjur brallar mycket men kor brallar typ första veckan de är på bete sen är de väldigt jordnära :)
Våra ungdjur går ute från april/maj till september/oktober lite beroende på väder och återväxten på betena.

Nej bevisligen gör jag inte det, jag ser det inte heller som att sno deras mjölk. Kon hade fått en kalv om året i det fria också, då hade kalven diat från kon. Istället är det produktionsanpassat men ekologiska gårdar ger ändå mjölk från kon i spann/napphink. Vissa har amko men det är inte särskilt utbrett.

Angående det här med att hålla kon dräktig så tycker inte jag det är konstigare än någon annan avel. Jag är dock emot embryotransfer, det sliter för mycket på kon (även fast att själva grejen är jäkligt spännande!). Vi har kor som vi medvetet inte seminerar fler gånger men som fortfarande mjölkar och så länge de producerar får de går kvar i produktionen. Så det är inte allt eller inget, dräktig eller slakt. Då bör jag också nämna att en ko stiger i mjölk efter kalvning till en viss nivå (individuell såklart) och sjunker oftast när hon blir dräktig. Om ingen seminering görs tar det ofta lång tid innan mjölkmängden sjunker.

Angående ko/kalv separationen (svar även riktat till @Atle ). Jag upplever att kon är den som tycker separationen är jobbigast, kalven ser jag väldigt lite tecken på att fara illa utav det hela och jag upplever att den (detta låter väl hemskt om man inte är insatt men så upplever inte jag det) knyter an till napphinken. I en kalvs huvud är mat nummer ett, kliv in i en kalvbox så kommer vem som förstå vad jag menar. Vi är eko och skiljer av efter 2-3 dagar, vissa kor bryr sig inte ett piss medan vissa (tacka gud för att det är så få) blir märkbart upprörda i nån dag. Jag tycker konventionella gårdar har det lite bättre där som får separera de direkt. Men många tror att kon står och skriker i månader efter sin kalv som i en annan del av byggnaden skriker tillbaka, det är långt ifrån så.

Att se det som ett alternativ att mjölka kon på överskottet är duktigt naivt. Köttpriset är alldeles för dåligt för att väga upp den minskade mängden mjölk i tanken = sämre djurvälfärd pga sämre ekonomi. Våra kalvar får alltid beröm utav veterinärerna som kommer ut för att de är fina i hull, har VÄLDIGT lite sjuka kalvar och de får mjölk i napphink två ggr om dagen.

Och ja detta är mitt livs längsta inlägg på mina typ 10 år på bukefalos :o:o
Intressant inblick i din arbetsplats. Dock håller jag med övriga som kritiserat din argumentation. Även om du har arbetat med några hundra kor så är det anekdotiskt och går inte att generalisera ur.

Och vad är det egentligen du försvarar? Du får det att låta som att det handlar om kornas rätt att slippa vara utomhus! Men vi diskuterar ju inte utevistelse vintertid utan tillgång till ligghall. Det skulle t o m juridiskt sett vara vanvård.

Det du försvarar är djurhållarens rätt att slippa erbjuda korna möjligheten att vara utomhus på vintern. Men eftersom ekonomi är det enda logiska argumentet för den rätten så ser det tunt ut ur ett djurrättsperspektiv.

Det du försvarar är djurhållarens rätt att slippa erbjuda korna möjligheten att vara utomhus på vintern. Men eftersom ekonomi är det enda logiska argumentet för den rätten så ser det tunt ut ur ett djurrättsperspektiv.

Men om djurskyddsinspektörerna är nöjda, vad mer krävs? Vilka vet bättre än de som är utbildade på ämnet? Allt kan bli bättre - men det betyder inte att djuren har det dåligt. Förhoppningsvis kommer djurskyddet också fortsätta utvecklas för att gynna djuren, men att alla mjölkbönder ska ha sin besättning ute vintertid i dagsläget är orimligt, svenskt djurskydd verkar hålla med.

men att alla mjölkbönder ska ha sin besättning ute vintertid i dagsläget är orimligt, svenskt djurskydd verkar hålla med
Pga ekonomi ja. Det är ju det jag har beklagat. Djurskyddslagstiftningen utgår inte från djuren som subjekt utan är en avvägning mellan flera saker, däribland pengar (produktion), och markerar lägstanivån för vad som är acceptabelt. Skulle rådande lagstiftning vara det ultimata så skulle det alltså inte finnas något att diskutera angående djurskydd i Sverige? Då kan jag bara säga att jag inte håller med dig. Jag tycker att djurskyddslagarna kan förbättras på många sätt.

@Trani Det tycker jag också, det hoppades jag framgick när jag tryckt på att det hela tiden regleras. Men att det inte är ultimat innebär inte att det är dåligt, enligt min erfarenhet.

Pga ekonomi ja. Det är ju det jag har beklagat. Djurskyddslagstiftningen utgår inte från djuren som subjekt utan är en avvägning mellan flera saker, däribland pengar (produktion), och markerar lägstanivån för vad som är acceptabelt.

Det är väl alldeles självklart och gäller all lagstiftning.

Problemet @Trani är att utomlands är lagstiftningen mycket mindre sträng. Det betyder att för varje jordbruk som läggs ner i Sverige flyttar man produktion till ett land med sämre lagstiftning.

Detta gäller oavsett om man är vegetarian/vegan/blandätare. Äta måste vi ALLA och den maten måste producerad någonstans.

Att göra vår lagstiftning ännu strängare kommer bara skynda på utlandsflytten ännu mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka