Bor man på gård eller i villa så har man ju lättare att odla än när man bor i lägenhet, men en del här använder ju kolonilott också. Vad jag menar är att det inte förvånar mig att det hänvisas till egenodlat och jakt i olika trådar; dels för att många de facto bor så som de gör, men förstås även för att jag läst/deltagit i olika trådar för de med intresse för odling resp jakt på andra delar av buke.
Jag tror dessutom att många av oss som är med i den typen av diskussioner är samma typ av människa som gillar att odla.
Jag tänker ofta att jag vill ha en trädgård, så jag kan odla lite. Just nu ser min balkong ut som en vanskött djungel, alldeles för mycket växter på för liten plats.. En stor del av min odling är förlagd till stallet (=en stor gård), perfekt!
Men jag köper helt att egenförsörjning inte är för alla. Jag skulle till exempel inte klara att stycka en slaktkropp, helt enkelt för att jag inte kan och inte är särskilt intresserad av att lära mig (jag kan knappt skala en banan ordentligt, så illa är det..). Så det överlåter jag till någon som kan och vill. Däremot gillar jag att odla, så jag odlar både det ena och det andra. Förra året planterade jag zucchini i gödselstan i stallet, försåg halva bygden med zucchini i nästan två månader. Så visst finns det resurser som kan utnyttjas till vinst för både samhälle (får mat) och miljö (obesprutat, korta transporter. Jag hade cykelleverans
).
Oj vad det svävade iväg! Jag blev nästan lite hungrig nu..
Det finns mycket man kan odla hemma i lägenheten. Det tar plats, men med lite trixande går det att odla det mesta i liten skala. Självförsörjande för ett helt år blir svårt, men under en period. Jag har just nu, inomhus, tomater, gurka, basilika, paprika, chili, rädisor, purjolök (som jag visserligen råkat mosa lite..) och jordgubbar. Bor på ca 75 kvm med en sambo och tre katter. Det är fullt, men jag tycker om det. Det är inte för alla, min sambo är inte alls lika nöjd som mig. Årets skörd blev dessutom väldigt dålig.. Så vi får handla i affären ändå.