kött= djurplågeri?

@Monifa Du tycker inte det är nåt konstigt med att hålla kor dräktiga, ta deras kalv och sen sno deras mjölk för att vi människor, som enda art, ska kunna dricka mjölk hela livet?

Jag använder själv mjölkprodukter ibland men har väldigt svårt att rättfärdiga det faktiskt.
 
@Monifa Du tycker inte det är nåt konstigt med att hålla kor dräktiga, ta deras kalv och sen sno deras mjölk för att vi människor, som enda art, ska kunna dricka mjölk hela livet?

Jag använder själv mjölkprodukter ibland men har väldigt svårt att rättfärdiga det faktiskt.

Jag tycker egentligen inte att det är konstigare än att vi håller hästar för att rida på, endast för vårt höga nöjes skull.
 
Många verkar dessutom tro att alla kor har mjölk och att vi bara gör dem en tjänst som mjölkar dem. Att det måste finnas en kalv med i bilden, som får mjölkersättning istället, verkar inte alla förstå.
 
Se svaret ovan. Jag pratar inte om att HÅLLA kor - jag pratar om att göra dem dräktiga, ta ifrån dem kalven efter max några dagar för att VI ska ha mjölken.

Att hålla domesticerade djur är väl snarare vår förbannade skyldighet när vi väl domesticera dem. Diskussionen om att hålla hästar eller inte tycker jag är rätt ointressant. Att däremot plocka in och domesticera nya arter tycker jag är jävligt onödigt. Nu ska ju folk ha igelkottar och allt möjligt som husdjur.
 
Se svaret ovan. Jag pratar inte om att HÅLLA kor - jag pratar om att göra dem dräktiga, ta ifrån dem kalven efter max några dagar för att VI ska ha mjölken.

Att hålla domesticerade djur är väl snarare vår förbannade skyldighet när vi väl domesticera dem. Diskussionen om att hålla hästar eller inte tycker jag är rätt ointressant. Att däremot plocka in och domesticera nya arter tycker jag är jävligt onödigt. Nu ska ju folk ha igelkottar och allt möjligt som husdjur.

Om du läser igen så skrev jag att hålla djur för att ta deras mjölk, vilket innebär just att man låter dem få avkomma som sedan bara får en del av mjölken/mjölkersättning.

Jag reagerade på att du tycker att ovanstående är märkligt medan det är helt ok att ha hästar för att rida. Det går ju alldeles utmärkt att ha hästar utan att rida på dem. Personligen tycker jag att kärnpunkten är att djur ska behandlas bra och jag tror att både mjölkkor och ridhästar kan leva bra liv.
 
Min poäng är att jag tycker att ko och kalv ska få mer än några få dagar tillsammans, om ens det, och kalven ska få tillgång till mjölk och inte bara ersättning om vi nu ska envisas med att dricka mjölk. Så även min kärnpunkt är ett bra liv och jag tycker det är tveksamt om det ÄR ett bra liv när det fungerar som det gör.
 
Min poäng är att jag tycker att ko och kalv ska få mer än några få dagar tillsammans, om ens det, och kalven ska få tillgång till mjölk och inte bara ersättning om vi nu ska envisas med att dricka mjölk. Så även min kärnpunkt är ett bra liv och jag tycker det är tveksamt om det ÄR ett bra liv när det fungerar som det gör.

I ekologisk mjölkproduktion får kalvarna mjölk och inte ersättning minst till tolfte levnadsveckan, antingen genom en napphink eller genom att dia en ko - kan vara egna mamman eller en amko.
 
Jag vill att det står på mitt ekologiska möljkpaket om det var en amko eller en napphink, jag tycker det är viss skillnad.
 
Hör inte till den aktuella diskussionen kanske men vi hade en djurskyddsinspektör på kontroll idag hos vår besättning och hen berättade att konsumtionen av importerat kött så sakteligen minskade i Sverige idag. På sikt kan köttpriserna gå upp och bönderna alltså få bättre betalt.

I övrigt är frågan svår. Vi äter ju våra egna djur, då vet vi att de haft ett bra liv och inte åkt mer än 500 meter. Så samvetet känns rent, även om det är tråkigt att djuren som man fått relationer till slaktas såklart. Om vi slutat med produktionen hade jag dragit ner rejält på köttkonsumtionen. Mjölkindustrin är lite samma, jag tror inte att djuren lider på något sätt, åtminstone inte där jag är, men att ta kalven och den biten känns inte helt rätt. Dricker dock väldigt mycket mjölk så kan inte påstå att jag motsätter mig det helt. Däremot velar jag mellan eko och "vanliga" mjölken i affären. Kravkorna går ju med sina kalvar några dagar och enligt många ökar det stressen markant när de skiljs åt. Ju tidigare separationen sker, desto bättre för stressnivån hos både ko och kalv.
 
att ta kalven och den biten känns inte helt rätt.
Det är så jag tänker också. Sen tycker jag synd om korna som ff står uppbundna i rader större delen av året. Kul liv. Och kalvarna som sitter i varsitt litet bås. Det finns ju flera ickeanimaliska alternativ att välja på; för mig lutar det åt att gå över till det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp