kött= djurplågeri?

Ja, så brukar jag tänka. Fast mest teoretiskt. Jag vill helst inte ha kundvagnen full med rapporter att leta i på min väg genom affären.

Det är ju givetvis helt orimligt att distribuera ut hela det här kunskapskravet och ansvaret på konsumenterna. De som producerar (inklusive importerar och distribuerar) tex lök, bör naturligtvis göra det på sätt som är så resursvettiga som möjligt. Jag har ett annat arbete och annan expertis.
Oh ja. Det är ju inte säkert att rapporterna hade varit särskilt lätt-tolkade ändå. I fallet med löken hade jag gjort en annan bedömning än din och tänkt att transporten är en liten post jämfört med besprutandet av den konventionellt odlade löken. Och det visar ju hur osäkert det blir när en låter slutkonsumenten ta besluten sådär.
 
Oh ja. Det är ju inte säkert att rapporterna hade varit särskilt lätt-tolkade ändå. I fallet med löken hade jag gjort en annan bedömning än din och tänkt att transporten är en liten post jämfört med besprutandet av den konventionellt odlade löken. Och det visar ju hur osäkert det blir när en låter slutkonsumenten ta besluten sådär.

Jag tror - utan att ha läst rapporterna om just svensk konventionell lök jämförd med argentinsk kravodlad - att du har rätt. Men jag irriterade mig på det korkade i att frakta löken från Argentina mitt i svensk lökskördetid till den grad att jag inte ville köpa den argentinska löken ändå.

Det korkade i att bespruta syntes liksom inte lika tydligt i affären i skarpt läge, så att säga. (Min kompis skördade ett traktorflak fullt med ekologiskt egenhändigt odlad gul och röd lök samma dag, i Skåne, bara för att belysa det nationella och globala livsmedelsproduktionsvansinnet ytterligare.)
 
Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för bönderna att hänga med i utvecklingen och anpassa sig efter den snabbt ökande efterfrågan på ekologiskt. De bönder jag själv kommer i kontakt med har otroligt dåligt kundfokus och dito kunskap om ekologiska matvaror.
 
Själv äter jag mat, dels för att det behövs o dels för att det är gott. Jag vill se det jag äter. Sojakorv o fiskpinnar går helt bort. Kött äter jag nästan bara på finare restauranger, eller hemslaktat/vilt.
 
Om lönsamheten i ekoproduktion vore högre så skulle produktionen definitivt vara det också.
Regeringens arbete med den nya Livsmedelsstrategin syftar ju bland annat på att öka produktionen av ekologisk mat, så det går åt rätt håll. Sen får vi se hur snabbt det går att ställa om. Det hjälper ju om det finns kundmedvetenhet och förändringsvilja - som i alla andra lönsamma företag.

http://www.naringsbloggen.se/livsmedel/
 
... och potatis och jordgubbar. Det ihop med alla andra varningar om besprutade bananer mm etc osv var det som gjorde att jag bestämde mig för att dra igång en köksträdgård igen. Det känns SÅ BRA att kunna gå ta en korg och gå ut och hämta mat, som är färsk och giftfri. Använder enbart ekologiska fröer, plantor och sättpotatis etc. Köper ingen jord eller gödsel, utan drar istället nytta av all hästgödsel, kompost, löv, aska etc som finns i överflöd på gården. Känns fantastiskt bra.

Jag tycker det känns fantastiskt bra att kunna köpa grönsaker av engagerade odlare som har som sin profession att ta fram bra livsmedel. Jag har vare sig intresse, kunskap eller vilja att göra det precis som 9 av 10 andra funktioner i samhället, som jag med glädje tar del av men inte gör på egen hand. Jag hyser dessutom åsikten att förutsättningarna att odla effektivt ur miljösynpunkt är mycket lättare att lösa i storskalig odling än att alla konsumenter ska ha sin egen lilla odling med egen inriktning och handhavande efter det man googlat fram senast. Observera att jag inte tycker att det är det minsta fel att ha odling som intresse och utöva det intresset.

Jag ser bara inte det personliga värdet i det (avsaknad av intresse) och ser inte heller hur det är en del av lösningen med god livsmedelsförsörjning i allmänhet, annat än ute i yttersta promillemarginalen.
 
Det finns mjölkbesättningar som går ute året om och det finns forskning på det. Pälsen är inte ett problem (när jag var barn klippte man korna på vintern, det gör man väl fortfarande?)
Ja, de klipps om hösten om de har lång päls. Kvigor som går ute länge om hösten behöver en klippning, åtminstone svans, lår och rygg.
 
Regeringens arbete med den nya Livsmedelsstrategin syftar ju bland annat på att öka produktionen av ekologisk mat, så det går åt rätt håll. Sen får vi se hur snabbt det går att ställa om. Det hjälper ju om det finns kundmedvetenhet och förändringsvilja - som i alla andra lönsamma företag.

http://www.naringsbloggen.se/livsmedel/

Jepp, jag som jobbar i branschen har stor tilltro till Livsmedelsstrategin :). Vi jobbar även parallellt på andra spår för att öka lönsamheten.
 
bra att kunna köpa grönsaker av engagerade odlare som har som sin profession att ta fram bra livsmedel... inte heller hur det är en del av lösningen med god livsmedelsförsörjning i allmänhet
Nej, precis. Alla har inte lust eller möjlighet att odla själva och även de som gör det kan ha behov av att köpa varor som är svåra att lyckas med själv, beroende på kunskap och bostadsort etc. Vi har ju fantastiska möjligheter i vårt land att ta fram bra matvaror, både till oss själva och för export. Då gäller det ju att se potentialen i den ökande efterfrågan och medvetenheten hos kunderna och möta den.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/03/startskott-for-att-ta-fram-en-livsmedelsstrategi/
 
Jag tycker det känns fantastiskt bra att kunna köpa grönsaker av engagerade odlare som har som sin profession att ta fram bra livsmedel. Jag har vare sig intresse, kunskap eller vilja att göra det precis som 9 av 10 andra funktioner i samhället, som jag med glädje tar del av men inte gör på egen hand. Jag hyser dessutom åsikten att förutsättningarna att odla effektivt ur miljösynpunkt är mycket lättare att lösa i storskalig odling än att alla konsumenter ska ha sin egen lilla odling med egen inriktning och handhavande efter det man googlat fram senast. Observera att jag inte tycker att det är det minsta fel att ha odling som intresse och utöva det intresset.

Jag ser bara inte det personliga värdet i det (avsaknad av intresse) och ser inte heller hur det är en del av lösningen med god livsmedelsförsörjning i allmänhet, annat än ute i yttersta promillemarginalen.

Det där håller jag med om. På buke anförs ofta egenodlat, egenslaktat och egenjagat som lösningen. Men det är ju en extremt individuell lösning, som inte kan omfatta någon nämnvärd del av befolkningen om vi samtidigt tänker oss att ha ett modernt samhälle så som vi känner det.

Jag tycker att det är trevligt att ha ett litet grönsaksland och att plocka björnbär, men det försörjer mig inte, och det är absolut inte resurseffektivt, inte i något avseende.
 
På buke anförs ofta egenodlat, egenslaktat och egenjagat som lösningen. Men det är ju en extremt individuell lösning, som inte kan omfatta någon nämnvärd del av befolkningen
25 % av bukefolket bor på gård. 38 % bor i villa. 50 % har hund. Så att det finns ett intresse för odling och jakt här är inte så förvånande egentligen.
 
25 % av bukefolket bor på gård. 38 % bor i villa. 50 % har hund. Så att det finns ett intresse för odling och jakt här är inte så förvånande egentligen.

Jag bor på gård. Har vare sig hund eller intresse för odling. Jag vet inte om hobby-odlingsintresset är större när man bor på en gård, yrkesmässigt är det självklart vanligare när man bor på gård. Många vänner i lägenhet har betydligt mer (medvetna) odlingar på sina 70 kvm än jag har på mina 110.000 kvm.
 
Jag vet inte om hobby-odlingsintresset är större när man bor på en gård
Bor man på gård eller i villa så har man ju lättare att odla än när man bor i lägenhet, men en del här använder ju kolonilott också. Vad jag menar är att det inte förvånar mig att det hänvisas till egenodlat och jakt i olika trådar; dels för att många de facto bor så som de gör, men förstås även för att jag läst/deltagit i olika trådar för de med intresse för odling resp jakt på andra delar av buke.
 
Bor man på gård eller i villa så har man ju lättare att odla än när man bor i lägenhet, men en del här använder ju kolonilott också. Vad jag menar är att det inte förvånar mig att det hänvisas till egenodlat och jakt i olika trådar; dels för att många de facto bor så som de gör, men förstås även för att jag läst/deltagit i olika trådar för de med intresse för odling resp jakt på andra delar av buke.


Och kolonilotterna får du köpa, eller i åratal i kö för. Det är ingenting som du kan skaffa för att andan faller på direkt...

I lägenhet får du nöja dig med tomaterna och citronmelissen i köksfönstret. För dem med balkong finns kanske några fler möjligheter, men knappast någon odling som kan påverka behovet av att köpa livsmedel.
 
Bor man på gård eller i villa så har man ju lättare att odla än när man bor i lägenhet, men en del här använder ju kolonilott också. Vad jag menar är att det inte förvånar mig att det hänvisas till egenodlat och jakt i olika trådar; dels för att många de facto bor så som de gör, men förstås även för att jag läst/deltagit i olika trådar för de med intresse för odling resp jakt på andra delar av buke.

Jag tror dessutom att många av oss som är med i den typen av diskussioner är samma typ av människa som gillar att odla.
Jag tänker ofta att jag vill ha en trädgård, så jag kan odla lite. Just nu ser min balkong ut som en vanskött djungel, alldeles för mycket växter på för liten plats.. En stor del av min odling är förlagd till stallet (=en stor gård), perfekt!
Men jag köper helt att egenförsörjning inte är för alla. Jag skulle till exempel inte klara att stycka en slaktkropp, helt enkelt för att jag inte kan och inte är särskilt intresserad av att lära mig (jag kan knappt skala en banan ordentligt, så illa är det..). Så det överlåter jag till någon som kan och vill. Däremot gillar jag att odla, så jag odlar både det ena och det andra. Förra året planterade jag zucchini i gödselstan i stallet, försåg halva bygden med zucchini i nästan två månader. Så visst finns det resurser som kan utnyttjas till vinst för både samhälle (får mat) och miljö (obesprutat, korta transporter. Jag hade cykelleverans :up:).

Oj vad det svävade iväg! Jag blev nästan lite hungrig nu..

Det finns mycket man kan odla hemma i lägenheten. Det tar plats, men med lite trixande går det att odla det mesta i liten skala. Självförsörjande för ett helt år blir svårt, men under en period. Jag har just nu, inomhus, tomater, gurka, basilika, paprika, chili, rädisor, purjolök (som jag visserligen råkat mosa lite..) och jordgubbar. Bor på ca 75 kvm med en sambo och tre katter. Det är fullt, men jag tycker om det. Det är inte för alla, min sambo är inte alls lika nöjd som mig. Årets skörd blev dessutom väldigt dålig.. Så vi får handla i affären ändå.
 
knappast någon odling som kan påverka behovet av att köpa livsmedel.
Ja, det kan jag tänka mig att kolonilotterna är populära och svåra att få. De som har håller säkert hårt i dem.Självklart kommer behovet av att köpa livsmedel finnas kvar, det är ju därför det är så viktigt att de professionella odlarna anpassar sig till det som kunderna efterfrågar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp