Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Monifa Du tycker inte det är nåt konstigt med att hålla kor dräktiga, ta deras kalv och sen sno deras mjölk för att vi människor, som enda art, ska kunna dricka mjölk hela livet?
Jag använder själv mjölkprodukter ibland men har väldigt svårt att rättfärdiga det faktiskt.
Jämförelsen haltar då jag inte jämför själva hållandet utan en specifik företeelse.
Många verkar dessutom tro att alla kor har mjölk och att vi bara gör dem en tjänst som mjölkar dem. Att det måste finnas en kalv med i bilden, som får mjölkersättning istället, verkar inte alla förstå.
Se svaret ovan. Jag pratar inte om att HÅLLA kor - jag pratar om att göra dem dräktiga, ta ifrån dem kalven efter max några dagar för att VI ska ha mjölken.
Att hålla domesticerade djur är väl snarare vår förbannade skyldighet när vi väl domesticera dem. Diskussionen om att hålla hästar eller inte tycker jag är rätt ointressant. Att däremot plocka in och domesticera nya arter tycker jag är jävligt onödigt. Nu ska ju folk ha igelkottar och allt möjligt som husdjur.
Jag tror du har fel men det baserar jag bara utifrån min egen erfarenhet och inte statistik.
Min poäng är att jag tycker att ko och kalv ska få mer än några få dagar tillsammans, om ens det, och kalven ska få tillgång till mjölk och inte bara ersättning om vi nu ska envisas med att dricka mjölk. Så även min kärnpunkt är ett bra liv och jag tycker det är tveksamt om det ÄR ett bra liv när det fungerar som det gör.
Jag vill att det står på mitt ekologiska möljkpaket om det var en amko eller en napphink, jag tycker det är viss skillnad.
Det är så jag tänker också. Sen tycker jag synd om korna som ff står uppbundna i rader större delen av året. Kul liv. Och kalvarna som sitter i varsitt litet bås. Det finns ju flera ickeanimaliska alternativ att välja på; för mig lutar det åt att gå över till det.att ta kalven och den biten känns inte helt rätt.