kött= djurplågeri?

Forskningen har kommit fram till när det är bäst för både ko och kalv att skiljas (om de ska skiljas that is,så slipper nån kommentera det). Därför sänktes tiden från 3 till 1 dygn i KRAVs regler för ett par år sen. För att det är bättre för båda parter.
Det blev till det bättre. Korna knöt an till kalvarna under tre dagar och skrek efter dem när de togs isär.

Däremot var det ett program på P1 om en lantbrukare som hade kalvarna med korna och där han mjölkade överskottet så att säga. Jag kan tänka mig att kalvarna blir jättefina med ständig tillgång till mjölkbaren. Alternativ finns!
 
Det blev till det bättre. Korna knöt an till kalvarna under tre dagar och skrek efter dem när de togs isär.

Däremot var det ett program på P1 om en lantbrukare som hade kalvarna med korna och där han mjölkade överskottet så att säga. Jag kan tänka mig att kalvarna blir jättefina med ständig tillgång till mjölkbaren. Alternativ finns!

Absolut blev det bättre (har jobbat som KRAV-revisor de senaste 8 åren).

Jag har också erfarenhet av kalvar med korna men det krävs stort management och blir sällan bra. Men visst, vissa fixar det kanske.
 
Vart då? Vet Stockholmsförorter där de slänger kolonilotterna efter en för att det är så få som är intresserade.

Göteborg. Stockholm vet jag inget om - bodde där ett tag men såg bara kolonilotterna på Söder - där var det ingenting stängt (såklart, de ligger ju fantastiskt vackert). Men det fanns säkert lotter på andra ställen i stan som stängdes.
 
Trots att jag varit laktovegetarian i massor av år tycker jag egentligen att det är "värre" att äta mjölkprodukter än att äta kött (bortsett från kyckling då). Att enbart ha djur som ska bli kött känns lättare att ha på ett schysst sätt.

Jag har också det problemet. Jag har svårt att "klara mig" utan mejeriprodukter (mjölk i kaffet, ost, yoghurt), men jag tror att djurvälfärden är och framförallt kan bli bättre med mindre krävande insatser när det gäller kor som man har för köttet än de man har för mjölken.

De gårdar jag har någon inblick i, ser också ut så (även om jag inte är expert på kovälfärd, eller egentligen vet något alls om kor). Och ko och kalv går ju tillsammans när det gäller kor i köttproduktionen, och när det gäller de gårdar jag har koppling till är utevistelsen betydligt bättre för kor i köttproduktion än i mjölkproduktion. (Verkar ju konstigt att kor till skillnad från alla andra djur inte skulle må bäst utomhus på hyfsat stora ytor i sällskap med artfränder.)
 
Däremot var det ett program på P1 om en lantbrukare som hade kalvarna med korna och där han mjölkade överskottet så att säga. Jag kan tänka mig att kalvarna blir jättefina med ständig tillgång till mjölkbaren. Alternativ finns!

Så vill jag ha det om jag ska tycka det är någorlunda djurvänligt. Å andra sidan fattar jag inte varför vi ska dricka så kopiösa mängder mjölk öht.
 
Här kan man läsa om de alternativ som finns till bl a mjölkprodukter numera, för den som är intresserad:

http://www.vegania.net/ersatt.html
Jag vet allt om det där, med vegarner överallt omkring mig. Men helt klart är att om jag skulle sluta med mjölk, skulle jag inte gå över till substituten. De är väldigt sällan goda nog. (Mandelmjölk i kaffet, är väl undantaget. Det använder jag ändå, ofta, eftersom jag inte tål laktos.)
 
För mig är det nog osten som är svårast att klara mig utan. Jag har hittills inte hittat något som är ens i närheten av ett substitut....... Jag älskar verkligen ost; halloumi, feta, parmesan, vanlig herrgårds..... Kött kan jag vara utan, inga problem, men ost..... :( Även glass finns i substitut som är sanslöst goda - ta t.ex. Raw (tror jag den heter), gjord på kokosmjölk (utan att smaka jättemycket kokos) - den är så god så man smäller av! Jag har även svårt att avvara fil.....
 
Så vill jag ha det om jag ska tycka det är någorlunda djurvänligt. Å andra sidan fattar jag inte varför vi ska dricka så kopiösa mängder mjölk öht.
Konsumtionsmjölken går ner så vi dricker inte så mycket mjölk längre. Däremot finns det en mängd andra mjölkprodukter som åtminstone jag gärna vill ha. En "biprodukt" till mjölken är köttet. Fortfarande kommer större delen av det köttet som produceras i Sverige från mjölkraser.
 
Krock ja. Det är ju det här som är det största problemet med djur i produktion - det är och kan inte vara djuret som står i centrum. Det måste vara pengarna.

Jag tycker att det är jättebra att man går ifrån att hålla dem uppbundet! Men det är ändå väldigt tråkigt att det så tydligt inte finns ekonomiskt utrymme för att ha "din" besättning utomhus.

Det finns mjölkbesättningar som går ute året om och det finns forskning på det. Pälsen är inte ett problem (när jag var barn klippte man korna på vintern, det gör man väl fortfarande?) och beroende på förutsättningar kan det vara billigare och djuren håller sig friskare (vet inte vad de har jämfört med dock).

Utan att värdera känslan av vinden i pannluggen så vill jag hävda, igen, att det handlar om yta. Även om lösdriftshallen är stor så är nötkreatur trots allt strövande flockdjur. Och enligt min erfarenhet vill de precis som hästar kunna busa, bralla och ta några galoppsprång då och då.

Fast alltså hur många gånger ska jag säga det :banghead: Om vi fantiserar om att det kostnadsmässigt skulle vara same/same att ha dom inne eller ute så hade korna fortfarande valt att stå inne och äta ensilage. Vi släppte ut korna igår när vi skulle stö och kalka liggbåsen. Frågade chefen om de gick ut snällt och ja det hade de gjort klockan halv 8. Vid 9 när vi skulle börja strö hade de första korna redan ställt sig vid ingången och vid klockan 10 såg det ut såhär vid grindöppningen:
65690ECD-902D-4BDC-B3B5-95B84DDB03B6_zpssp4nlgaz.jpg

Då har de alltså vart ute i 2,5 timme och tyckte att det räckte. 17 plusgrader, växlande molnighet och medelblåst för att vara förhöst.

Kan du skicka PM (vill inte att det slängs med gårdsnamn öppet i tråden) med vilka gårdar i Sverige som har sina mjölkkor ute året runt. Och jo pälsen är ett problem. Vi klipper inga djur på vintern, finns inget behov för det. När jag däremot arbetade med köttdjur klippte vi första gången i november för redan då började de bli svettiga. Varmstall förövrigt, jag gick runt i t-shirt där inne vintertid. Nyare stall byggs ofta kallt och med annan typ av ventilation (sen har köttdjuren annan päls, se bilder nedan)

Monifas pälsskola, september.
Börjar med nyfödda (dessa är vid tillfället bilden togs tre dagar gamla)
6CC75726-7B6F-4439-ABCC-83A8386BA867_zpstyk6ygd2.jpg

Mjölkras, kortpäls och normaltät.

A32966C0-B090-4341-B83D-34A9A091A556_zpslw88wywo.jpg

Charolais x srb (hälften kött/mjölk dvs). På samma ställe som kalven ovan, ganska mycket mer päls.

Sen tar vi lite ungdjur. De går ute och har gjort sedan början av maj, de har vindskydd, stödfodrats med kraftfoder och nu även ensilage (delvis för att det inte ska bli för stort foderombyte vid installning)

41035B3C-0B02-42D4-B62B-1A688E78EA91_zpsu1pkwtef.jpg

Hollstein, hon är mest bara luddig. Som du ser längs med halsen är pälsen gles dessutom. Kvigan bakom (426) är även hon luddig så jag har inte valt djur. De två svarta som står i varsin ytterkant är köttraskorsningar med annan päls.

E44C7A86-F067-47BE-B8F7-700E441C7637_zps3pbfl5uq.jpg

Här har vi en sinko som går med dessa småglin i väntan på att hon ska få sin kalv. Hon har vart ute på bete sedan mitten av maj (i början som mjölkko sedan som sinko). Det är alltid svårt att visa hur tunn svart päls är men vit med "leverfläckar" syns bättre.

F34A2338-C9BB-4EDE-99B7-24ED8C387035_zpszqhat9n2.jpg

Också i samma hage (fint va, med ån som går rätt igenom) har vi denna srb x limousine dvs mjölk/kött. Lite skillnad på pälsen va? ;)

Och sen bara för att hon är den finaste, vackraste och bästa kossan i hela världen får hon vara med också :love::heart
3B0BD1FC-D0D6-4B8B-9560-CD8124B4E9DF_zpsh6wmvdev.jpg

Hennes päls. Hon är srb korsat med nått annat. Blev intagen från betet för en vecka sedan delvis pågrund utav dåligt bete men också för att det närmar sig kalvning. Står i en lösdrift med öppen ätfront (samma temp inne som ute så att säga)

92B08C2C-75E8-436F-B989-CDC358E9ACB6_zpswgo0l4qf.jpg

818663D8-86B4-4A6B-BE52-AF02EF8D753B_zpsvitaug2g.jpg

Rejäl rockfrilla samt öronludd. Bilden är tagen innan fodring på eftermiddagen innan nån kommenterar fodret. En sinkos foderstat är det mycket halm i då en allt för energirik meny kan bidra till komplikationer i samband med kalvning och efter. Men halm är inte alltid så gott :angel:

För att återgå till djur ute. Att djuren skulle vara friskare av att gå ute skulle jag vilja säga är BS. Fick se vår gårdsstatistik från september 2014 till september 2015 och vi hade haft under 10 mastiter (kommer ej ihåg korrekt siffra, men 7-8 stycken), vi har ett celltal under 200 (det är högsta tillägget från Arla om man ligger under det). Sen är det klart att det skiljer sig mellan gårdarna och hur intresserade de anställda/bonden är men man tjänar på att lägga energi på sina djur och de flesta väljer även att göra det.
Våra kor har gått ute maj till första veckan i september, kravet är tre månader och de fick 4 plus nån vecka.

Bilderna tagna vid insläpp klockan 12:30 (i vanliga fall går de in 15:00 men fanns ingen anledning till att de skulle stå i drivgången någon längre tid bara för att) Enda pådrivningen är att jag står där jag står och visslar, betet är borta vid de vita balarna.

A653B668-50E8-4765-8EAC-E01A5CF8D3DB_zpsckdsnvow.jpg

A5326BE5-86E5-4D25-AE88-848169068258_zpsugovfvsd.jpg

Här är de som stod och trängdes i drivgången när jag visslar på de andra :)

AC79E548-B9A1-47D2-B6ED-AFFE5F9C47F8_zpsht6qppjq.jpg

och detta ville de in till.

Ungdjur brallar mycket men kor brallar typ första veckan de är på bete sen är de väldigt jordnära :)
Våra ungdjur går ute från april/maj till september/oktober lite beroende på väder och återväxten på betena.

@Monifa Du tycker inte det är nåt konstigt med att hålla kor dräktiga, ta deras kalv och sen sno deras mjölk för att vi människor, som enda art, ska kunna dricka mjölk hela livet?

Jag använder själv mjölkprodukter ibland men har väldigt svårt att rättfärdiga det faktiskt.
Nej bevisligen gör jag inte det, jag ser det inte heller som att sno deras mjölk. Kon hade fått en kalv om året i det fria också, då hade kalven diat från kon. Istället är det produktionsanpassat men ekologiska gårdar ger ändå mjölk från kon i spann/napphink. Vissa har amko men det är inte särskilt utbrett.

Angående det här med att hålla kon dräktig så tycker inte jag det är konstigare än någon annan avel. Jag är dock emot embryotransfer, det sliter för mycket på kon (även fast att själva grejen är jäkligt spännande!). Vi har kor som vi medvetet inte seminerar fler gånger men som fortfarande mjölkar och så länge de producerar får de går kvar i produktionen. Så det är inte allt eller inget, dräktig eller slakt. Då bör jag också nämna att en ko stiger i mjölk efter kalvning till en viss nivå (individuell såklart) och sjunker oftast när hon blir dräktig. Om ingen seminering görs tar det ofta lång tid innan mjölkmängden sjunker.

Angående ko/kalv separationen (svar även riktat till @Atle ). Jag upplever att kon är den som tycker separationen är jobbigast, kalven ser jag väldigt lite tecken på att fara illa utav det hela och jag upplever att den (detta låter väl hemskt om man inte är insatt men så upplever inte jag det) knyter an till napphinken. I en kalvs huvud är mat nummer ett, kliv in i en kalvbox så kommer vem som förstå vad jag menar. Vi är eko och skiljer av efter 2-3 dagar, vissa kor bryr sig inte ett piss medan vissa (tacka gud för att det är så få) blir märkbart upprörda i nån dag. Jag tycker konventionella gårdar har det lite bättre där som får separera de direkt. Men många tror att kon står och skriker i månader efter sin kalv som i en annan del av byggnaden skriker tillbaka, det är långt ifrån så.

Att se det som ett alternativ att mjölka kon på överskottet är duktigt naivt. Köttpriset är alldeles för dåligt för att väga upp den minskade mängden mjölk i tanken = sämre djurvälfärd pga sämre ekonomi. Våra kalvar får alltid beröm utav veterinärerna som kommer ut för att de är fina i hull, har VÄLDIGT lite sjuka kalvar och de får mjölk i napphink två ggr om dagen.

Det blev till det bättre. Korna knöt an till kalvarna under tre dagar och skrek efter dem när de togs isär.

Däremot var det ett program på P1 om en lantbrukare som hade kalvarna med korna och där han mjölkade överskottet så att säga. Jag kan tänka mig att kalvarna blir jättefina med ständig tillgång till mjölkbaren. Alternativ finns!

Och ja detta är mitt livs längsta inlägg på mina typ 10 år på bukefalos :o:o
 
Lite allmänt svar. De djur som är produktionsdjur skulle som regel inte finnas om de inte gav avkastning. Alla dessa lamm t ex som aldrig skulle få födas för att leka i hagen med sina kompisar hela sommaren. Sen är det super duper viktigt att de har det bra, bra liv, bra avslut osv. Något annat är inte försvarbart på något sätt.
Jag kan hålla med om att det är konstigt att det verkar vara sådan skillnad på sällskapsdjur och produktionsdjur. Ett liv är ett liv och alltid lika mycket värt. Men det är inte alltid som t ex hästen har det bättre än kossan, även om jag tror att det oftast är så.
 
Om vi fantiserar om att det kostnadsmässigt skulle vara same/same att ha dom inne eller ute så hade korna fortfarande valt att stå inne och äta ensilage
Jag fattar faktiskt inte. Ska jag börja hålla min häst inne 22 timmar per dygn med motiveringen att hästarna i ett annat stall vill in efter två timmar ute?

Alltså det är ju ingen nivå på den argumentationen? Frågan måste väl vara vad som är bäst för djuren, inte vad djuren "väljer" själva?

Detta helt utan att lägga mig i utevistelsefrågan.
 
Jag fattar faktiskt inte. Ska jag börja hålla min häst inne 22 timmar per dygn med motiveringen att hästarna i ett annat stall vill in efter två timmar ute?

Alltså det är ju ingen nivå på den argumentationen? Frågan måste väl vara vad som är bäst för djuren, inte vad djuren "väljer" själva?

Detta helt utan att lägga mig i utevistelsefrågan.

Jag håller med, att de vill in talar ju inte för att de har det bäst inne?
Har hört det tunna argumentet om hästar många gånger- "de vill in innan det är mörkt, när det regnar/är kallt/ blåser" .

Det tar ju inte bort det faktum att lång vistelse i box och kort utevistelse är dåligt både för den psykiska och fysiska hälsan hos våra hästar.

Ofta handlar det om vana, eller om fodring, eller tråkiga hagar utan stimuli etc.

Har inte läst någon studie på kor och utegång :).
 
Har hört det tunna argumentet om hästar många gånger- "de vill in innan det är mörkt, när det regnar/är kallt/ blåser" .

Det tar ju inte bort det faktum att lång vistelse i box och kort utevistelse är dåligt både för den psykiska och fysiska hälsan hos våra hästar.
Precis exakt min tanke!
 
Ser mycket diskussion om mjölkindustrin..

Men vad tycker ni om vår uppfödning av kyckling ?
Fiske? Laxodling?

Jag undrar även om fler än jag är intresserade av den "vegetariska revolutionen" i miljö- och resursfördelnings synpunkt?
Om "all" mark användes till odling av vegetabilier till människor istället för djur, ja då anser man att svält skulle utrotas och vattenbristen skulle minimeras.
Det är för mig ett väldigt viktigt argument för en vegetarisk kosthållning :)

Det är fruktansvärt många arter fisk som är på tillbakagång, rovfisket stjäl resurser från fattiga länder.
Det är billigare att köpa importerat kött från I-länder,än att föda upp egna djur. Detta pga jordbruksstöd och en överproduktion av animalier i USA och EU..

Varför ska just mjölkbönder stödjas, när en omställning vore mer miljömässigt förnuftigt?

Och vad tycker ni om att svenska grisar ska fixeras i större utsträckning?

;)
 
På ett sätt anser jag att allt engagemang är bra engagemang! Å andra sidan kan det lätt bli så svart-vitt att det skadar grundfrågeställningen.

Är jag den onda eller goda i köttfrågan?


- Jag äter danskt griskött
- Jag (som var "experten" i min avdelning i Norge på kontroll hos pälsdjursavlare) tycker att minkar generellt behandlas bättre än grisar
- Jag var vegetarian i över 10 år
- Jag har en katt som husdjur
- Jag har arbetat som veterinär på slakteri (och dessutom satt en bult i pannan på x antal djur)
- Jag har arbetat som veterinär i djurskyddsfrågor, både produktionsdjur och keldjur och ”satt dit” diverse djurmisshandlare
- Mitt mål jobbmässigt, är att sitta i Bryssel och förbättra svinens politiska status och därigenom deras välfärd genom att lobba för ändringar i EU's lagar och regler på området

...

Vad jag egentligen vill säga är att man behöver varken vara konsekvent eller ”perfekt” för att faktiskt vara drivande i frågor av denna typ (och kanske skapa större resultat än andra, som ses som betydligt mer konsekventa ;)) :).
 
Jag fattar faktiskt inte. Ska jag börja hålla min häst inne 22 timmar per dygn med motiveringen att hästarna i ett annat stall vill in efter två timmar ute?

Alltså det är ju ingen nivå på den argumentationen? Frågan måste väl vara vad som är bäst för djuren, inte vad djuren "väljer" själva?

Detta helt utan att lägga mig i utevistelsefrågan.
Fast skillnaden är att du har en häst eller kanske 30. Inte flera hundra.
Mina åsikter om kor och att de vill bo inomhus baseras inte enbart på de 170 donnorna (totalt, inte enbart mjölkande) vi har på jobbet utan de bortåt 3000 eller vad det är jag arbetat med totalt. Förutsättningarna är inte samma mellan att ha häst som en hobby och att driva ett lantbruk. Och jag kan tycka att de korna väljer (utan citationstecken) är det som är bäst för dom. Sen förstår inte jag hur inomhus på lösdrift kan vara det sämsta men som sagt, allt är beroende på hur man ser det.

Jag håller med, att de vill in talar ju inte för att de har det bäst inne?
Har hört det tunna argumentet om hästar många gånger- "de vill in innan det är mörkt, när det regnar/är kallt/ blåser" .

Det tar ju inte bort det faktum att lång vistelse i box och kort utevistelse är dåligt både för den psykiska och fysiska hälsan hos våra hästar.

Ofta handlar det om vana, eller om fodring, eller tråkiga hagar utan stimuli etc.

Har inte läst någon studie på kor och utegång :).

Du jämför box med lösdrift?
En häst kan du med enkelhet lägga på ett täcke om det ska regna/blåsa/snöa/vad som eller bygga upp ett vindskydd för rimliga pengar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp