kött= djurplågeri?

Ok - jag erkänner; jag har inte läst hela tråden..... Jag blir så trött av vegetaraian-diskussioner som ändå aldrig egentligen leder någonstans utan mest blir munhuggande, att jag hade inte tänkt skriva här. Jag är själv vegetarian/nästanvegan men gillar att filosofera kring det hela - åt bägge hållen! :)

Jag tycker den här tråden har varit trevlig hittills, jag känner att köttätarna har kommit med bra argument och att jag inte blivit så påhoppad, trots att jag ifrågasätter det mesta :D.
 
Ok - jag erkänner; jag har inte läst hela tråden..... Jag blir så trött av vegetaraian-diskussioner som ändå aldrig egentligen leder någonstans utan mest blir munhuggande, att jag hade inte tänkt skriva här. Jag är själv vegetarian/nästanvegan men gillar att filosofera kring det hela - åt bägge hållen! :)

misstänkte det ;) Håller Helt med, det blir nästan alltid pajkastning av såna här diskussioner. Det finns ju inga rätta svar!

Jag har varit vegetarian. Många av mina vänner är veganer. Utan att pressa på nån annan sina vanor! Fantastiskt, alla veganer är inte militanta ;)
Brukar ha diskussioner ibland och kommit fram till att vi utövar olika typer av konsumentmakt: min vän bojkottar tills produktionen sker på ett sätt hen kan stå för och jag handlar från producenter som jag tror på och vill stödja. Inget är mer rätt eller fel än det andra.
 
Jag äter kött främst från vilt jag själv eller något i mitt jaktlag skjutit. Föder upp slaktkaniner. Köper ekologiskt kött om jag köper industriproducerat. Alltid krav-märkta mejeriprodukter från närområdet.

Väljer gärna bort kött för vegetariskt alternativ om jag inte vet vart köttet kommer ifrån. Väljer även med fördel veganska hygien- och skönhetsprodukter. Jag brukar använda mig av appen "djurvänligt" när jag köper ex smink för att jag inte vill bidra till djurförsök och nyttjande av animaliska biprodukter som jag inte har en aning om vart dom kommer från. Allt för att jag vill bidra till att industrin utvecklas mot att inte slentrianmässigt använda animaliska produkter.

Jag köper i första hand ekologiska och svenska produkter för djurens skull, men även för människan när det inte är animaliska produkter. För att den som producerar produkten ska få betalt, god arbetsmiljö osv osv. Jag förstår inte öht hur man kan anse att man handlar rätt när man köper billigast möjliga produkt som troligtvis är maximalt besprutad med stor miljöpåverkan och producerad på ett sätt som inte alls ser till människans välmående ALLS, "bara" för att man väljer bort animaliska produkter. Det är ett steg i rätt riktning att leva veganskt men jag kan inte förstå att man kan bortse från människan bakom produkten.
 
Det där är så jäkla tröttsamt. Bara för att man är vegan så ska man korsförhöras om precis allt och leva typ "perfekt". Gärna av en köttätare som köper massa etiskt tveksamma produkter, men det är ändå veganen som är boven för att den inte gör precis ALLT perfekt. Under en middag börjar jag inte diskutera varför någon har kött på tallriken men jag har tappat räkningen på alla gånger jag fått ett korsförhör då...

Jag har precis motsatt erfaring. Jag har upplevet diverse diskussioner över de mest skilda middagsbord och sammanhang, privata såväl professionella om kött, icke kött, vegan, vegetarian. I 99% av tillfällena är det veganen som startar det med ett frontalangrepp på just min biff (antagligen för att jag vill ha rare) "hur kan du äta likdelar, tänker du inte på dom stackars sklaktade djuren etc"? Jag har ännu aldrig upplevet det du beskriver, att köttätare hela tiden kastar sig över veganer som måste försvara sig.

Jag har många vänner och familj som är vegetarianer av flera olika skäl och jag äter med förtjusning hos dessa. Tyvärr har jag stort sett endast träffat på militanta fundamentalist veganer som ställer närmast orimliga krav på serveringen och alltid kommentrar vad andra äter och helst under middagen så att alla skall må så dåligt som möjligt, gärna också vegetarianerna så att dom går över till vegan.

Till sist, detta är absolut inte ett personangrepp på dig. Jag ogillar när man inte kan respekter allas åsikter och att du är vegan och står för det så jag håller med Det där är så jäkla tröttsamt.................
 
Senast ändrad:
Jag har precis motsatt erfaring. Jag har upplevet diverse diskussioner över de mest skilda middagsbord och sammanhang, privata såväl professionella om kött, icke kött, vegan, vegetarian. I 99% av tillfällena är det veganen som startar det med ett frontalangrepp på just min biff (antagligen för att jag vill ha rare) "hur kan du äta likdelar, tänker du inte på dom stackars sklaktade djuren etc"? Jag har ännu aldrig upplevet det du beskriver, att köttätare hela tiden kastar sig över veganer som måste försvara sig.

Jag har många vänner och familj som är vegetarianer av flera olika skäl och jag äter med förtjusning hos dessa. Tyvärr har jag stort sett endast träffat på militanta fundamentalist veganer som ställer närmast orimliga krav på serveringen och alltid kommentrar vad andra äter och helst under middagen så att alla skall må så dåligt som möjligt, gärna också vegetarianerna så att dom går över till vegan.

Till sist, detta är absolut inte ett personangrepp på dig. Jag ogillar när man inte kan respekter allas åsikter och att du är vegan och står för det så jag håller med Det där är så jäkla tröttsamt.................

Jag vet att det finns veganer som är skitjobbiga. Tycker de nya brukar vara värst, typ hoppar på mig för att jag har en dunjacka köpt för 10 år sedan medan hen själv åt kött förra månaden :banghead: Men just dessa diskussioner vid matbordet är jag så gräsligt trött på, värst var på fikat efter min mormors begravning: jag åt inte av tårtan eftersom jag inte hade koll på innehållet och den såg ut att ha gelatin på sig (+ kanske ägg i), vid den tidpunkten åt jag en del mjölkprodukter. Då startar prästen en jävla diskussion om min kost :rage:.
 
Jag vet att det finns veganer som är skitjobbiga. Tycker de nya brukar vara värst, typ hoppar på mig för att jag har en dunjacka köpt för 10 år sedan medan hen själv åt kött förra månaden :banghead: Men just dessa diskussioner vid matbordet är jag så gräsligt trött på, värst var på fikat efter min mormors begravning: jag åt inte av tårtan eftersom jag inte hade koll på innehållet och den såg ut att ha gelatin på sig (+ kanske ägg i), vid den tidpunkten åt jag en del mjölkprodukter. Då startar prästen en jävla diskussion om min kost :rage:.

Konvertiter mer katolska än påven! Extremt lyhört av en präst.:banghead:
 
Men det är väl inte så svårt att föreställa sig skillnader mellan utomhus- och inomhusmiljö i fråga om stimulans? Saker som händer utanför hagen, dofter ljud etc. Kor är ju väldigt observanta djur.

Det är lite här det krockar. Vi har korna i en produktion, vi blir inte rika på den (min chef har en timlön på under 30 kr oavsett tid på dygnet och färg på dag) men det är det vi lever på. En del av ett 'lönsam lantbruk' är att effektivisera. Om vi skulle ha korna på bete året runt skulle det kosta min bonde 63' kronor om året att bara hämta in de till mjölkning. (det tar 30 min ungefär x 2 ggr om dagen). För korna är det inte nödvändigt att få känna vinden i pannluggen. På samma sätt som att det inte är nödvändigt för människan att åka utomlands varje vinter för att få sig lite sand mellan tårna till exempel. Dessutom som jag skrivit tidigare så vill korna oftast stanna kvar inomhus så länge det inte blåser för mycket, är soligt och typ +5 grader. Den moderna mjölkraskossan har dessutom en vinterpäls i stil med ett fullblod. Däremot är det vanligt att man bygger lösdriftshallar med foderbordet på ytterlångsidorna vilket gör att det är öppna sidor istället för hela väggar. Bra luft samtidigt som man kan fälla ned gardiner vid kraft blåst/snö som skydd :)
Jag förstår till fullo vad du menar men det jag menar är att det är inte möjligt med året runt betesdrift i Sverige (i andra delar av världen ser det däremot annorlunda ut. Men de har annat klimat) mycket för att det krockar med ekonomin. Det skulle bli väldigt dyrt att ha lösdrift med bete till ett par hundra kor, jag lägger ju hellre de 63' kronorna på bättre madrasser i liggbåsen, kanske en bättre borste, nya vattenkar eller något annat som förbättrar komforten de månader kon bor inne.

Jo, men deras höga mjölkmängder hänger ju ihop med fodret. Utan ett så bra foder lär mjölkmängden minska.
Intressant, jag trodde aveln var en stor del i hur mycket de producerar!
Ställ dem på en halmdiet får du se!
Detta är sanning med modifikation. Dels beror mjölkmängden på år av avel, hade allt hängt på fodret hade allt vart betydligt enklare och alla hade haft kor som mjölkade 50 liter/dag men det är långt ifrån så. Men fodret är en bidragande del. Jag stöter med jämna mellanrum på kor som producerar väldigt bra men är för tunna = de omvandlar stora delar av fodret till mjölk. Sen har vi de som är tvärt om, feta och producerar mindre med mjölk. Den bäste kon är där i mellan så klart.
Hade vi släppt ut alla kor i det fria hade hon fortfarande fått en kalv om året och efter som att hon genom hormonell reglering bildar och utvecklar de mjölkbildande cellerna i samband med dräktigheten tills att de bli fullt utvecklade och syntetiserande celler så kommer hon omvandla stora delar av det gräs hon äter i det fria till mjölk. Hon lär inte kalva in men halvfullt juver direkt bara för att hon inte får odlad vall och kraftfoder. Två månader innan kalvning sinas kossan genom att mjölkas en gång varannan dag kombinerat med en magrare meny, denna meny får hon tills hon kalvar. Med andra ord går hon inte på någon kalasdundrande kost när hon kalvar in och ändå är juvret smockafullt (för vissa innebär det 10 liter och andra det dubbla...).

Sen skiljer det mellan raserna, SRB skulle klara sig bättre än Holstein är jag ganska säker på. Men kon skulle vara ett magert djur tills de evolutionärt minskat till lagom mängd mjölk att föda en kalv och inte tre/fyra stycken.

Och på en halmdiet får man sjuka djur förövrigt.

Men hur menar du? Skulle man bara öppna alla portarna och fösa ut djuren i skogen (vems skog?) och glatt ropa -Ha de så bra! Ochsen...?? Skulle djuren lyckliga trava iväög och bli fria, vilda och lyckliga?

Du menar såhär :angel:

e280ee81-5490-4865-9cbe-c2708c6f6149_zps0yef38bs_55f2b493e087c309a275d301.jpg

De var förövrigt till skogs i sådär fyra dagar. Försökte få hem dom men de var inte riktigt färdiga med campandet så fick ge upp. Lite nervöst att ha åtta kor som hade mellan 7 och 30 dagar kvar till kalvning på rymmen i skogen. Märkligt nog gick de aldrig längre än till stubbåkern trots att de hade MÅNGA hektar skog att ströva på. Typ obegränsad yta. Men fick helt enkelt avvakta och gav mig hemåt när jag inte ens med förstärkning fick hem dom. Morgonen efter stod de och åt ur plansilon, hälften fick komma in och den andra halvan fick fortsätta sin semester på bete. Den halvan som åkte ut igen, ja de ville också in :banghead::grin:

11899641_434860826706422_567133659_n.jpg
 
Jag har precis motsatt erfaring. Jag har upplevet diverse diskussioner över de mest skilda middagsbord och sammanhang, privata såväl professionella om kött, icke kött, vegan, vegetarian. I 99% av tillfällena är det veganen som startar det med ett frontalangrepp på just min biff (antagligen för att jag vill ha rare) "hur kan du äta likdelar, tänker du inte på dom stackars sklaktade djuren etc"? Jag har ännu aldrig upplevet det du beskriver, att köttätare hela tiden kastar sig över veganer som måste försvara sig.

Jag har många vänner och familj som är vegetarianer av flera olika skäl och jag äter med förtjusning hos dessa. Tyvärr har jag stort sett endast träffat på militanta fundamentalist veganer som ställer närmast orimliga krav på serveringen och alltid kommentrar vad andra äter och helst under middagen så att alla skall må så dåligt som möjligt, gärna också vegetarianerna så att dom går över till vegan.

Till sist, detta är absolut inte ett personangrepp på dig. Jag ogillar när man inte kan respekter allas åsikter och att du är vegan och står för det så jag håller med Det där är så jäkla tröttsamt.................
Men det beror väl isåfall på, att man som vegan är den som blir "angripen" - är man INTE vegan lär man knappast få dessa påpekanden ideligen. Och tvärtom - det är köttätaren som får veganens kritik. Om nu folk ska kritisera. Därför märker man kanske inte vad det andra sidan får utstå.

Själv tänker jag, att det bästa sättet att eventuellt vinna över människor till att testa och tycka om veganmat, är att bjuda på vegankäk som är så otroligt, sanslöst gott att dom ber om recept på sina bara knän! :D
 
Men det beror väl isåfall på, att man som vegan är den som blir "angripen" - är man INTE vegan lär man knappast få dessa påpekanden ideligen. Och tvärtom - det är köttätaren som får veganens kritik. Om nu folk ska kritisera. Därför märker man kanske inte vad det andra sidan får utstå.

Själv tänker jag, att det bästa sättet att eventuellt vinna över människor till att testa och tycka om veganmat, är att bjuda på vegankäk som är så otroligt, sanslöst gott att dom ber om recept på sina bara knän! :D

Normen är ju att äta kött så jag tror ju att man som vegan betydligt oftare får påpekanden om vad man har på tallriken jämför med en allätare. Jag avskyr att äta med nya människor för att det så ofta blir en diskussion (även om jag på fråga bara svarar typ "ja, jag äter vegetabiliskt"). Värst är de i grupp som ska göra sig lustiga över "militanta veganer" och "vegantalibaner". Jättemilitant, jag sitter här och försöker få äta i lugn och ro liksom :meh:. Jag fattar inte varför jag ska stå till svars för veganer som släpper ut minkar osv :confused:

(det blev mest knapplån egentligen)
 
Mycket interessant info om mjolk kor. :cool: Har i Norra Californien ar det ett nastan perfect klimat storre delen av aret, men vi har lyckats ha en varmebolja i nastan tva veckor. Normalt sett gar det kor (de flesta sota svart-vita, sadana som morfar och mormor hade:love:) over var och varannan grasbevaxt kulle. Under varmeboljan fanns inte en ko att se ... de var alla bara borta ur sina hagar (hastar gick dock fortfarande dar de alltid gar). Nu nar varmeboljan gett sig ser man svart-vita kor dotta landskapet igen. Under varmaste tiden pa dagen ar det oftast inga kor ute (ladugardarna maste ligga bakom kullarna, for de ser man normalt inte) men ar temperaturerna under 30*C ar det kor precis overallt ... och med stora valfyllda juver.

Jag vet att nar jag var barn och hos mina morforaldrar kom korna hem och kravde mjolkning varje kvall ... det maste val vara likadant med dagens mjolkkor?

Oh ... och appropa att slappa husdjuren losa ... Det ar bara att titta pa hur vi manniskor maste halla allt fran alg, till vilda hastflockar i rimliga proportioner for att de inte ska svalta ihjal for att inse att det skulle verkligen vara fruktansvart for djuren.
 
Intressant tråd!

Måste bara inflika, det här med att släppa djuren lösa och att de ändå inte skulle klara sig ute i nature är väl ändå en så kallad ickefråga? jag menar, man slaktar ju ut de djur man har och stänger ner produktionen om nu folk skulle sluta äta kött/dricka mjölk. Tycker frågan är lite barnslig.

Jobbar själv med smågrisar och suggor och gör allt för att varje individ ska må så bra som möjligt, allt annat är otänkbart för mig och de flesta av oss som jobbar med djur. Ändå har jag dragit ner lite på köttkonsumtionen, försöker välja vegetariskt oftare. Och det är av den anledningen att jag tycker det känns lite märkligt ändå att först pyssla om djuren för att sen äta upp dem. Jag älskar mina grisar och vill egentligen inte att de ska behöva dö, även om de haft ett bra liv som gris.
 
Normen är ju att äta kött så jag tror ju att man som vegan betydligt oftare får påpekanden om vad man har på tallriken jämför med en allätare. Jag avskyr att äta med nya människor för att det så ofta blir en diskussion (även om jag på fråga bara svarar typ "ja, jag äter vegetabiliskt"). Värst är de i grupp som ska göra sig lustiga över "militanta veganer" och "vegantalibaner". Jättemilitant, jag sitter här och försöker få äta i lugn och ro liksom :meh:. Jag fattar inte varför jag ska stå till svars för veganer som släpper ut minkar osv :confused:

(det blev mest knapplån egentligen)

Jag tycker det låter konstigt, i mina kretsar äter många blandkost. Det betyder också att det ofta saknas animalier i form av kött på tallriken. Jag har i alla fall inte fått den kommentaren så fort det saknas animalier på tallriken.

För att få uppfattningen att någon annan är vegetarian skulle man behöva observera deras mat i en längre period. Eller prata om det.
 
Det är lite här det krockar. Vi har korna i en produktion, vi blir inte rika på den (min chef har en timlön på under 30 kr oavsett tid på dygnet och färg på dag) men det är det vi lever på. En del av ett 'lönsam lantbruk' är att effektivisera. Om vi skulle ha korna på bete året runt skulle det kosta min bonde 63' kronor om året att bara hämta in de till mjölkning. (det tar 30 min ungefär x 2 ggr om dagen). För korna är det inte nödvändigt att få känna vinden i pannluggen. På samma sätt som att det inte är nödvändigt för människan att åka utomlands varje vinter för att få sig lite sand mellan tårna till exempel. Dessutom som jag skrivit tidigare så vill korna oftast stanna kvar inomhus så länge det inte blåser för mycket, är soligt och typ +5 grader. Den moderna mjölkraskossan har dessutom en vinterpäls i stil med ett fullblod. Däremot är det vanligt att man bygger lösdriftshallar med foderbordet på ytterlångsidorna vilket gör att det är öppna sidor istället för hela väggar. Bra luft samtidigt som man kan fälla ned gardiner vid kraft blåst/snö som skydd :)
Jag förstår till fullo vad du menar men det jag menar är att det är inte möjligt med året runt betesdrift i Sverige (i andra delar av världen ser det däremot annorlunda ut. Men de har annat klimat) mycket för att det krockar med ekonomin. Det skulle bli väldigt dyrt att ha lösdrift med bete till ett par hundra kor, jag lägger ju hellre de 63' kronorna på bättre madrasser i liggbåsen, kanske en bättre borste, nya vattenkar eller något annat som förbättrar komforten de månader kon bor inne.


Detta är sanning med modifikation. Dels beror mjölkmängden på år av avel, hade allt hängt på fodret hade allt vart betydligt enklare och alla hade haft kor som mjölkade 50 liter/dag men det är långt ifrån så. Men fodret är en bidragande del. Jag stöter med jämna mellanrum på kor som producerar väldigt bra men är för tunna = de omvandlar stora delar av fodret till mjölk. Sen har vi de som är tvärt om, feta och producerar mindre med mjölk. Den bäste kon är där i mellan så klart.
Hade vi släppt ut alla kor i det fria hade hon fortfarande fått en kalv om året och efter som att hon genom hormonell reglering bildar och utvecklar de mjölkbildande cellerna i samband med dräktigheten tills att de bli fullt utvecklade och syntetiserande celler så kommer hon omvandla stora delar av det gräs hon äter i det fria till mjölk. Hon lär inte kalva in men halvfullt juver direkt bara för att hon inte får odlad vall och kraftfoder. Två månader innan kalvning sinas kossan genom att mjölkas en gång varannan dag kombinerat med en magrare meny, denna meny får hon tills hon kalvar. Med andra ord går hon inte på någon kalasdundrande kost när hon kalvar in och ändå är juvret smockafullt (för vissa innebär det 10 liter och andra det dubbla...).

Sen skiljer det mellan raserna, SRB skulle klara sig bättre än Holstein är jag ganska säker på. Men kon skulle vara ett magert djur tills de evolutionärt minskat till lagom mängd mjölk att föda en kalv och inte tre/fyra stycken.

Och på en halmdiet får man sjuka djur förövrigt.



Du menar såhär :angel:

e280ee81-5490-4865-9cbe-c2708c6f6149_zps0yef38bs_55f2b493e087c309a275d301.jpg

De var förövrigt till skogs i sådär fyra dagar. Försökte få hem dom men de var inte riktigt färdiga med campandet så fick ge upp. Lite nervöst att ha åtta kor som hade mellan 7 och 30 dagar kvar till kalvning på rymmen i skogen. Märkligt nog gick de aldrig längre än till stubbåkern trots att de hade MÅNGA hektar skog att ströva på. Typ obegränsad yta. Men fick helt enkelt avvakta och gav mig hemåt när jag inte ens med förstärkning fick hem dom. Morgonen efter stod de och åt ur plansilon, hälften fick komma in och den andra halvan fick fortsätta sin semester på bete. Den halvan som åkte ut igen, ja de ville också in :banghead::grin:

11899641_434860826706422_567133659_n.jpg
Tack för en mycket bra förklaring!!! :bow::bow::bow:
 
@Monifa
Jag rekommenderar ett gäng BCs @Migo´s flock kan säkert hjälpa till med invallningen!
Ja det hade vart något! Vi har en BC/AS på gården och den har jag helst inte med på sånt här :angel:

Jag vet att nar jag var barn och hos mina morforaldrar kom korna hem och kravde mjolkning varje kvall ... det maste val vara likadant med dagens mjolkkor?

Så är det fortfarande, visst det finns morgnar man kommer till jobbet då alla korna ligger ner och mest suckar tungt "30 minuter till, snääääälla" och vissa morgnar hälsar alla mig välkommen och har väldigt bråttom in till mjölkningen. När man som vi mjölkar korna manuellt (vi har en grop) så plockar vi in korna i en fålla där de får vänta på att få komma in i gropen. Många har en grind man kan fälla ner bakom korna och sen fösa på med men det har inte vi men korna går väldigt bra själva faktiskt. Oftast behöver jag bara fösa in de sista korna (det är oftast gamla kor och de som precis fått sin första kalv som hör till den skaran) och det tycker jag tyder mycket på att de vill bli mjölkade. Vi erbjuder inte kraftfoder under mjölkningen :)

@Texaz Så lite så :o:bump: Bara att fråga på, är ju mycket man gör på en gård som väldigt få känner till :)
 
Men det beror väl isåfall på, att man som vegan är den som blir "angripen" - är man INTE vegan lär man knappast få dessa påpekanden ideligen. Och tvärtom - det är köttätaren som får veganens kritik. Om nu folk ska kritisera. Därför märker man kanske inte vad det andra sidan får utstå.

Själv tänker jag, att det bästa sättet att eventuellt vinna över människor till att testa och tycka om veganmat, är att bjuda på vegankäk som är så otroligt, sanslöst gott att dom ber om recept på sina bara knän! :D

Mitt bästa råd är att vi alla, oavsett sida, slutar kommentera/kritisera varandras matvanor.
 
Jag tycker det låter konstigt, i mina kretsar äter många blandkost. Det betyder också att det ofta saknas animalier i form av kött på tallriken. Jag har i alla fall inte fått den kommentaren så fort det saknas animalier på tallriken.

För att få uppfattningen att någon annan är vegetarian skulle man behöva observera deras mat i en längre period. Eller prata om det.

Det räcker ju med att gå ut och äta med typ jobbet.. Även om jag ringt restaurangen innan och förvarnat att jag kommer, så blir det lite pyssel när jag beställer.

Oooch så är det igång: "Men måste det vara SÅ noga då?" "Men vad gör det om de steker i smör?" "Hhöhöh men jag ska ha en biff i alla fall. Tycker du att jag är en djurplågare nu Emma?"

Sedan fortsätter det med kommentarer om "Grönsaker är ju också levande! Höhöhö" (Den kommentaren har ju även fällts rätt hånfullt i denna tråden..)

Ofta får man även en föreläsning om protein, eller andra saker som vi veggosar tydligen lider allvarlig brist på. osv osv i all oändlighet.
 
Det räcker ju med att gå ut och äta med typ jobbet.. Även om jag ringt restaurangen innan och förvarnat att jag kommer, så blir det lite pyssel när jag beställer.

Oooch så är det igång: "Men måste det vara SÅ noga då?" "Men vad gör det om de steker i smör?" "Hhöhöh men jag ska ha en biff i alla fall. Tycker du att jag är en djurplågare nu Emma?"

Sedan fortsätter det med kommentarer om "Grönsaker är ju också levande! Höhöhö" (Den kommentaren har ju även fällts rätt hånfullt i denna tråden..)

Ofta får man även en föreläsning om protein, eller andra saker som vi veggosar tydligen lider allvarlig brist på. osv osv i all oändlighet.

Tänk med mitt jobb då, där vi alltid beställer svenskt kött (och helst andra råvaror också).... då kan vi snacka om krångligt!!
 
Tänk med mitt jobb då, där vi alltid beställer svenskt kött (och helst andra råvaror också).... då kan vi snacka om krångligt!!

Men hur många av dina kollegor: Ifrågasätter, gör sig lustiga över ditt val, ska hålla en föreläsning om näringslära..? Får du spendera resten av middagen med att svara på frågor om varför du flyger ibland, "om jag nu är miljövän", om du slår ihjäl myggor eller "om det också är djurplågeri?"..

Det är inte jag som tar upp att jag är vegetarian, det är alla som av någon anledning får reda på det, som drabbas av någon slags ifrågasättar-diarré och inte kan hindra sig.
 
Det räcker ju med att gå ut och äta med typ jobbet.. Även om jag ringt restaurangen innan och förvarnat att jag kommer, så blir det lite pyssel när jag beställer.

Oooch så är det igång: "Men måste det vara SÅ noga då?" "Men vad gör det om de steker i smör?" "Hhöhöh men jag ska ha en biff i alla fall. Tycker du att jag är en djurplågare nu Emma?"

Sedan fortsätter det med kommentarer om "Grönsaker är ju också levande! Höhöhö" (Den kommentaren har ju även fällts rätt hånfullt i denna tråden..)

Ofta får man även en föreläsning om protein, eller andra saker som vi veggosar tydligen lider allvarlig brist på. osv osv i all oändlighet.

Ok, jag är säkert bara inte medveten om de sammanhangen. När vi går ut och äter med jobbet så kan det vara ganska många som beställer vegetariska rätter och det handlar inte bara om de som jag vet är vegetarianer inklusive jag själv. Ofta har dock "vanliga" restauranger så enormt trista vegetariska alternativ - som de bara har "för att". (Och dessutom beter sig ingen av mina kollegor på det där sättet ändå i och för sig - i något sammanhang alls tror jag.)

Jag upplever det ibland lite från andra hållet, inte i jobbsammanhang dock, att den som är vegan/vegetarian självpåtaget ska "förklara" varför det är det enda vettiga kostvalet för andra som beställer andra rätter. Kanske är det en försvarsmekanism mot det du skriver, som jag inte upplevt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp